Ik doe ook ff mee...
Volgens mij is de start al geweest in april....
De pyromaan werkt, volgens de media berichten, met een kaars als vertraagde ontsteking. Dit betekent dat er enige uren (?) voorbij gaan voordat de brand ontstaat. Als je steeds twee / drie uur van de brand aftrekt kom je volgens mij op de ontstekingstijd. Hoelang brand een standaard kaars?
Het is iemand die vroeg ongemerkt door het dorp kan bewegen zonder op te vallen. Op 2x ontstond de brand tussen 8.00 en 8.30 (globale tijden, afgerond) in oktober en november terwijl de politie al alert was. Als je daar twee / drie uur aftrekt kom je op een uur of vijf / zes uit. Ik denk niet dat de pyromaan het risico neemt dat hij direct de brand aansteekt en zorgt dat hij weg komt...
De volgende brand begint om 11.30 (in september)
Een serie van drie branden begint tussen 13.15 en 13.45 (april, augustus en september)
daarna een aantal allemaal losse: 15.30, 17.30, 20.00, 20.45 en 22.30 (augustus, oktober, november en augustus).
Van de overige 4 heb ik niet anders kunnen achterhalen (uit de media) dat er twee 's avonds waren, één onbekend en één in de ochtend/nacht.
Het lijkt er dus op dat de persoon op diverse tijdstippen vrijelijk kan bewegen in het dorp. Vooral de drie lokaties buiten het dorp vallen op. De tijdstippen zijn rond 13.15, 17.35 en 20.45. Als je dan de vertraging mee neemt dan heb je iemand die aan het eind van de ochtend, half de middag en in het begin van de avond door het gebied kan lopen/rijden. Rond die tijdstippen was het nog licht dus vrijelijk door de weilanden lopen zonder op te vallen zal moeilijk gaan. Ook het uitlopen van een geur spoor van een persoon zal redelijk gemakkelijk zijn een weiland + je laat voet afdrukken na die een aanwijzing kunnen geven. Ga je door sloten lopen dan moet je bij de toegangen van de weilanden steeds de dam oversteken. Dit valt volgens mij ook op.
Het is dus volgens mij niet iemand die werkt van 9 tot 5 buiten het dorp want dan kan je tijdens die tijdstippen niet aanwezig zijn, volgens mij elemineer je dan al 80-90% van de werkende mensen. Deze kleine dorpen hebben maar weinig werkgelegenheid dus het aantal personen dat in het dorp werkt is beperkt en is dus zo uit te zoeken dus dat lijkt me ook niet logisch. Vooral nu iederéén op iederéén let.
Juist het vrije bewegen valt op. Het lijkt dus op iemand die vroeg opstaat en dan niet opvalt en ook overdag vrij kan bewegen zonder op te vallen.
Volgens mij verplaatst de persoon zich met een fiets / auto buiten het dorp. Het zou een persoon kunnen zijn die folders / kranten bezorgt al zou dat wel erg simpel zijn uit te zoeken voor de politie. Of het is iemand die op zijn fiets naar zijn werk gaat en in een ploegendienst werkt waardoor hij regelmatig in het dorp aanwezig is overdag. Alleen zou dat ook weer opvallen dat er altijd brand ontstaat wanneer deze persoon er langs gefietst is of thuis is.
Het zou natuurlijk ook een ouder kunnen zijn die voor de kinderen zorgt... woensdag en zondag is er nog geen brand geweest...
Er bestaat nog een mogelijkheid dat er meerdere personen bij betrokken zijn alleen is meestal een geheim dat bij meerdere personen bekent is geen geheim... Dan kom je toch weer uit op het waarom... Bij jeugd zou het baldadigheid kunnen zijn maar bij volwassen zal het een echt doel moeten hebben.... Ik denk dat als het de jeugd geweest was er al daders opgepakt zouden zijn en als het volwassenen geweest waren was het al opgehouden gezien de risico's....
Het lijkt me verschrikkeliijk als je continue in angst moet zitten om je eigen handel. Elk geluid, beweging, lamp, etc schrik je toch en loop je een keer extra naar het raam. Je zou haast gaan slapen met een emmer water naast je bed Ik snap dat zo een kleine gemeenschap (ook als je het kaartje ziet) er onrustig van wordt.
Maar ja als je dan het kaartje en de tijden ziet. Teveel CSI, Profiler, Baantjes, FBI Files, etc ziet. Dan ga je met die info toch FF De cock met ceeooceekaa spelen altijd leuk;) Heeft totaal geen waarde,
maar ik heb nu FF niets beters te doen.
Dus totaal ongefundeerd zonder kennis van zaken en als puur tijdverdrijf, mijn gedachtes. Kunnen bijna een pooltje opzetten om te kijken wie er het dichtsbij zat (sic)
- iemand die op zondag (gelovig?) en woensdagavond( bijv. sporttraining - geen tennis, kat bevuild zijn eigen nest niet) andere zaken te doen heeft.
- In aug/sept vakantie of geen werk had ( scholier??)
- Daarna een baan heeft tussen 9:00-17:00 op minder dan 0:30 rijden van 't zand (meeste branden in de ochtend rond 8:30 en na 17:30)
- Mij vallen de bushaltes op, waarom weet ik niet.
Klinkt als een 14-17 jarige (toch wel redelijk wat middagen).
Pissig over het feit dat de Vrijwillige brandweer niet meer bestaat en tracht de noodzaak ervan aan te tonen.
Begint het steeds leuker te vinden, in het begin wellicht ideel, nu een manier om de adrenaline en endorfine te voeden.
Aan de andere kant verdenk ik de butler.
Meestal zijn bushaltes hangplaatsen van de jeugd... Er is ook een JOP in het dorp:
http://64.233.183.104/search?q=cache:ByAvEnhAGBgJ:www.loppersum.nl/asp/Nieuws/Nieuws.asp%3FnPageID%3D5934+JOP+%27t+Zandt&hl=nl&ct=clnk&cd=3&gl=nlWethouder Scheltens opent Jongeren Ontmoetingsplaats 't Zandt
Wethouder W.M. Scheltens opent 16 juni 2004, om 19.30 uur de Jongeren Ontmoetings Plaats (JOP) aan de Hink Oostingstraat (nabij de speeltuin) te ’t Zandt. Samen met jongerenwerkster A. Wind wordt een openingsact opgevoerd. Daarin aandacht voor het beheer en het reglement waaraan de jeugd zich heeft te houden. (15/06)
'Als' ik de politie was zou ik zoveel mogelijk mensen door feiten (werk) eliminerern als dader. Daarna zou ik van de mensen die op de dagen aanwezig waren en op tijdstippen dat de kaars aangestoken kan zijn een verklaring vragen van wat ze allemaal gedaan hebben op de dagen waarop brand geweest was. Dus (maximaal) van 900 personen vragen wat ze die dagen allemaal gedaan hebben. Als pietje bij klaas op de koffie geweest is zal klaas dat ook moeten verklaren... Maar dat zal waarschijnlijk in NL weer niet kunnen zonder dat je iemand als een verdachte aan moet wijzen...