Omdat ik er nog maar 3 maanden woon?
http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/2532579/Ik_wilde_naar_mijn_kinderen.html'Ik wilde naar mijn kinderen'
SPIJKENISSE - Verdwaasd staan Iris Kemp (21) en Melroy van der Meer (24) in de woonkamer van hun huurhuis aan de Spijkenisser Zuidakker.
afbeelding vergroten Vader Melroy van der Meer met buurmannen Vincent Martoredjo (links) en Eric Meinders (rechts). Martoredjo en Meinders redden zijn dochtertje Ilana. FOTO JOHN BIERT/DE PATER
Ze bekijken de ravage na een verwoestende brand de dag ervoor. Alles ziet zwart, niets is heel. Veren steken uit wat over is van de bank. De tv en foto's aan de wand zijn gesmolten.
Vooral Iris oogt verslagen. Zij ontsnapte donderdag met de piepjonge Ilana van elf maanden en Giovanni van drie aan de dood, mede dankzij twee buurmannen. Niemand raakte gewond. Terwijl vader Melroy naar zijn werk was, sliepen Iris en de kinderen na een onrustige nacht (Ilana was veel wakker geweest) wat uit. Ieder lag in zijn eigen bed in zijn eigen kamer op de bovenverdieping.
Om half negen werd Iris wakker. Het stonk in huis en het was erg warm. ,,Ik liep tegen een pikzwarte, dikke muur van rook op. Ik wilde er doorheen, maar het lukte me niet. Ik wilde naar mijn kinderen. Het ergste was dat ik niet bij ze kon komen. Ik riep Giovanni dat hij op zijn kamer moest blijven met de deur dicht en ben uit het raam gaan gillen.''
Dat allarmeerde buurmannen Eric Meinders en Vincent Martoredjo. Vincent klom via de schutting naar het raam van de babykamer, haalde Ilana uit haar bedje en liet haar naar beneden vallen waar Meinders het meisje opving. Meinders: ,,De rook was te verstikkend om bij Giovanni te komen.'' De brandweer bereikte hem kort daarna met speciale maskers wel. Vervolgens kon moeder Iris met een brandweertrap naar beneden.
Iris en Melroy zijn gebroken door wat er is gebeurd, de puinhoop (ze woonden er net drie maanden), maar bovenal van de gedachte hoe fout het had kunnen aflopen. De dood was zo dichtbij. Melroy: ,,Ik had ze alledrie kwijt kunnen zijn. We zijn zo dankbaar.'' Iris: ,,Giovanni en Ilana hadden dood kunnen zijn. Ze zijn ons alles, we zijn altijd alert. Controleren ze 's nachts.
Ik verwijt mezelf dat we nog geen rookmelders hadden. We zeiden twee weken terug nog dat ze er snel moesten komen, we waren nog bezig in huis.'' Het gezin logeert bij vrienden, heeft geen kleren en spullen meer. Naar verwachting is het huis over drie maanden weer bewoonbaar. ,,Hiervoor woonden we in een driekamerflat. We hadden nu zo'n mooi huis. De kinderen waren op rust.''
Meinders en Martoredjo worden binnenkort gehuldigd door de gemeente Spijkenisse, maar voelen zich geen held. Meinders: ,,Je doet wat nodig is. Ik hoop dat iemand het voor mij terug doet als het nodig is.''