De eerste prioriteit van de botenwacht is iemand op weg helpen, dat is voor de booteigenaar een veel aantrekkelijkere oplossing dan achter een boot hangen naar de dichtsbijzijnde haven. In de voorwaarden staat dat je -als reparatie niet lukt- recht hebt op een gratis sleep naar de dichtsbijzijnde haven. Verder slepen is tegen betaling, met de monteur te bespreken.
Nu worden er hier weer steeds dingen door elkaar gehaald.
Ik ben voor gratis hulp aan watersporters, liefst 24 uur. Als iemand 's nachts een lege accu krijgt aan de steiger mogen van mij de reddingsbrigades massaal met 80 km per uur uitrukken en meneer naar een andere veilige haven slepen. En weer terug voor mijn part.
Waar ik mij aan stoor is het gedrag waarbij een boot al door Menno geholpen wordt onder het mom van "we moeten van de brandweer even kijken aan boord naar de veiligheid van de mijnheer of hij geen last van zijn rug heeft gekregen van het gebukt kijken naar zijn lege accu" en dan en passant vragend "of de schipper wel weet dat hij nu door een berger wordt geholpen aan wie hij wellicht veel geld - U kent die verhalen toch wel- kwijt zal zijn. Dit terwijl wij U nu als officiële door overheid erkende en door de bradweer en kustwacht gestuurde reddingsbrigade gratis en voor niets kunnen helpen, zou U dat niet liever willen, de keus is aan U".
Dat vind ik dus pure broodroof, daar blijf ik bij.
En als het aan mij lag (maar het ligt niet aan mij
) ging ik uitzoeken hoe ik het met subsidie op deze manier het ondernemers brood uit de mond stelen juridisch aan zou kunnen pakken.
Ik zie al dat de gemeente mijn klanten zou gaan benaderen met "wat bent U dom bezig met een geluidsinstallatie te huren voor veel geld bij Audio Rent, kom laat dat spul weg halen, U krijgt een van ons, helemaal voor niets!"
Henk