Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 51267 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #130 Gepost op: 9 februari 2008, 17:50:55
Alleen jammer dat zijn anderen boot achter de nieuwe boot staat. Heeft hij nog een derde boot die nu in het water ligt?


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #131 Gepost op: 9 februari 2008, 18:13:47
eaha,

wat word de roepnaam van de boot?

Ik zie wel een hoog tupperware gehalte!

 ;)


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #132 Gepost op: 9 februari 2008, 18:51:29
Beste Stamper

Ik kan je vertellen dat er nu weer 2 boten in het water liggen die dus inzetbaar zijn!!!!!
We hebben vandaag een proefvaart gevaren met de eerste uitrukboot van Jacht Service Huizen.
En alles is goed verlopen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #133 Gepost op: 9 februari 2008, 21:13:12
Met andere woorden, ja Stamper hij had al twee boten, de derde wordt dus nu afgebouwd.

En GrazyTimmy, Menno maakte deze boot zelf, aan de hand van een mal van een powerboat. Hij gebruikte alleen de onderste schaal, die van het romp niet die van het dek. Ipv het dek plaatste hij er tubes op, die zijn ook (net als die van de Seeker) afkomstig van HIBS uit Amsterdam en op maat gemaakt naar ontwerp van Menno.

De console kocht hij tweedehands bij Post, Urk. Evenals de twee viertakt 150 pk Yamaha's.

En de naam dat weet ie zelf nog niet, suggesties?

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #134 Gepost op: 11 februari 2008, 13:42:24
Gaat die stalen constructie niet achterover met een paar goeie rukken met zwaar weer ofzo?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #135 Gepost op: 11 februari 2008, 13:53:09
Het is zo'n beproefde "Post" beugel. Er worden twee balken van anderhalve meter in de bodem gelammineerd en daar overheen wordt de brug vastgezet met bouten door de balken in RVS pijpjes.

Ik zal een foto plaatsen, dan zul je zien dat het best solide is, er varen al heel wat van die Tornado beugels rond en ze gaan eigenlijk nooit stuk, terwijl je er dus je sleeplijn aanvast maakt.

Henk


Paul K

  • Gast
Reactie #136 Gepost op: 11 februari 2008, 20:23:32
Citaat
er varen al heel wat van die Tornado beugels

Controleer wel de lassen nauwkeurig, de beugel van onze tornado is onderop afgescheurd. Dit kwam door een (zeer) slechte las. Helaas een maandag ochtend product. Inmiddels na veel geknutsel door een echte lasser kunnen laten lassen en maar hopen dat hij het houd. is trouwens niet gescheurd door er mee te slepen maar door de klappen op het water.
Persoonlijk ben ik niet zo een post-fan, maar dat is mijn persoonlijke mening.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #137 Gepost op: 12 februari 2008, 00:33:52
Controleer wel de lassen nauwkeurig, de beugel van onze tornado is onderop afgescheurd. Dit kwam door een (zeer) slechte las. Helaas een maandag ochtend product. Inmiddels na veel geknutsel door een echte lasser kunnen laten lassen en maar hopen dat hij het houd. is trouwens niet gescheurd door er mee te slepen maar door de klappen op het water.
Persoonlijk ben ik niet zo een post-fan, maar dat is mijn persoonlijke mening.


Om een hele bok ultrasoon te laten controleren lijkt me persoonlijk wat prijzig.. Zo op het oog kun je volgens mij niet zeggen of een las goed is of niet (ik inieder geval niet)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #138 Gepost op: 13 februari 2008, 23:08:09
Kijk, dat is nou aardig!  Een verslag op de KNRM site van reddingstation Huizen met een link naar de Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer...


