Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 50654 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #140 Gepost op: 22 februari 2008, 19:02:04
Ow zat er niet meer bemanning op de Cobra dan menno alleen dan?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #141 Gepost op: 22 februari 2008, 19:22:08
Jawel, Evert25 (= Evert Jan) was mee aan boord bij Menno, ook die heeft zich verdienstelijk gemaakt (bv door niet over boord te stuiteren op het IJ met 45 knopen bij wapper 6), maar Menno is de sleutelaar die alles voor elkaar krijgt. Matthijs en ik zaten op de Seeker.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #142 Gepost op: 24 februari 2008, 18:52:54
En weer op de site van de KNRM  O0 :

bron KNRM.nl


Citaat
Zeiljacht met lekkende schroefas
Huizen, 21 februari 2008

Het is donderdagavond 21 februari om 1805uur wanneer reddingstation Huizen gealarmeerd wordt om hulp te verlenen aan de opvarende van een zeiljacht die met een lekkende schroefas bij de Schellingwouder Brug voor de Oranjesluizen bij Amsterdam ligt. Het lukt de opvarende maar net om met de bilgepomp het water buiten te houden, echter, voor hoelang? Samen met de Gooier van KNRM Huizen varen ook de Cobra van Jachtservice Huizen en de Seeker van HOGE richting Amsterdam. De Cobra is als eerste ter plaatse en verleent het aan de steiger liggende zeiljacht de technische hulp. Hierna gaan alle boten retour. Na ongeveer een kwartier wordt verzoekt de eigenaar via de Kustwacht opnieuw om hulp van de Cobra omdat de boot alsnog blijkt te lekken; de Cobra gaat hierop terug naar het schip. In overleg met de Kustwacht is de Gooier doorgevaren en retour station gegaan.

Bedankt maar weer, het gaat goed zo en tot de volgende!

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #143 Gepost op: 7 april 2008, 13:55:05
Ook nu weer bij deze melding:

Citaat
KNRM Pr 3 HAVEN VAN HUIZEN HUIZEN RB3919 RB4619 Dienstverlening/reddingsbrigade  
804071147200703061      0703061 KNBRD Blaricum ( Bemanning Blaricum-1 en Mayflower )
804071147200703029      0703029 KNBRD Huizen ( Bemanning De Gooier )
hadden de RB's en KNRM het nakijken, ondanks het verkeerd opgeven van de positie: (haven van Huizen) en het niet op de hoogte stellen van de Kustrwacht. Een motorjacht lag op het Gooimeer voor het Surfstrand van Huizen met pech. De Cobra van Jachtservice Huizen had het jacht er al achter toen de RB blaricum zich op 16 inmeldde met: "wij zijn onderweg naar een jachtje in problemen U hoort de bijzonderheden wel als we ter plaatse zijn" in de hoop om de werkelijke positie niet prijs te hoeven geven voor de buit veilig gesteld was.
Blaricum wilde nog ter plaatse gaan maar werden door de inmiddels ook gearriveerde KNRM teruggestuurd nadat de Gooijer geconstateerd had dat alles onder controle was.
Voordeel voor de eigenaar: de oorzaak van de pech, een diesellekkage werd in de haven direkt gerepareerd.

Nog even een leuk fotootje van de MEANDER:




[verwijderd door de beheerder]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #144 Gepost op: 9 juli 2008, 16:05:22
Citaat
Vijf jonge zeilers gered        
Wednesday, 9 July 2008  
Naarden - Dinsdagavond 8 juli zijn vijf jonge zeilers bij Muiderberg gered door reddingsboten. De Reddingsbrigade Naarden ontving om 18.30 uur de melding dat er kinderen in het water dreven en spoedde zich naar hen.
Om 18.10 uur dinsdagavond werd de Reddingsbrigade Naarden gealarmeerd om een motorboot in problemen te helpen. De reddingsboot Ronduit uit Naarden en de Gooijer uit Huizen reageerden op deze oproep. De KNRM reddingsboot uit Huizen was eerder ter plaatse dan de reddingsboot uit Naarden en sleepte de motorboot naar de jachthaven van Naarden.

Terwijl men bezig was met het slepen kwam via de marifoon een verontrustende alarmering binnen, ter hoogte van het Muiderzand dreven 5 kinderen in het water. De reddingsboot Ronduit uit Naarden zette met grote spoed koers richting het Muiderzand. Gelukkig waren er snel reddingsboten ter plaatsen. De bergingsmaatschappij Jachtservice Huizen haalde de 5 jonge en verkleumde kinderen uit het water. De kinderen waren slechts gekleed in een zwembroek en t-shirtje, maar droegen géén reddingsvest. De kinderen rilden van de kou en kregen van de berger reddingsdekens om.

De reddingsboot Ronduit kwam ook ter plaatse en zorgde ervoor dat de kinderen aanboord gebracht konden worden van het toevallig passerende Rijkswaterstaat vaartuig De Riepel. Daar werd ook een redder aanboord gebracht. In deze gesloten boot werd de kachel flink opgestookt en konden de kinderen opwarmen. De Riepel en de reddingsboot Ronduit meerden af in de jachthaven van Naarden waar de kinderen met hun ouders herenigd konden worden.

Gelukkig kunnen deze kinderen het verhaal na vertellen, maar het scheelde niet veel. Als de toevallig passerende berger de kinderen niet had opgemerkt kon het wel eens anders zijn afgelopen. De kinderen, afkomstig uit Muiderberg, waren eerder op de dag vertrokken vanuit Muiderberg. Echter door de sterke wind konden zij niet meer terug keren en besloten zij, hangende aan de boot, vanaf het Muiderzand door de vaargeul terug richting Muiderberg te zwemmen om zo weer aan land te komen.  


