Brandweer steeds vaker te laat

Auteur Topic: Brandweer steeds vaker te laat  (gelezen 4113 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Gepost op: 31 oktober 2007, 11:49:39
Brandweer steeds vaker te laat

AMSTERDAM - De brandweer komt na een melding steeds minder snel opdagen. Het duurt langer voordat brandweerwagens de kazerne uitrijden en ze zijn langer onderweg. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
 
In 2006 duurde het in zeventig procent van de gevallen lager dan de streeftijd van acht minuten voordat de brandweer ter plaatse is. Dat was in 2000 bij 46 procent van de branden het geval.  

De reden voor de oplopende opkomsttijd is vooral dat het steeds langer duurt voordat brandweerlieden de kazerne uitrijden nadat een melding bij de centrale is binnengekomen. Zeven jaar geleden duurde dat nog gemiddeld vier minuten.

In de statistieken van vorig jaar is dat opgelopen naar gemiddeld acht minuten. Volgens het CBS komt dat mogelijk doordat steeds meer meldingen via een regionale alarmcentrale lopen.

Tijd

Ook toegenomen is de tijd dat de brandweer onderweg is, zij het in bescheiden mate. De afgelopen jaren zijn brandweerlieden gemiddeld een minuut langer aan het rijden. Ze zijn nu vijf minuten onderweg per melding.

In de vier grote steden hoeft een aanzienlijk minder lang gewacht te worden op hulp van de brandweer. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht is de brandweer in tien minuten present. Gemeenten met minder dan vijftigduizend inwoners moeten ruim drie minuten langer wachten.

Het verschil wordt volgens het CBS veroorzaakt doordat het beroepspersoneel van de brandweer in grote steden op de kazerne verblijft. De rijtijden zijn nagenoeg dezelfde.

Loos alarm

Overigens rukt de brandweer in meer dan de helft van de gevallen voor niets uit. In 56 procent van de 113 duizend geregistreerde meldingen was vorig jaar sprake van loos alarm. Dat komt neer op meer dan vijftigduizend meldingen.

Vorige week nog werd de brandweer in Amersfoort verweten te laat te zijn gekomen bij de brand in het Armando Museum. Bij de brand werd het museum in het centrum van de stad volledig verwoest.

(c) Novum

Het bericht staat ook bij "uit de media", maar ik dacht ik plaats het hier ook even zodat er over gediscuseerd kan worden.  ;)




fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2007, 12:40:05
jammer dat er in dit stuk niet apart vermeld word of dat de tijd die de brandweer na het gaan van de pieper/omroep ook langer is geworden of dat er alleen maar bij de centrale die vertraging optreedt?
zal ik al een beetje het antwoord geven????????? ;) ;) ;) ;) ;) :-X :-X :-X


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2007, 15:05:05
Een conclusie die getrokken wordt door het CBS maar die niet goed is vastgesteld. Een reden waarom bij ons de statisteiek melden dat we 'te laat' zijn is dat voorheen de bevelvoerders via de mobilofoon melden dat ze uitrukkenof ter plaatse zijn. Nu gebeurt dat via C2000 d.m.v. een touchscreen die deze melding doorgeeft aan de AC. Een hoop bevelvoerders vergeet dit, of doen dit achteraf. Dus de gegevens die het CBS krijgen vind ik niet betrouwbaar om een conclusie uit te trekken. Het is en blijven cijfers................
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


korsakoff

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2007, 15:49:41
CBS krijgt informatie uit de formulieren die diezelfde bevelvoerders invullen. Ik mag toch aannemen dat die uitstekend in staat zijn om wel de correcte tijden in te vullen. Ook zij zullen de tijden op de incidentrapporten herkennen als 'niet correct' door foutief of niet statussen.

