Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 50647 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #110 Gepost op: 11 december 2007, 13:59:00
Hier wat bijzonderheden over het bejubelde convenant van de KNRM met de bergers in het noorden, moet je zelf maar uitmaken in hoeverre dit echte bescherming biedt aan de bergers:

Het handelt slechts over schepen met een minimum lengte van 20 meter. De schipper van de KNRM mag dan bij een alarm -als naar de inschatting van de schipper er geen gevaar dreigt voor de hulpvrager- besluiten niet uit te rukken.
Als de KNRM besluit uit te varen en ter plaatse de zaak in ogenschouw neemt en naar zijn oordeel is er gevaar voor de hulpvrager is het een KNRM klus.
Als er geen gevaar dreigt, maar de schipper/hulpvrager geeft aan liever de hulp van de KNRM te willen kan/zal de KNRM dat niet weigeren.

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #111 Gepost op: 11 december 2007, 14:19:24
Door te googelen op 'No Limit' en Laaksum kwam ik op het volgende artikel:

Bergers watersport: KNRM dupeert ons onnodig
Bron: Redactie Watersport Almanak


KNRM dupeert andere bergers
Naar aanleiding van ons artikel over commerciële bergers voor de watersport hebben we contact gezocht met Klaas Post van Tornado in Urk. We vroegen hem naar zijn mening over de samenwerking met de KNRM.
“Vroeger hadden we een aardige verhouding, de mensen gunden ons ook iets” zo vertelt Klaas Post. “Maar tegenwoordig kunnen we ons werk niet meer rendabel maken. In Urk rukt de KNRM zelfs uit voor een melding van een bootje dat 50 meter voor de haven ligt met motorpech, terwijl er geen enkele reden voor gevaar bestaat.”

Onze hulp wordt vaak geweigerd
Post: “Mensen weigeren ook vaak onze hulp, zelfs als we al naast het schip in nood liggen terwijl de KNRM nog moet uitrukken. Een vreemde zaak. Mensen denken dat ze aan ons veel geld moeten afdragen terwijl de KNRM alles gratis doet. Dat is een misverstand, want iedereen die verzekerd is hoeft aan ons niets te betalen, wij verrekenen de kosten met de verzekering, zonder dat de booteigenaar hier iets van merkt. Wat dat betreft is watersport een vreemde wereld, mensen kopen zonder blikken of blozen een boot van enkele tonnen en dan zijn ze in geval van pech bang dat ze kosten maken bij ons.



Wedstrijd in Urk
“Het lijkt hier in Urk ook wel eens een wedstrijd te worden tussen ons en de KNRM. Sinds hier in Urk een nieuw KNRM team zit doen ze alles wat ze maar kunnen om publiciteit te halen. Snelle jongens met KNRM bordjes op de auto. Lekker op kosten van hun baas een beetje het water op.”

Reddingsdienst op een laag pitje
Post: “Inmiddels hebben we onze service op een laag pitje gezet. Ik zit niet te wachten op zinloos werk. Verzekeraars zijn wel blij met ons. We zorgen er voor dat een boot geen extra schade op loopt, de verzekering bepaalt overigens het tarief. Sprookjes en cowboyverhalen vertellen wel eens dat zodra de watersporter een lijn van ons aanneemt hij volkomen van ons afhankelijk is. Onzin, we stellen ons netjes voor en regelen het sleepbedrag keurig met de verzekering. Overigens kost het afslepen van een jacht geen kapitaal. Voor een motorstoring zonder noodsituatie ontvangen we een paar honderd Euro, bovendien bepalen wij het bedrag niet, dat doet de verzekeringsexpert. Inmiddels hebben we onze diensten op een laag pitje gezet, misschien stop ik er wel helemaal mee, voorlopig reageren we alleen op telefonische hulpvraag, dus niet meer op kanaal 16 meldingen.

KNRM ontvangt leuke bedragen van verzekeringsmaatschappijen
“Iedereen in het reddingswezen weet dat de KNRM leuke donaties van grote verzekeringsmaatschappijen ontvangt en dus niet alleen inkomsten behaalt uit donaties en Redders aan de Wal. Wat dat betreft begint de KNRM al aardig op de ANWB te lijken, die zijn ook behoorlijk commercieel bezig. We hebben wel eens geprobeerd met de KNRM afspraken te maken, maar dan komt hier een mannetje in pak met mooie verhalen, dat schiet ook niet echt op.”



No Limit heeft minder problemen
Voor de meningen van meer bergers spreken we met Martijn van Hurck. Martijn is schipper op de No Limit en opereert vanuit Laaksum, ten zuiden van Stavoren. “Het gaat bij ons gelukkig nog goed” verteld Martijn. “We hebben een goed contact met de KNRM stations in Hindeloopen, Lemmer en sinds kort ook een beetje met Enkhuizen. Die gunnen ons tenminste ook wel eens wat. Gelukkig heel anders dan die jongens in Urk die er een sport van maken om onze broodwinning weg te kapen. In noodgevallen gaat iedereen terecht het water op, maar als een jachtje vlak voor de haven met motorpech ligt of zonder brandstof dan lijkt me dat geen zaak voor de KNRM. De KNRM brengt een schip gewoon de sluis door naar hun thuishaven. Je vraagt je dan af of dat betaald moet worden door goedbedoelde donaties van watersporters.

Wij varen vaak vanaf Laaksum naar Enkhuizen, we zijn daar binnen 15 minuten, meestal eerder dan de KNRM vanuit Enkhuizen, dan is het wel eens frustrerend dat mensen onze hulp weigeren omdat ze denken dat de KNRM goedkoper is. De No Limit in Laaksum verzorgt ca 100 diensten per jaar en werkt met zes mensen.  

