Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 290892 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 16 augustus 2008, 12:15:27
Omdat ik er nog maar 3 maanden woon?

http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/2532579/Ik_wilde_naar_mijn_kinderen.html

'Ik wilde naar mijn kinderen'
SPIJKENISSE - Verdwaasd staan Iris Kemp (21) en Melroy van der Meer (24) in de woonkamer van hun huurhuis aan de Spijkenisser Zuidakker.
afbeelding vergroten Vader Melroy van der Meer met buurmannen Vincent Martoredjo (links) en Eric Meinders (rechts). Martoredjo en Meinders redden zijn dochtertje Ilana. FOTO JOHN BIERT/DE PATER
Ze bekijken de ravage na een verwoestende brand de dag ervoor. Alles ziet zwart, niets is heel. Veren steken uit wat over is van de bank. De tv en foto's aan de wand zijn gesmolten.

Vooral Iris oogt verslagen. Zij ontsnapte donderdag met de piepjonge Ilana van elf maanden en Giovanni van drie aan de dood, mede dankzij twee buurmannen. Niemand raakte gewond. Terwijl vader Melroy naar zijn werk was, sliepen Iris en de kinderen na een onrustige nacht (Ilana was veel wakker geweest) wat uit. Ieder lag in zijn eigen bed in zijn eigen kamer op de bovenverdieping.

Om half negen werd Iris wakker. Het stonk in huis en het was erg warm. ,,Ik liep tegen een pikzwarte, dikke muur van rook op. Ik wilde er doorheen, maar het lukte me niet. Ik wilde naar mijn kinderen. Het ergste was dat ik niet bij ze kon komen. Ik riep Giovanni dat hij op zijn kamer moest blijven met de deur dicht en ben uit het raam gaan gillen.''

Dat allarmeerde buurmannen Eric Meinders en Vincent Martoredjo. Vincent klom via de schutting naar het raam van de babykamer, haalde Ilana uit haar bedje en liet haar naar beneden vallen waar Meinders het meisje opving. Meinders: ,,De rook was te verstikkend om bij Giovanni te komen.'' De brandweer bereikte hem kort daarna met speciale maskers wel. Vervolgens kon moeder Iris met een brandweertrap naar beneden.

Iris en Melroy zijn gebroken door wat er is gebeurd, de puinhoop (ze woonden er net drie maanden), maar bovenal van de gedachte hoe fout het had kunnen aflopen. De dood was zo dichtbij. Melroy: ,,Ik had ze alledrie kwijt kunnen zijn. We zijn zo dankbaar.'' Iris: ,,Giovanni en Ilana hadden dood kunnen zijn. Ze zijn ons alles, we zijn altijd alert. Controleren ze 's nachts. Ik verwijt mezelf dat we nog geen rookmelders hadden. We zeiden twee weken terug nog dat ze er snel moesten komen, we waren nog bezig in huis.'' Het gezin logeert bij vrienden, heeft geen kleren en spullen meer. Naar verwachting is het huis over drie maanden weer bewoonbaar. ,,Hiervoor woonden we in een driekamerflat. We hadden nu zo'n mooi huis. De kinderen waren op rust.''

Meinders en Martoredjo worden binnenkort gehuldigd door de gemeente Spijkenisse, maar voelen zich geen held. Meinders: ,,Je doet wat nodig is. Ik hoop dat iemand het voor mij terug doet als het nodig is.''

Brandpreventist

• Senior gebruiker

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #133 Gepost op: 16 augustus 2008, 13:39:45
Als je geen rookmelder hebt kan je ook niet vluchten....

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 22 augustus 2008, 17:36:51
Hier hing dus wel een rookmelder ;)

http://www.ad.nl/rotterdam/oost/2543753/Jongens_springen_net_op_tijd_uit_huis_door_rookmelder.html

Jongens springen net op tijd uit huis door rookmelder

OMMOORD - Kantje boord was het woensdagochtend vroeg voor José en Leonel Borgers.
Hun ouderlijk huis aan de Dennekruid in Ommoord stond om half vijf 's ochtends plotseling in lichterlaaie. Gewekt door de rookmelder konden de jongens maar één ding doen: door het raam naar buiten.

José (21) sprong vanuit de eerste verdieping zijn slaapkamerraam. De wijnranken tegen het huis braken zijn val. Zijn 19-jarig broertje wist nog beneden te komen en ontkwam aan de vlammenzee door dwars door de ruit van de tussendeur te springen. José bleef ongedeerd; Leonel moest naar het ziekenhuis om zijn bebloede arm te laten behandelen.

