GRIP 3 Gaslekkage transportleiding - Heinenoord 12-10-2007

Auteur Topic: GRIP 3 Gaslekkage transportleiding - Heinenoord 12-10-2007  (gelezen 29413 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #70 Gepost op: 14 oktober 2007, 10:20:06
Geloof dat ze dit type gebruiken:
http://www.vtn.nl/shop/vtn/categories?Cat=45

en dan zit het met de breakthrough-time wel goed
http://www.vtn.nl/shopimages/super_te.pdf
cu,
Loe
Lijken er idd veel op ja ;). Volgens mij liggen er nu op de 164 (OGS-voertuig zdt) oranje pakken. Verders is het OGS-team ZHZ niet ingezet. Alleen is Dordrecht volgens mij wel met een ontsmettingsbak terplaatse gaan.
Weer of geen weer... altijd brandweer

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 15 oktober 2007, 15:24:28
http://217.149.193.67:8080/ramgen//audio/oktober2007/15-10-Heinenoord_Jack_Kerklaan.rm ff luisteren wanneer de buisleidingstraat op de hoogte was van het incident....  ;)

pyroloog

• Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • BRW-ZHZ
Reactie #72 Gepost op: 15 oktober 2007, 18:36:08
Lijken er idd veel op ja ;). Volgens mij liggen er nu op de 164 (OGS-voertuig zdt) oranje pakken. Verders is het OGS-team ZHZ niet ingezet. Alleen is Dordrecht volgens mij wel met een ontsmettingsbak terplaatse gaan.

Oh.......
Ik dacht (en dat weet ik héééééééééééééééééél erg zeker) dat we in HIA en ZDT speciaal een OGS-team hebben met gaspakdragers en een ontsmettingteam?

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #73 Gepost op: 15 oktober 2007, 18:49:43
Oh.......
Ik dacht (en dat weet ik héééééééééééééééééél erg zeker) dat we in HIA en ZDT speciaal een OGS-team hebben met gaspakdragers en een ontsmettingteam?
klopt ;). En dan moet je ook weten dat DDT ook een aantal gaspakdragers heeft met bak etc/oid. Maar dat van dat hun zijn ingezet (terplaatse zijn gegaan) heb ik ook maar gehoord hoor van iemand die daar heen was gegaan.

Overigens zal 't niet meer zo heel lang duren voordat die 164 hier weggaat, maar dat even terzijde.
Weer of geen weer... altijd brandweer

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 15 oktober 2007, 22:13:45
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2007%2Foktober%2FNog%20steeds%20onduidelijkheid%20over%20vrijgekomen%20stof%20in%20Heinenoord

Nog steeds onduidelijkheid over vrijgekomen stof in Heinenoord

15 oktober 2007

Het is nog steeds niet duidelijk of nu de giftige stof ethyleenoxide of waterstof is vrijgekomen door de lek in de leidingen bij Heinenoord.

Volgens Shell is er vrijdagochtend geen ethyleenoxide vrijgekomen uit de leidingen. Shell is de eigenaar van de leiding met deze chemische stof. Ook het bedrijf Buisleidingenstraat Nederland zegt dat alleen waterstof is vrijgekomen. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor de leidingen. Wel was de isolatiekoppeling van de buis met ethyleenoxide beschadigd. Die werd maandag gerepareerd. De lekke leiding met waterstof was zaterdag al in orde gemaakt.

Volgens een woordvoerster van de gemeente Binnenmaas heeft zowel de leiding met waterstofgas van Air Liquide als die met ethyleenoxide gelekt. De brandweer Zuid-Holland-Zuid bevestigt dat.

Er was dit hele weekend al onduidelijk wat voor stof er gelekt is uit de leiding bij Heinenoord. De lek in het leidingenstelsel bij Heinenoord ontstonden vrijdagochtend rond 9 uur in de leidingstraat die van Rotterdam naar Antwerpen loopt. Inwoners van Heinenoord moesten een paar uur ramen en deuren gesloten houden. Ook moesten ventilatiesystemen uitgezet worden. Om de mensen te waarschuwen, gingen vrijdagochtend korte tijd de alarmsirenes af.

