Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 290408 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #180 Gepost op: 10 november 2009, 15:40:21
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2009–2010 Vragen gesteld door de leden der Kamer

0910tkkvl2009Z20911
http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

Vragen van de leden Kuiken en Boelhouwer (beiden PvdA) aan de ministers voor Wonen, Wijken en Integratie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bevorderen van koolmonoxidemelders. (Ingezonden 9 november 2009)

1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Kabinet wil rookmelders in elke woning»?
(De Telegraaf, 30 oktober 2009: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5200721/__Rookmelders_in_elke_woning__.html)

2
Deelt u de mening dat het zeker in de koude maanden, wanneer er weer meer gebruik gemaakt wordt van verwarming en er minder geventileerd wordt, juist ook
belangrijk is om te streven naar meer koolmonoxidemeters?

3
Hoeveel doden en gewonden vallen er jaarlijks door vergiftiging met koolmonoxide?

4
Kunt u de Kamer op de hoogte brengen van de laatste feiten ten aanzien van de melding in de brief van de minister voor Wonen, Wijken en Integratie aan de Tweede Kamer van 22 december 2008 dat zijn departement onderzoek doet naar de verplichtstelling van koolmonoxidemelders in huizen?
(Kamerstuk 28 325, nr. 98)

5
Waarom combineert u de inspanningen om in alle woningen goed functionerende rookmelders te hebben niet met het installeren van koolmonoxidemelders?

6
Wanneer kunt u de Kamer nader informeren over de uitvoering van het plan om rook – en eventueel koolmonoxide – melders in alle woningen aanwezig te laten zijn?
Samen sterk in de hulpverlening!

FF_holland

• Senior gebruiker
  • Leuk forum!
Reactie #181 Gepost op: 4 december 2009, 17:52:42
Waarom niet de politie er even langs laten rijden als de enige melding het gepiep is?
Ik kwam alweer twee jaar geleden ook langs een huis waarin een rookmelder afging. Het pand stond leeg, dat wist ik maar toch heb ik aangebeld en aangeklopt. Na een buitenverkenning en door de brievenbus gekeken te hebben, zag en rook ik geen rook of andere brandverschijnselen en via 0900-8844 de politie gebeld. Die kwam uiteraard en kon ook een sleultelhouder bereiken.

Ik had zoiets van: als er wel iets aan de hand is, zal ik het vanzelf wel zien of ruiken en kan ik altijd nog terugbellen.
De politie dacht hier hetzelfde over en was er net zo blij als ik mee dat er niet ook drie brandweerwagens naartoe kwamen, in tegenstelling tot deze melding.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #182 Gepost op: 4 december 2009, 19:02:49
Waarom niet de politie er even langs laten rijden als de enige melding het gepiep is? Bij geen verdere indicatie van brand vind ik het een onnodige inzet van minimaal 6, mogelijk slapende en vrijwillige, brandweermensen. Als het rustig is kan de politie die melding gemakkelijk even meepakken.

oke, stel je het volgende voor,
hier in de gemeente barneveld rijd 1 noodhulpvoertuig rond,
's middags beld een bezorgde meneer 112 met het bericht dat er een rookmelder af gaat. de Centralist allarmeerd de politie die net in garderen rijd en er 15 á 20 minuten over doet om aan te komen, na 2 minuten is er rookontwikkeling te zien, passerende mensen willen 112 bellen maar meneer zegt de brandweer is al onderweg (of niet, als je melding doet van brandalarm verwacht je de brandweer, toch?) als na 20 minuten de politie aankomst slaan de net uit het raam, de politie besluit de brandweer te allarmeren, 8 minuten later is deze terplaatse, er valt nog weinig eer te behalen aan het pand?
vervolgens gaan mensen klagen over het feit dat de brandweer er veel te lang over doet

is dit een fictief verhaal of is dit toch een realistisch scenario
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #183 Gepost op: 7 december 2009, 16:52:17
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2009–2010 Vragen gesteld door de leden der Kamer