Met andere woorden: CBS geeft weer wat bevelvoerders zelf doorgeven. Als je vindt dat niet deugt dan moet je je bevelvoerder er op aanspreken. Niet klagen dat het door het CBS "niet goed is vastgesteld"


knarf

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2007, 16:06:29
volgens mij geef je zodra je wegrijdt een statusmelding uitgerukt. Dit is de exacte tijd van vertrek. Volgens het NOS journaal komt het door tijdverlies in de centrale. Ze zeggen dat er een stap tussen is gekomen in vergelijking met 5 jaar geleden, volgens mij zat toen de 112 centrale er ook al tussen. Ik denk dat je het meer moet zoeken in alle verkeersbelemmerende maatregelen ( drempels) en dat de vrijwilligers niet meer zo dicht bij de kazerne wonen. En als het goed is wordt er ook niet meer onderbezet uitgerukt, dit was 5 jaar geleden veel vaker. Hierdoor waren de tijden van 5 jaar geleden niet betrouwbaar


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2007, 16:20:19
Niet in elke gemeente vult de bevelvoerder de uitrukstaten in. Hij kan achteraf niet op de minuut bepalen wanneer hij uitgerukt is en aangekomen is (of het moet zijn dat ik jullie verhaal niet goed begrijp). Sommige AC / MKB sturen de incidentrapporten met de gegevens door aan het betreffende korps en deze geven de gegevens door aan CBS. De bevelvoerder geeft ttijdens een uitruk weinig prioriteit met het op de juiste tijd melden van 'uitrgerukt' en 'ter plaatse'. Uit ervaring ben je op zulke momenten met iets anders bezig wat op dat moment geen prioriteit heeft.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


korsakoff

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2007, 16:23:52
Ben met je eens dat het niet de hoogste prioriteit heeft en krijgt. Wat dat betreft kan het automatisch positie doorgeven niet snel genoeg ingevoerd worden. Dan worden de tijden automatisch goed vastgelegd en hoeft de bevelvoerder zich daar helemaal niet meer mee bezig te houden.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2007, 16:47:34
Helemaal mee eens, de bevelvoerders moeten zich tijdens een uitruk geen zorgen hoeven te maken om ter plaatse te statussen i.v.m. de uitrukstatistieken.....
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2007, 20:35:42
Toch zou zo'n systeem als wat veel politiekorsen gebruiken, om de voertuigen dmv radiosignalen te kunnen volgen, (gps) voor de brandweer ook uitkomst bieden, want;
Als de gegevens bewaard worden, kan je er bijvoorbeeld na een langere periode, allerlei conclusies uit halen...

Voorbeeld...

Als er een bepaalde route is die vaak gereden wordt, maar men ook vaak langer dan de richttijd er over doet, kan men door de logs te bekijken, naar oplossingen zoeken, is het een optie om een bepaald verkeerslicht te beinvloeden, of moeten er vluchtstroken/gelijk-liggende fietspaden etc. gemaakt worden, of is een bepaalde weg te vaak opgebroken waardoor er veel vertraging ontstaat, of ligt het (misschien) aan de rij-capaciteiten van een bepaalde chauffeur, waardoor er vaker vertragingen zijn,.... etc....
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2007, 20:50:23
Niet in elke gemeente vult de bevelvoerder de uitrukstaten in. Hij kan achteraf niet op de minuut bepalen wanneer hij uitgerukt is en aangekomen is (of het moet zijn dat ik jullie verhaal niet goed begrijp). Sommige AC / MKB sturen de incidentrapporten met de gegevens door aan het betreffende korps en deze geven de gegevens door aan CBS. De bevelvoerder geeft ttijdens een uitruk weinig prioriteit met het op de juiste tijd melden van 'uitrgerukt' en 'ter plaatse'. Uit ervaring ben je op zulke momenten met iets anders bezig wat op dat moment geen prioriteit heeft.
Ik ben het helemaal met je eens, die formulieren invullen is bijna altijd "natte vinger"werk qua tijden dan, er wordt veel zomaar wat ingevuld. Tijden die je op de fax  van de GMC binnen krijgt zijn betrouwbaarder, mits je niet vergeet te statussen, zoals hier boven al is gemeld. :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid