Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie

Auteur Topic: Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie  (gelezen 27856 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #70 Gepost op: 22 december 2008, 09:43:14
Nieuwe haakarmvoertuigen voor brandweer en politie
18 december 2008

HaakarmvoertuigDe Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR), heeft in opdracht van het ministerie deze week met Volvo en Scania een overeenkomst gesloten voor het leveren van haakarmvoertuigen aan regionale brandweerkorpsen, het KLPD en partners in de rampenbestrijding.

Deze voertuigen zullen worden ingezet in het kader van de rampenbestrijding, voor hulpverlening in heel Nederland. Haakarmvoertuigen worden bij de brandweer bijvoorbeeld gebruikt voor het verplaatsen van haakarmbakken. Deze bakken worden ingezet voor het vervoeren van diverse materialen, die o.a. nodig zijn bij een ongeval met gevaarlijke stoffen, voor het aanleggen van groot watertransport, maar ook bij grootschalige ongevallen en rampen voor de medische hulpverlening, etc. Ook het KLPD zal haakarmvoertuigen gaan inzetten bij o.a. grootschalige onderzoeken.

De opdracht, die na een openbare Europese aanbesteding werd verworven, bestaat uit het leveren van verschillende modellen van Volvo en Scania voertuigen. De firma Hiab zal het haakarmsysteem gaan leveren. Alle voertuigen worden geleverd met een Euro 5 motor, een motor die minder roet en uitlasgassen uitstoot dan de voorgeschreven motoren. De haakarmvoertuigen - gemiddelde aanschafprijs ligt rond de 130.000 euro- komen in zes versies beschikbaar. Deelnemers aan het project kunnen hieruit een keuze maken. De meeste voertuigen zullen volgend jaar worden afgeleverd.

Haakarmvoertuigen zijn sinds het eind van de jaren tachtig in omloop binnen de rampenbestrijding. De eerste haakarmvoertuigen zijn nu toe aan vervanging en met de groei van het aantal haakarmbakken zijn er meer voertuigen nodig die deze bakken kunnen verplaatsen.

De veiligheidsregio’s hebben van het ministerie van BZK subsidie ontvangen voor de vervanging en aanschaf van haakarmvoertuigen. Daarnaast kunnen de aan het project deelnemende korpsen voor eigen rekening voertuigen binnen de kaders van de overeenkomst verwerven.

www.minbzk.nl


Logistiek2

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 23 december 2008, 14:51:10
Jawel hoor.

Hebben is hebben en binnen is binnen. Zelfs met up-date van de SIGMA aanhanger.

RR (als eerste in NL)
:D Sorry hoor, maar je blaast een beetje hoog van de toren, Eindhoven was de eerste. Bij hen is het prototype ontwikkeld. Wel het meest logisch aangezien zowel Gemco als zij in Eindhoven huizen!
Daarna volgen er nog een paar en dan pas Rotterdam!


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #72 Gepost op: 22 januari 2009, 08:26:53
even ter verduidelijking logistiek 2 ( origineel trouwens )

ik denk dat je de tekst verkeerd gelezen hebt,

het RR staat in dit geval voor Rescue Ranger en niet voor het geen jij denkt.

vanuit die regio heeft men namelijk nooit beweerd dat zij de eerste waren die gemodificeerd zijn,

sterker nog zij waren als een van de laatste regio's die aan de beurt waren.


groet logistiek. 8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #73 Gepost op: 30 januari 2009, 13:12:34
Logistiek 2,

tis toch moeilijk om te lezen. Lees de eerdere berichten in de topics alvorens te reageren. Zoals de echte "Logistiek" reeds aangaf hebben wij het over de regio Kennemerland, mijn thuis basis.

En ik kan rustig zeggen dat wij de eerste waren, omdat het gewoon zo is!

RR (l.b.a.)
Elke hulpverlening start met communicatie.