0910tkkvl2009Z20911
http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

Vragen van de leden Kuiken en Boelhouwer (beiden PvdA) aan de ministers voor Wonen, Wijken en Integratie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bevorderen van koolmonoxidemelders. (Ingezonden 9 november 2009)

Koolmonoxidemelders voorlopig niet verplicht

ma 07 dec 2009, 15:59
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5515393/__Melders_koolmonoxide_niet_verplicht__.html

DEN HAAG -  Ongeveer tien mensen sterven elk jaar door koolmonoxidevergiftiging in woningen. Jaarlijks moeten 35 tot 45 slachtoffers van koolmonoxidevergiftiging naar het ziekenhuis. Koolmonoxidemelders kunnen veel ellende voorkomen, maar worden voorlopig niet verplicht gesteld.
(...)
Samen sterk in de hulpverlening!

Wortel

• Forum gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 13 december 2009, 18:37:21
Hallo,

Ik ben een behoorlijke bangerik wat betreft vuur(werk) e.d.

Ik heb twee rookmelders in mijn redelijk kleine appartement.
Ik las net ergens de tip over touwladder, vind ik een erg goede al weet ik niet waar ik dat kan kopen,
want ik kan er op dit moment ook alleen bij mijn voordeur uit en niet vanaf het balkon.

Maar over de rookmelders...

Ik heb er 1 hangen, in mijn gangetje van wat zal het zijn 2 m2? Misschien zelfs kleiner.
Alle ruimten komen daar op uit. En aangezien keuken, badkamer en berghok vrij klein zijn,
denk ik dat de gang een prima plek is voor het alarm. Mijn 2e hangt nog niet.

Mijn probleem is namelijk dat ik niet bij het plafond kan, zelfs niet als ik op een stoel sta.
Ik ben bang dat het alarm een keer afgaat en ik er dus niet bij kan om het uit te zetten als het loos alarm is.
Het alarm dat wel hangt, hangt aan een luik dat naar zolder gaat, die ik met een touwtje naar beneden kan trekken.
Daar kan ik dan, terwijl ik gewoon op de grond sta, zonder hulpmiddelen bij.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik dat in de woon/slaapkamer kan oplossen?
Met oud en nieuw wil ik de 2e op de zolder hangen, daar kan ik staan maar het is niet te hoog,
sta dan echt met me hoofd tegen het plafond daar.

Overweeg nog een 3e te kopen voor in de woon/slaapkamer.
Maar kan die dus nergens "kwijt" waar ik er nog bij kan.
Iemand tips?

Groetjes, Worteltje

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #185 Gepost op: 14 december 2009, 16:49:15
Wat mij betreft gewoon uitrukken. De betere merken rookmelders geven een luid alarm als er rook gedetecteerd word en een zacht gepiep als de batterijen bijna leeg zijn. En uitrukken voor een pannetje op het vuur of een broodrooster dat nog aan staat vind ik geen loze melding. Dit kan eventueel voor brand zorgen... (voorkomen is immers beter dan genezen).
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #186 Gepost op: 1 januari 2010, 23:24:26

alexs

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #187 Gepost op: 7 januari 2010, 19:12:13
Komop, liever 1x loos uitrukken voor een woningbrand dan 1x te laat of niet..

Meerdam

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 7 januari 2010, 19:19:30
Nee

Een rookmelder is er om mensen te waarschuwen dat er brand is. Hierop kunnen ze de brandweer (wel of niet) bellen.

Als straks elke woning in NL voorzien is voor rookmelders kan je anders je lol op. Dan rijd je niet alleen voor loze OMSjes maar ook voor loze rookmelders.

Een rookmelder is de eigenaar zijn verantwoording en niet die van de brandweer!
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps

Richard BRW

• Forum gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 7 januari 2010, 19:34:46
Komop, liever 1x loos uitrukken voor een woningbrand dan 1x te laat of niet..

1X!!!!!!!! denk dat er wat meer loose meldingen dan dat komen..

DIKKE NEE