,,De jongens kwamen meteen hier aanbellen,'' zegt buurvrouw Karina Peterse die de jongens opving. Zelf is ze nauwelijks hersteld van de commotie van de afgelopen nacht. ,,Ik ben nog steeds helemaal van slag,'' zegt ze in haar naar rook stinkende woonkamer. Zelf moest ze, net als haar overburen, van de brandweer haar huis verlaten. De fik is gelukkig niet overgeslagen naar haar huis.

,,Voor mijn broer zal het wel schrikken zijn,'' zegt een familielid op de stoep. Hij heeft het slechte nieuws net gehoord en is direct uit zijn werk langs het Dennekruid gereden, op weg naar het IJsselland Ziekenhuis waar zijn neefjes nog zijn. De ouders van de jongens waren op vakantie in Kaap-Verdië. Vandaag keren ze terug om een compleet onbewoonbare woning aan te treffen.

Buurvrouw Peterse heeft het idee dat de brand in de keuken is ontstaan. ,,Dat hoorde ik een brandweerman zeggen vannacht. Maar ik weet het niet zeker. De jongens stonden elkaar vannacht uit te schelden: heb jij wat aan laten staan, nee ik niet, heb jij dan wat aangelaten?''

De politie onderzoekt verder de oorzaak van de brand.

aline

• Gast
Reactie #135 Gepost op: 29 augustus 2008, 12:40:28
Wij hebben ze wel gehad, maar ze gingen zo vaak spontaan af dus weg ermee!!

aline

• Gast
Reactie #136 Gepost op: 29 augustus 2008, 12:54:56
Die dingen gaan zo vaak spontaan af.
Eergisteren ging er nog eentje bij de buren af ,mensen waren op vakantie. langsgelopen maar geen rook of vuur te zien of te ruiken. Het is zo'n irritant geluid >:( dat ik die nacht ook niet echt lekker heb geslapen. Volgende dag nog steeds aan het loeien.
Politie maar gebeld nou dat hoef je dus ook niet te doen. het antwoord wat we kregen( nou mevr dat wordt dan doorgeschakeld en dan komt het wel bij de brandweer) Ik uitleggen dat het een huisrookmelder is en dat dat niet is aangesloten dus niet word doorgeschakeld. En ik had er overlast van. En voor overlast moet je toch bij de politie zijn????

Rein

• Senior gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 29 augustus 2008, 16:43:40
Wij hebben ze wel gehad, maar ze gingen zo vaak spontaan af dus weg ermee!!

Hier gaan ze enkel af als ik ze test. Bij mijn vriendin thuis gaat de melder in de woonkamer heel af en toe nog wel eens af als er gekookt wordt.  Maar om nou rookmelders hiervoor weg te gaan halen gaat mij te ver... wanneer er daadwerkelijk brand uitbreekt en je ligt te slapen ben je maar wat blij als je ze hebt hangen.

Je kunt de rookmelders natuurlijk ook gewoon op andere plekken hangen (op afstand van badkamers/keukens etc.) en kijken of je er dan minder problemen mee hebt.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #138 Gepost op: 29 augustus 2008, 16:54:48
Hier gaan ze enkel af als ik ze test. Bij mijn vriendin thuis gaat de melder in de woonkamer heel af en toe nog wel eens af als er gekookt wordt.  Maar om nou rookmelders hiervoor weg te gaan halen gaat mij te ver... wanneer er daadwerkelijk brand uitbreekt en je ligt te slapen ben je maar wat blij als je ze hebt hangen.

Je kunt de rookmelders natuurlijk ook gewoon op andere plekken hangen (op afstand van badkamers/keukens etc.) en kijken of je er dan minder problemen mee hebt.

Of gewoon iets meer geld uitgeven voor kwalitatief betere exemplaren.
Bij voorkeur rookmelders die gekoppeld zijn aan elkaar: dan gaat de melder op je slaapverdieping tegelijk af met die in de kelder/zolder bij je wasmachine/droger. Je hebt dan ruimschoots 30 seconden om te maken dat je buiten komt.......in geval van een brand is dat een ongekende luxe

Rein

• Senior gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 29 augustus 2008, 17:58:34
Of gewoon iets meer geld uitgeven voor kwalitatief betere exemplaren.
Bij voorkeur rookmelders die gekoppeld zijn aan elkaar: dan gaat de melder op je slaapverdieping tegelijk af met die in de kelder/zolder bij je wasmachine/droger. Je hebt dan ruimschoots 30 seconden om te maken dat je buiten komt.......in geval van een brand is dat een ongekende luxe

Ik heb zowel bij mij als bij mijn vriendin thuis rookmelders hangen waarvan de batterij 10 jaar meegaat. Deze zijn echter niet gekoppeld, maar ze hangen in de woonkamers nabij het trapgat en op de overige verdiepingen op de overloop waardoor ze goed te horen zijn :)