Citaat
Vuurpijl waargenomen boven Gooimeer
Huizen, 8 februari 2008

Vrijdagavond om 23.15uur wordt station Huizen opgepiept voor een waargenomen vuurpijl. Zowel vanaf de Hollandsebrug richting Huizen als vanaf de Zomerkade in Huizen richting de GM5 op het Gooimeer wordt de melding gedaan. In overleg met Kustwacht, melders en politie op de wal worden zoekslagen gemaakt met de Gooier, de Johanna Smidt van Naarden en de Seeker van Hulp Organisatie Gooi en Eemmeer. Daarnaast heeft de Johanna Smidt ook het noordelijk gebied van het Gooimeer vanaf Naarden via de haven van Almere richting Huizen afgezocht. Door het heldere weer kon het zoeken goed uitgevoerd worden met ook de zoeklichten en nachtkijker. Er werd echter niets aangetroffen waarna in overleg met de Kustwacht de zoekaktie beeindigd werd en de boten retour station zijn gegaan.

Bedankt heren!

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #139 Gepost op: 22 februari 2008, 16:41:56
Citaat
0703309 18:06:10 21-02-08 Pr 1 IJMEER AMSTERDAM RB7119 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigadeReddingsbrigade Naarden / Reddingsboten Ronduit & Johanna Smidt / Gooi  
0703029 18:06:10 21-02-08 Pr 1 IJMEER AMSTERDAM RB7119 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigadebrandweer Huizen / Reddingsbrigade / Gooi en Vechtstreek
 


De melding betreft de JANNWATER, een zeiljacht dat door de oude eigenaar naar de nieuwe eigenaar wordt gevaren, kleine geste: ik vaar haar wel even naar Amsterdam.

Alleen, voor de Oranjesluizen gaat het fout: onder de Schellingwoudebrug maakt de zeilboot ineens water. Over de GSM wordt kontakt opgenomen met de Kustwacht die de RB Naarden en Huizen alarmeert.
Binnen enkele minuten na de melding vertrekt als eerste de berger Menno met Cobra van Jachtservice Huizen. Vijf minuten later de Reddingboten Seeker en Gooijer. RB Naarden had geen complete bemanning.

Als de laatste twee vlak na elkaar arriveren ligt Menno al in de motorruimte van het jacht. Het lagerubber rond de schroefas is losgeraakt en daar komt nu water uit het ruim binnen. Menno zet het rubber met een nieuwe slangeklem provisorisch vast.

Dat lijkt te werken en iedereen gaat zijns weegs totdat wederom een oproep van de Kustwacht komt dat de man weer belt heeft met nu een nog ernstiger lekkage, bij het in de werking zetten van de motor is nu een lager in de klamp mee gaan draaien en heeft het rubber helemaal losgelagen. Water stroomt nu al de kajuit in. De Seeker is nog niet ver weg, in het IJ nog, de Cobra is al weer thuis in Huizen en de Gooijer is bij de Hollandse Brug. De Gooijer mag naar station van de kustwacht, de Seeker en de Cobra worden terug naar het jacht gestuurd.

Teruggekeerd bij het jacht moet de Seeker snel de pomp over brengen om te voorkomen dat het water andere openingen bereikt, is dat eenmaal het geval zinkt zo'n boot snel. Niemand is blij met een gezonken zeilboot, maar de oranje sluizen zeker niet voor hun deur! De pomp aan boord van de Seeker is een dompelpomp, die zodra hij 230 V en water heeft direkt pompt, en dat was maar goed ook. De berger heeft even later het lager, dat bleek mee te zin gaan draaien met de schroefas losgekregen en het rubber weer op zijn plaats vastgezet waarop het jacht op eigen kracht onder begeleiding van de Seeker en de Cobra is afgemeerd in een haventje in het IJ. Daar kan worden gekeken waarom het (watergesmeerde)lager mee is gaan draaien met de schroefas.

Iedereen was het er over eens dat deze klus niet tot een goed einde had kunnen worden gebracht zonder de berger. Drijvend houden kunnen wij ook, maar dat houdt een keer op. Gaan slepen met een watermakendjacht is ook weer zo wat, door de Oranjesluizen is geen optie en dan nog, waarheen 's avonds in Amsterdam? Waar is de kraan?

Nee, iedereen was nu blij met Menno. ::) .

Henk