Brandweerman geschorst na radiopraatje gaslekDoor JOHN NIJSSEN
HEINENOORD - Is er dan toch iets dat de buitenwacht niet mag weten over het gaslek in de buisleidingenstraat bij Heinenoord? Die vraagt dringt zich op nu blijkt dat brandweervrijwilliger Halko Biesheuvel een schorsing aan zijn broek heeft gekregen.
De 47-jarige akkerbouwer wil geen olie op het vuur gooien, maar snapt er geen fluit van. Hij is geschorst vanwege een praatje op Radio Rijnmond, ten tijde van het incident dat vorige week vrijdag voor zover bekend met een sisser afliep.
,,Ik werd op mijn mobieltje gebeld door een kennis van de radio. Of ik even wilde vertellen wat er aan de hand was. Ik heb in die halve minuut niks verkeerds gezegd; alleen maar de actuele situatie beschreven.’’ Biesheuvel ontving hiervoor, naar eigen zeggen, eerst zelfs nog complimenten van ‘de grote bazen’ van de buisleidingenstraat.
,,Een half uur later kwam de commandant van Binnenmaas zeggen dat ik zoiets niet meer mocht doen. Okay, einde verhaal, dacht ik.’’ Een andere leidinggevende, van zijn eigen eenheid, bracht Biesheuvel vervolgens het slechte nieuws. De stomverbaasde Heinenoorder kon onmiddellijk zijn biezen pakken.
In afwachting van nader onderzoek mag hij zijn uniform bij grote calamiteiten vooralsnog niet meer aantrekken, zo heeft de vrijwilliger afgelopen week begrepen. ,,Bijna dertig jaar heb ik dag en nacht klaargestaan voor de brandweer. Ik ben er het langste bij van allemaal. Dit doet heel veel pijn. Als ik nog mee mag uitrukken, zal ik waarschijnlijk toch minder hard lopen dan voorheen.’’
Van collega’s heeft hij de voorbije dagen hoegenaamd niets gehoord. ,,Iedereen denkt in zo’n geval om zijn eigen hachje,’’ vermoedt Biesheuvel. Sinds de bewonersbijeenkomst van afgelopen vrijdag gaat bovendien het verhaal dat een ander lid bij die gelegenheid bewust buiten de deur is gehouden.
,,Mij is niet bekend dat iemand de mond wordt gesnoerd,’’ stelt Johan van Ballegooijen, korpscommandant van Binnenmaas. Over de schorsing zegt hij: ,,Het past individuele brandweerlieden niet om in zo’n ernstige situatie het woord te voeren. Volgens het geldende protocol dienst de communicatie naar buiten eenduidig, via één kanaal, te verlopen.’’ Daarvan had Biesheuvel geen weet. Maar dan nog. ,,Als ik nou leugens had verspreid.’’
http://www.ad.nl/rotterdam/article1763406.ece?nscategory=dichtbij