De oorzaak van de lek in de leiding is nog onduidelijk en wordt onderzocht. Volgens de directeur van Buisleidingenstraat kan de leiding niet tijdens werkzaamheden beschadigd zijn. Ook kan de lek niet door slijtage van de leiding veroorzaakt zijn.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 21 oktober 2007, 16:59:03
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2007%2Foktober%2FGaslek+Heinenoord+onderzocht

Gaslek Heinenoord onderzocht

21 oktober 2007

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid, de gemeente Binnenmaas en de VROM-inspectie gaan het grote gaslek van vorige week in Heinenoord onderzoeken. Dat bleek vrijdagavond tijdens een informatiebijeenkomst voor de inwoners van Heinenoord.
Ongeveer honderd dorpsbewoners waren op de bijeenkomst afgekomen.

De instanties zullen gaan onderzoeken hoe het gaslek is ontstaan en wat er mis is gegaan in de communicatie tussen de hulpdiensten. Ook is nog steeds niet duidelijk wat voor stoffen er precies zijn vrijgekomen.

Christian010

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 21 oktober 2007, 21:47:32
Brandweerman geschorst na radiopraatje gaslek
Door JOHN NIJSSEN

HEINENOORD - Is er dan toch iets dat de buitenwacht niet mag weten over het gaslek in de buisleidingenstraat bij Heinenoord? Die vraagt dringt zich op nu blijkt dat brandweervrijwilliger Halko Biesheuvel een schorsing aan zijn broek heeft gekregen.
 De 47-jarige akkerbouwer wil geen olie op het vuur gooien, maar snapt er geen fluit van. Hij is geschorst vanwege een praatje op Radio Rijnmond, ten tijde van het incident dat vorige week vrijdag voor zover bekend met een sisser afliep.

,,Ik werd op mijn mobieltje gebeld door een kennis van de radio. Of ik even wilde vertellen wat er aan de hand was. Ik heb in die halve minuut niks verkeerds gezegd; alleen maar de actuele situatie beschreven.’’ Biesheuvel ontving hiervoor, naar eigen zeggen, eerst zelfs nog complimenten van ‘de grote bazen’ van de buisleidingenstraat.

,,Een half uur later kwam de commandant van Binnenmaas zeggen dat ik zoiets niet meer mocht doen. Okay, einde verhaal, dacht ik.’’ Een andere leidinggevende, van zijn eigen eenheid, bracht Biesheuvel vervolgens het slechte nieuws. De stomverbaasde Heinenoorder kon onmiddellijk zijn biezen pakken.

In afwachting van nader onderzoek mag hij zijn uniform bij grote calamiteiten vooralsnog niet meer aantrekken, zo heeft de vrijwilliger afgelopen week begrepen. ,,Bijna dertig jaar heb ik dag en nacht klaargestaan voor de brandweer. Ik ben er het langste bij van allemaal. Dit doet heel veel pijn. Als ik nog mee mag uitrukken, zal ik waarschijnlijk toch minder hard lopen dan voorheen.’’

Van collega’s heeft hij de voorbije dagen hoegenaamd niets gehoord. ,,Iedereen denkt in zo’n geval om zijn eigen hachje,’’ vermoedt Biesheuvel. Sinds de bewonersbijeenkomst van afgelopen vrijdag gaat bovendien het verhaal dat een ander lid bij die gelegenheid bewust buiten de deur is gehouden.