Bron: Reddingsbrigade Naarden/ inzetverslagen.


De meander trof bij toeval een aantal jonge kinderen op het IJmeer aan, die met hun bootje twee aan twee om de beurt zwemmend terug brobeerde te komen naar Muiderberg. Tegen de wind in lukte dit niet en zo raakten de kinderen steeds verder onderkoeld. De Gooijer van de KNRM Huizen werd op kanaal 16 om hulp gevraagd door de Meander voor de deerlijk onderkoelde drenkelingen, maar gaf aan niet te kunnen komen VANWEGE HET FEIT DAT ZE BEZIG WAS MET DE SLEEP VAN EEN MOTORBOOT MET PECH.

Gelukkig was de reddingsbigade Naarden wel bereid om de Meander te helpen met de onderkoelde kinderen.

Ik ben blij U te kunnen melden dat de samenwerking tussen HOGE, JSH Huizen en de Reddingsbrigade Naarden inmiddels uiterst soepel verloopt en dat werpt natuurlijk zijn vruchten af voor iedereen, maar in het bijzonder is dat natuurlijk gunstig voor de mens in nood op het westelijk Gooimeer en het IJmeer.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #145 Gepost op: 10 juli 2008, 17:28:45
Even iets rechtzetten, bedoeld wordt in het bovenstaande stukje met "samenwerking" het elkaar bij gelegenheid de helpende hand reiken en wat gunnen als dat zo uitkomt. Niet het "samenwerken" zoals de hechte samenwerking zoals die bestaat tussen de reddingsbrigades van Naarden, Almere, Blaricum en de brigade en de KNRM van Huizen, samen oefenen, afspraken  maken en op- en aanvullend werken, daar is vanzelfsprekend geen sprake van.

Wat de KNRM betreft zitten we nog steeds met een brief van de directie één of twee jaar geleden die daar wel uitdrukkelijk wel toe uitnodigt. De praktische uitvoering is echter wat moeilijk, het is mij nog steeds niet gelukt een bespreking met station Huizen te beleggen en dat zal er ook niet meer van komen. De secretaris zei het me al, die brief moet je maar als niet geschreven beschouwen, een vergissing van het hoofdkantoor.

Zo, heb ik dat even rechtgezet.

Maar nu moet ik uit gaan kijken, even uit die felle zon.

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #146 Gepost op: 10 juli 2008, 17:50:47


Wat de KNRM betreft zitten we nog steeds met een brief van de directie één of twee jaar geleden die daar wel uitdrukkelijk wel toe uitnodigt. De praktische uitvoering is echter wat moeilijk, het is mij nog steeds niet gelukt een bespreking met station Huizen te beleggen en dat zal er ook niet meer van komen. De secretaris zei het me al, die brief moet je maar als niet geschreven beschouwen, een vergissing van het hoofdkantoor.



Misschien komt dat ook door het nogal ´´openbaar´´ discussieren?
Ik kan me er iets bij voorstellen als er mensen zijn die dan zeggen ''Van mij hoeft het niet''.

Lijkt me toch eens tijd voor een gesprek achter gesloten deuren in plaats van openbaar op een forum ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #147 Gepost op: 11 juli 2008, 12:51:35

Misschien komt dat ook door het nogal ´´openbaar´´ discussieren?
Ik kan me er iets bij voorstellen als er mensen zijn die dan zeggen ''Van mij hoeft het niet''.

Lijkt me toch eens tijd voor een gesprek achter gesloten deuren in plaats van openbaar op een forum ::)

Eens!

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #148 Gepost op: 11 juli 2008, 14:43:19
Citaat
13:13:35 11-07-08 27 G KNRM VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 2,ENERGIEWEG HUIZEN (HUIWEST) (+ ALMAERE0  
807111313351735498      1735498 Kustwachtcentrum ( WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermeer )
807111313351735099      1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
807111313351735064      1735064 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek )


Maar de kern blijft toch overeind, was er dinsdag sprake van een KNRM reddingsboot die liever een motorboot met pech sleepte dan vijf zeilertjes uit het water halen, zojuist lag er een schuit tegen de dijk te rijen die bij het arriveren van de berger hulp weigerde vanwege het zojuist ontvangen telefoontje van de KNRM waarschuwend tegen de enorme kosten waarmee de schipper zou worden geconfronteerd bij het accepteren van de hulp van de berger, waarvan de knrm weet dat dit niet waar is, dit dient slechts het eigen doel.

Bovendien heeft de schipper dubbel pech, de oorzaak is bakterien groei in de diesel en nu moet hij nog maar zien in de haven iemand bereid te vinden zijn motor te epareren. Jachtservice Huizen behoort niet tot de gegadigden.

Het zal mij een worst wezen of men mij niet meer aardig vindt als ik deze belachelijke toestanden publiekelijk maak. Er gaat een keer iets vreselijk fout op deze manier en dan wil ik gewaarschuwd hebben tegen deze praktijken.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #149 Gepost op: 14 juli 2008, 08:10:15
Op een klus ingezet betekend dit ook eerst afmaken en dan de volgende, er is ewen boot op locatie en er zijn andere reddingboten in het gebied beschikbaar voor verdere hulpverlening geen vreemde keuze dus.

9910001
9910001