Reactie KNRM:
Woordvoerder Kees Brinkman van de KNRM laat weten dat het een jaarlijks terugkerend probleem is dat bergers zeggen concurrentie te ondervinden van de KNRM. Brinkman: “De KNRM heeft een duidelijke missie en afspraak: voor ieder verzoek tot hulp op het water varen wij uit. Als de KNRM aankomt bij een watersporter en daar al een commerciële berger aanwezig is dan gaan we terug naar onze post. We gaan onze diensten dan echt niet aanprijzen met de mededeling dat het bij ons gratis is. Wij gunnen de bergers best hun inkomen, maar de KNRM staat 24 uur paraat en zorgt voor continuïteit. We varen liever tien keer te veel uit dan één keer te weinig. Van uitspraken als dat de KNRM zwaar gesponsord wordt door verzekeringsmaatschappijen willen wij ons met klem van distantiëren”.


bron: http://www.watersportalmanak.nl/nieuws/32-bergers-watersport-knrm-dupeer
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #112 Gepost op: 11 december 2007, 15:58:09
Helemaal niet maar je berichten komen nogal 'stellig' over...


een persoonlijke insteek is nooit weg dacht ik
ik vind persoonlijk dat de jongens van de KNRM die opgepiept worden (let wel ze vragen er niet om) door de KUwa
te strak worden afgeschilderd tegenover de bergers.
en dat zul je mischien terugvinden in mij standpunten.
tegenover mij staat bijv  Henk met zijn standpunten over bergers en zo
en dat is goed   de verschillende inzichten tegenover elkaar (dus wil niet zeggen dat bijv Henk geen gelijk heeft)
dan kun je komen tot een mogelijke "oplossing"

of niet dan.
hulpdiensten-spotter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #113 Gepost op: 11 december 2007, 16:14:00
Oplossingen kan je alleen maar afspreken met partijen die een mandaat/bevoegdheid hebben...  ;) Anders blijft het in de lucht zwetsen... (niet dat dat slecht is alleen schiet je er niets mee op...)  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #114 Gepost op: 11 december 2007, 16:34:49
Oplossingen kan je alleen maar afspreken met partijen die een mandaat/bevoegdheid hebben...  ;) Anders blijft het in de lucht zwetsen... (niet dat dat slecht is alleen schiet je er niets mee op...)  ;)

Terwijl suggesties (vooral de goede ::) ) wel kunnen bijdragen tot een oplossing.
Ik ben samen met Menno bezig aan een begin van een oplossing te werken en heb toch enkele goede ideeën opgedaan hier.

Eerst zullen denk ik de bergers het eens moeten worden, je ziet dat ook REDNED pas iets kon bereiken nadat de neuzen enigszinds één kant op wezen.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #115 Gepost op: 11 december 2007, 16:55:56
Anders blijft het in de lucht zwetsen... (niet dat dat slecht is alleen schiet je er niets mee op...)  

als we hier vanuit gaan in deze poll dan kan ik wel stoppen met mijn bijdrage aan het hulpverlenersforum

 :-X :-X :-X
hulpdiensten-spotter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #116 Gepost op: 11 december 2007, 17:18:42
Misschien moeten de waterbeheerders maar eens starten met incident-management op het water..

En kijken welke response er gewenst is op welk type incident.... En welke partijen daar kunnen helpen om het incident adequaat kunnen oplossen...


wjmeijvogel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #117 Gepost op: 11 december 2007, 18:33:02
Misschien moeten de waterbeheerders maar eens starten met incident-management op het water..

En kijken welke response er gewenst is op welk type incident.... En welke partijen daar kunnen helpen om het incident adequaat kunnen oplossen...



Kijk eens op de site Waterrand.nl  Op dit moment wordt kritisch gekeken hoe de hulpverlening op het water geregeld is en beter geregeld kan worden.
Met name de vergaderstukken bieden interessante inzichten.

Zie link: http://www.waterrand.nl/informatiecentrum/toon-alles/ en http://www.waterrand.nl/informatiecentrum/archief-vergaderstukken/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #118 Gepost op: 13 januari 2008, 16:08:19
Toch zijn er stations die zich wel opstellen als echt "reddingsstation":


kom nou, we zijn geen sleepbedrijf!

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #119 Gepost op: 27 januari 2008, 17:38:49
deze week een vastzittend binnenvaartschip op de ondiepte bij Urk.
heb meegeluisterd en vanaf de wal staan spotten.
De reddingsboten van de knrm voeren na pageroproepe uit en zagen dat het binnenvaart schip flink vast zat
binnenenvaarder is losgetrokken door een sleepboot uit Urk met medewerking van de jongens van de KNRM deze sleepboot zette geen bemanningsleden over en gebruikten de knrmers als hulp aan dek
geen mensen gezien van het bergingsbedrijf waar hier hele tijd over wordt gesproken omdat er geen boten van hem in de haven liggen en dus niet uit kan varen.
de knrm kan het dus weer opknappen in de winter terwijl asl de kustwacht hun in de zomer oproept voor assistentie ze moeten blijvebn liggen aan hun ligplaats terwijl de berger er weer is.
ik heb me al een tijd niet op dit forum laten horen omdat me de mond gesnoerd werd omdat ik niet als belanghebbende er meet te maken zou hebben. maar dit moest me wel van het hart
mijn baas in d4e fabriek zegt altijd
in de avond een man ook de volgnde morgen een man
dus bij deze    in de zomer een discussie aanzwengelen via de media en roepen dat je mans genoeg bent.  in de winter ook.

bron   www.knrm.nl

gegroet     Kees Kramer
hulpdiensten-spotter