,,Mij is niet bekend dat iemand de mond wordt gesnoerd,’’ stelt Johan van Ballegooijen, korpscommandant van Binnenmaas. Over de schorsing zegt hij: ,,Het past individuele brandweerlieden niet om in zo’n ernstige situatie het woord te voeren. Volgens het geldende protocol dienst de communicatie naar buiten eenduidig, via één kanaal, te verlopen.’’ Daarvan had Biesheuvel geen weet. Maar dan nog. ,,Als ik nou leugens had verspreid.’’

http://www.ad.nl/rotterdam/article1763406.ece?nscategory=dichtbij

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 22 oktober 2007, 13:48:56
Brandweerman geschorst na radiopraatje gaslek
Door JOHN NIJSSEN

HEINENOORD - Is er dan toch iets dat de buitenwacht niet mag weten over het gaslek in de buisleidingenstraat bij Heinenoord? Die vraagt dringt zich op nu blijkt dat brandweervrijwilliger Halko Biesheuvel een schorsing aan zijn broek heeft gekregen.
 De 47-jarige akkerbouwer wil geen olie op het vuur gooien, maar snapt er geen fluit van. Hij is geschorst vanwege een praatje op Radio Rijnmond, ten tijde van het incident dat vorige week vrijdag voor zover bekend met een sisser afliep.

,,Ik werd op mijn mobieltje gebeld door een kennis van de radio. Of ik even wilde vertellen wat er aan de hand was. Ik heb in die halve minuut niks verkeerds gezegd; alleen maar de actuele situatie beschreven.’’ Biesheuvel ontving hiervoor, naar eigen zeggen, eerst zelfs nog complimenten van ‘de grote bazen’ van de buisleidingenstraat.

,,Een half uur later kwam de commandant van Binnenmaas zeggen dat ik zoiets niet meer mocht doen. Okay, einde verhaal, dacht ik.’’ Een andere leidinggevende, van zijn eigen eenheid, bracht Biesheuvel vervolgens het slechte nieuws. De stomverbaasde Heinenoorder kon onmiddellijk zijn biezen pakken.

In afwachting van nader onderzoek mag hij zijn uniform bij grote calamiteiten vooralsnog niet meer aantrekken, zo heeft de vrijwilliger afgelopen week begrepen. ,,Bijna dertig jaar heb ik dag en nacht klaargestaan voor de brandweer. Ik ben er het langste bij van allemaal. Dit doet heel veel pijn. Als ik nog mee mag uitrukken, zal ik waarschijnlijk toch minder hard lopen dan voorheen.’’

Van collega’s heeft hij de voorbije dagen hoegenaamd niets gehoord. ,,Iedereen denkt in zo’n geval om zijn eigen hachje,’’ vermoedt Biesheuvel. Sinds de bewonersbijeenkomst van afgelopen vrijdag gaat bovendien het verhaal dat een ander lid bij die gelegenheid bewust buiten de deur is gehouden.

,,Mij is niet bekend dat iemand de mond wordt gesnoerd,’’ stelt Johan van Ballegooijen, korpscommandant van Binnenmaas. Over de schorsing zegt hij: ,,Het past individuele brandweerlieden niet om in zo’n ernstige situatie het woord te voeren. Volgens het geldende protocol dienst de communicatie naar buiten eenduidig, via één kanaal, te verlopen.’’ Daarvan had Biesheuvel geen weet. Maar dan nog. ,,Als ik nou leugens had verspreid.’’

http://www.ad.nl/rotterdam/article1763406.ece?nscategory=dichtbij

Ik vond het al niet zohandig maar hij heeft niets opruiend of verkeerd gezegd in het interview. Een schorsing is wel een erg zwaar middel, een berisping zou volgens mij voldoen.... :)

pyroloog

• Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • BRW-ZHZ
Reactie #78 Gepost op: 22 oktober 2007, 21:20:31
Ja, je hebt alvast 1 schuldige nu he! Als hij het niet had gedaan, dan was het incident vast sneller, beter en efficienter verlopen............ ::)  En had de bevolking zeker nergens weet van gehad? ^-^
Ze kunnen er beter een paar op non actief zetten die daadwerkelijk fouten maken ipv deze muggezifterij.

Sterkte ermee!

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 22 oktober 2007, 21:43:46
Belachelijk besluit van die CDT, er is bijna al geen bezetting overdag daar, best handig om er dan gelijk 1 te schorsen die altijd inzetbaar is  :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid