Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 290412 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #190 Gepost op: 8 januari 2010, 08:20:08
Hmm is een lastige, aan de ene kant zou ik zeggen, nee want de brandweer word al helemaal knettergek van die 'Loze' Omsjes (die meestal ook nog om de meest ongelegen tijden afgaan, denk aan etenstijd en snachts) en aan de andere kant.. tja een rookmelder die afgaat moet je altijd serieus nemen, dus uitrukken. Als hier in Harderwijk gebeld word voor een piepende huisrookmelder word het altijd PRIO 2 Onderzoek. Als er niemand thuis is doen ze er niet eens wat aan, ja even door de ramen kijken of je rook of vuur ziet. Maar een deur forceren voor een pieptoon uit te zetten vinden ze niet nodig.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #191 Gepost op: 8 januari 2010, 12:08:28
En als het nu een CO-melder is?

JordyDelwel

• Senior gebruiker
Reactie #192 Gepost op: 8 januari 2010, 12:31:47
Als hier in Harderwijk gebeld word voor een piepende huisrookmelder word het altijd PRIO 2 Onderzoek. Als er niemand thuis is doen ze er niet eens wat aan, ja even door de ramen kijken of je rook of vuur ziet. Maar een deur forceren voor een pieptoon uit te zetten vinden ze niet nodig.

En als het nu een CO-melder is?

Ik neem aan dat je op bovenstaand stukje reageert. Ja daar viel ik dus ook al over, de politie liet weten het geen goed idee te vinden om de boel open te laten breken, nou de bevelvoerder liet weten dat hij het daar mee eens was. Stel dat er boven oid wel een slachtoffer bewusteloos lag dan hadden ze die nooit opgemerkt. Bij vertrek van politie en brandweer piepte de melder nogsteeds.

Vind ik toch een slechte zaak, maarja hun zullen op het moment wel een reden hebben voor die beslissing.

Richard BRW

• Forum gebruiker
Reactie #193 Gepost op: 8 januari 2010, 13:01:32
Ik vraag mij af hoeveel brandwer mensen ja hebben gestemt?

Ik denk dat het er niet veel zijn.

mon3aantje

• Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
Reactie #194 Gepost op: 8 januari 2010, 13:05:02
Juist doordat men tegenwoordig steeds vaker een CO melder thuis heeft hangen ben ik van mening dat de brandweer wel zeker moet uitrukken naar een melding van "een piepend alarm bij de buren".
Verhaal van "laat de politie eerst maar is kijken" vind ik juist door de vele CO meldingen dus ook niet slim. Ik ga dan kijken bij de woning ruik door de brievenbus geen brandlucht en zie ook geen rook. Wel hoor ik het alarm afgaan... Ja en dan. Ik vind dat dit onder de hulpverleningstaak valt. Er kan inderdaad iemand onwel in de woning liggen als gevolg van CO vergiftiging. Dus gaat gewoon de deur eruit. Maar laten we dan vooral maar", om in brandweertermen te blijven, de blauwe meetbuisjes naar binnen sturen alvorens de brandweer komt.
Nou ik doe dat dus echt niet nadat er twee collega's onwel zijn geworden door CO vergiftiging.
Dan kan de brandweer het vervelend vinden al die loze meldingen... Tsjaa het is je werk. Ik vind het ook vervelend om 5x in een dienst naar een parkeerprobleem melding te worden gestuurd. Maarja het is mijn werk dus ik ga erheen.
Puntje wat ik verder las dat men de woning niet ingaat vind ik apart. Zeker door de vele CO meldingen kan je in het kader van hulpverlening binnen treden. Dit kan je met gemak uitleggen. Ik heb er in ieder geval nog nooit gezeur mee gehad. En wie er voor de kosten gaat opdraaien, ik zou het eigenlijk echt niet weten. Brandweer, politie, woningbouw of eigenaar pand? Zal dat is navragen hier op werk. Meestal gaat de rekening wel naar de politie omdat wij ter plaatse blijven na afloop voor zaakwaarneming en wij dan ook de sleutelboer cq glaszetten ter plaatse komen voor afdichting. Wij bestellen dus de rekening komt ook onze kant op. Maar hoe dat dan verder afgehandeld zal worden weet ik niet.
Maar om een lang verhaal kort te maken ben ik dus van mening dat de brandweer gewoon ter plaatse moet komen, en het liefst met een CO meter ;)

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #195 Gepost op: 8 januari 2010, 13:40:31
hoe zou het zijn als alle rookmelders worden aangepast met aparte piepjes voor CO en  brand, voorkom je dat je de deur in ramt voor een brand alarm waarvan je al weet dat er geen brand is.

verder lijkt het mij als bevelvoerder altijd slim als je de woning niet betreed, kijkt of de mogelijkheid er is om de bewoner mobiel te bellen via de buren ofzo, bij geen reactie of als je de telefoon binnen hoort kun je hem altijd nog inrammen. stel dat de bewoner opneemt en zegt dat er niemand thuis is kun je het altijd nog laten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

JordyDelwel

• Senior gebruiker
Reactie #196 Gepost op: 16 februari 2010, 23:18:19
Ik heb geen afzuigkap (ja wel een raam ) maar dan nog reageren de melders er heel snel op, ik heb er nu 1 liggen maar zonder batterij erin.. Moet hem eigenlijk maar weer ens ergens niet al te hoog ophangen  :-[

Vigilance

• 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • Homo sacra res homini
Reactie #197 Gepost op: 16 februari 2010, 23:24:10
En beter ga jij dat hééééél snel doen TAS

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #198 Gepost op: 16 februari 2010, 23:28:33
ik heb keurig netjes een rookmelder in de hal hangen van mijn slaapkamer...

gaat die af... dan kan ik twee kanten op... balkon of via de hal richting de voordeur en dus de uitgang.....

Zit net weer een verse batterij in... O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

JordyDelwel

• Senior gebruiker
Reactie #199 Gepost op: 16 februari 2010, 23:34:11
En beter ga jij dat hééééél snel doen TAS

Sorry  :-[
Heb hem weer opgehangen.. heb maar 1 vluchtroute.. langs de keuken  :-X nou ik zit er weer veilig bij (laten we hopen dat ik de rookmelder voor niks heb opgehangen!