Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 290418 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #210 Gepost op: 30 juli 2010, 21:17:21
Nee. Als je niet rijdt naar openbare gebouwen, rijd je ook niet naar woonhuizen.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #211 Gepost op: 30 juli 2010, 21:24:05
Ik denk dat er wel rookmelders kunnen komen voor, bijvoorbeeld, mensen die buiten de BBK wonen en geen buren vlak naast zich hebben. Als die mensen op vakantie zijn duurt het namelijk, waarschijnlijk, langer voor een brand gemeld wordt. Voor de BBK en zeker voor woningen in steden lijkt het me overbodig. Als een brandalarm afgaat kan de bewoner zelf de brandweer bellen als dat nodig is, is de bewoner niet thuis dan horen de buren het alarm ook wel afgaan en wordt er alsnog snel genoeg gemeld.

De rookmelders die zelf melden aan de centrale zouden dat na bijv. 2 minuten moeten doen tenzij ze worden uitgeschakeld.

CO en brandmelders die op hitte of straling (hetzelfde?) afgaan vind ik wat anders, dan kun je er namelijk meer zeker van zijn dat er echt iets mis is en niet gewoon de melk aan het overkoken is... maar de vraag was rookmelders.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #212 Gepost op: 30 juli 2010, 21:26:40
Ik denk dat er wel rookmelders kunnen komen voor, bijvoorbeeld, mensen die buiten de BBK wonen en geen buren vlak naast zich hebben. Als die mensen op vakantie zijn duurt het namelijk, waarschijnlijk, langer voor een brand gemeld wordt. Voor de BBK en zeker voor woningen in steden lijkt het me overbodig. Als een brandalarm afgaat kan de bewoner zelf de brandweer bellen als dat nodig is, is de bewoner niet thuis dan horen de buren het alarm ook wel afgaan en wordt er alsnog snel genoeg gemeld.

De rookmelders die zelf melden aan de centrale zouden dat na bijv. 2 minuten moeten doen tenzij ze worden uitgeschakeld.

Wat is het doel van een huisrookmelder?  ::) ::)

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #213 Gepost op: 31 juli 2010, 17:13:51
Citaat van: Diederick link=topic=23016.msg789997#msg789997 date=
Ik denk dat er wel rookmelders kunnen komen voor, bijvoorbeeld, mensen die buiten de BBK wonen en geen buren vlak naast zich hebben. Als die mensen op vakantie zijn duurt het namelijk, waarschijnlijk, langer voor een brand gemeld wordt.

Ieder heeft recht op zijn eigen brandje, als de buren er maar geen last van hebben   :D
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

katertje2009

• Forum gebruiker
Reactie #214 Gepost op: 5 augustus 2010, 07:49:48
Puntje wat ik verder las dat men de woning niet ingaat vind ik apart. Zeker door de vele CO meldingen kan je in het kader van hulpverlening binnen treden. Dit kan je met gemak uitleggen. Ik heb er in ieder geval nog nooit gezeur mee gehad. En wie er voor de kosten gaat opdraaien, ik zou het eigenlijk echt niet weten. Brandweer, politie, woningbouw of eigenaar pand? Zal dat is navragen hier op werk. Meestal gaat de rekening wel naar de politie omdat wij ter plaatse blijven na afloop voor zaakwaarneming en wij dan ook de sleutelboer cq glaszetten ter plaatse komen voor afdichting. Wij bestellen dus de rekening komt ook onze kant op. Maar hoe dat dan verder afgehandeld zal worden weet ik niet.

Ik heb in de regio Gooi-Vechtstreek (als eigenaar) van de politie een rekening gehad voor de kosten die zijn gemaakt ivm de ingeschakelde glaszetter, dus daar wordt het gewoon doorbelast. Heb ik geen probleem mee, was blij met de zaakwaarneming O0

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #215 Gepost op: 21 augustus 2010, 01:30:15
Ik vind dit een beetje een rare vraag.

Mijn antwoord is simpel, als het aan mij ligt wel.
Soms ligt het aan mij, en ik zal de brandweer sturen, en vaak uitgaan van een binnenbrand.
Voorbeeld:
Zojuist belde er iemand dat hij brand rook in de woning en dat de rookmelder afging.
Hij zag geen vlammen, dus het was niet zo ernstig vond hij.
Ik hoorde op de achtergrond daadwerkelijk de rookmelder afgaan.

Omdat ik vanachter mijn monitoren niet kan zien wat er daadwerkelijk aan de hand is, heb ik de brandweer met prio 1 voor een binnenbrand laten rijden.
===============
Wat bleek: pan op het vuur met verbrande patatjes.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #216 Gepost op: 21 augustus 2010, 01:34:07
Omdat ik vanachter mijn monitoren niet kan zien wat er daadwerkelijk aan de hand is, heb ik de brandweer met prio 1 voor een binnenbrand laten rijden.
Is er geen classificatie die het incident beter beschrijft? En geef je bij zo'n melding binnenbrand ook via C2000 (M2000) mee dat het om een rookmelder gaat?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #217 Gepost op: 21 augustus 2010, 01:38:17
Is er geen classificatie die het incident beter beschrijft? En geef je bij zo'n melding binnenbrand ook via C2000 mee dat het om een rookmelder gaat?

Onderzoek naar brand zou kunnen, maar..... als het echt is mis je de andere voertuigen.

Ik geef het niet mee via P2000 maar wel in de communicatie met de uitrukkende voertuigen.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #218 Gepost op: 22 augustus 2010, 18:51:53
Onderzoek naar brand zou kunnen, maar..... als het echt is mis je de andere voertuigen.

Ik geef het niet mee via P2000 maar wel in de communicatie met de uitrukkende voertuigen.

Goed werk vuurvlieg, volgens mij is het regel dan ook één bij incidentmanagment, altijd uitgaan van een worst-case scenario. Wat zeker goed zal gaan behoeft geen maatregelen, al het andere dient afgedekt te zijn.

Als je op die manier gaat denken, is het een kwestie van tijd of je kan jezelf wel een keer voor de kop slaan.
Nog iets: ik weet niet wat voor Chineese rookmelder met leeg rakende batterijen dezelfde piep geeft als bij een alarm, die moeten subiet verboden worden.

Die hier hangen geven om de vijf minuten één heel klein kort piepje om aan te geven dat hun energie ten einde loopt, de buren horen dat niet eens.

Henk

sylvester1986

• Gast
Reactie #219 Gepost op: 23 augustus 2010, 12:16:08
Ik heb 3 optische rookmelders in huis, 1 in de woonkamer, 1 in de gang en 1 in de logeerkamer.
Ik heb ze zo opgehangen, dat als er 1 afgaat, ik altijd 2 vluchtwegen heb.
De batterijen test in iedere maand sowieso.