Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 290392 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #240 Gepost op: 26 maart 2011, 22:41:14
Het gaat mij niet of er nu 2 of 3 melders iets 'ruiken', maar als er 1 af gaat, begint een stem. Gaat een tweede, of derde etc. melder daar niet 'doorheen praten'?

Wij van WC-eend...
Dat is niet de bedoeling.. Ze zouden dan allemaal tegelijkertijd moeten beginnen met sirene/tekst.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Henk van Buuren

• NCP erkend Projecteringsdeskundige BMI
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #241 Gepost op: 26 maart 2011, 22:44:22
Hij is bedoeld voor de professionele markt op de analoge brandmeldsystemen van Protec.
http://www.protecfire.nl/files/1594o74hh.pdf
De prijs is een schijntje duurder dan de traditionele multisensor melders met slow-whoop signaal.
Je behoeft in ieder geval geen 2e installatie aan te brengen voor het gesproken woord.
Met vriendelijke groet,    Henk van Buuren NCP erkend Projecteringsdeskundige BMI

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #242 Gepost op: 27 maart 2011, 21:31:56
Ik heb het laatst zelf gehad. Er ging een irritant piepend alarm af op een appartement schuin boven dat van mij in een studentenwoning. Zelf had ik nog niets door, maar buren belden bij mij aan (ik woon beneden) om te vragen wat er aan de hand was. Buiten was het echt een onplezierig geluid.

Dus wij met drie mensen naar boven, aanbellen, aankloppen - niets. We was ook geen rook of wat dan ook te bekennen. We hadden nog even bedacht om de woningcorporatie te bellen want dit soort situaties doen zich vast vaker voor en misschien hebben ze advies voor ons, maar het was zondag en dan hoef je dat niet te proberen bij Lefier.

Dus we hebben de brandweer maar gebeld, de situatie uitgelegd enzo, en de brandweer zei dat ze met de politie in overleg zouden gaan. Vervolgens belt de politie terug, die wil weten wat voor alarm het is en zou een wagen sturen. Drie uur later nog niets maar nog steeds herrie, dus weer politie gebeld. Toen is er een nieuwe melding gemaakt (de oude was blijkbaar ergens blijven steken) en kwam er even later toch nog een auto aan. Het was ondertussen knap laat op de avond. Die hebben wat bij de deur gekeken, uitgelegd dat ze niet zomaar deuren forceren en geprobeerd de persoon die op het adres ingeschreven stond te bellen. Onbereikbaar natuurlijk.

Dus ze besloten niets te doen. Een CO alarm gaat piepen om te waarschuwen voor CO, dus ze dachten niet dat er iemand bewusteloos op de grond zou liggen - en daar vond ik ook wel wat inzitten. De volgende morgen Lefier gebeld en die zou de huisbaas langssturen om mogelijk de deur te openen.

's Middags kwam de bewoner terug van een weekendje weg. Hij heeft wel zijn excuses aangeboden.

Een dag later ging het stomme ding alleen weer af...
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #243 Gepost op: 27 maart 2011, 21:42:05
uitgelegd dat ze niet zomaar deuren forceren en geprobeerd de persoon die op het adres ingeschreven stond te bellen. Onbereikbaar natuurlijk.

Bekend probleem waar we in de praktijk wel vaker tegen aan lopen. Is er enige indicatie dat er iets niet pluis is met personen binnen dan kun je op grond van artikel 8 politiewet gewoon naar binnen(zonder matiging dus). Is dat niet zo word het lastig. Mochten heel veel mensen er last van hebben kan en HOVJ(hulpofficier van justitie) eventueel op grond van de AWBI(Wet op binnentreden) een machtiging afgeven. Maar praktijk leert wel dat het niet heel vaak word gedaan.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #244 Gepost op: 19 april 2011, 00:43:43
Hallo,

ik hoor sinds een kwartier in het apartamentencomplex hier de rookmelders 'heel' even afgaan. (omdat ze paralel geschakeld zijn gaan ze allemaal af..)

Nu piepen ze niet constant, maar om de minuut gaan ze 2á3x piepen..

Ik ben nu alle rookmelders al langs gelopen (waar ik bij kan..) maar kan niets vinden.. Ook weet ik niet of er meerdere rook melders aanwezig zijn behalve die op de gang/openbare ruimtes.. (er is geen 'boekje/mapje' aanwezig waar de rookmelders hangen..)

Weet iemand wat dit inhoud?

groetjes Kevin

Maylo

• Forum gebruiker
    • 112fotosite.nl
Reactie #245 Gepost op: 19 april 2011, 10:39:39
Als het goed is is er in de BMC een plattegrond aanwezig met de lokatie van de melders.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #246 Gepost op: 19 april 2011, 11:07:14
Als het goed is is er in de BMC een plattegrond aanwezig met de lokatie van de melders.

Het betreft hier geen BMC maar rookmelders op het stroomnet. en zijn 'alleen' maar paralelgeschakeld..
Ze zijn weer stil onder tussen  :P

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #247 Gepost op: 20 april 2011, 05:04:30
Ook al zijn rookmelders aangesloten op het lichtnet ... er zit toch een batterij in voor het geval de stroom uitvalt.(meestal 9v blokbatterij)
Als 1 van de geschakelde melders een slechte batterij heeft kan het voorkomen dat de melders een alarm afgeven.

Bij sommige (veelal losse) melders is het een kort piepje. Maar juist bij melders in het hogere segment wil het wel eens voorkomen dat er een luid alarm klinkt.

Verder kan het ook zo maar dat 1 van de melders vervuild is of "bewoners" heeft. Denk aan mieren, spinnetjes of fruitvliegjes e.d.

Succes.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Henk van Buuren

• NCP erkend Projecteringsdeskundige BMI
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #248 Gepost op: 22 april 2011, 00:28:58
elk jaar moet je de 9V blokbatterij vervangen.
De litium pas na 15 jaar.

het kan ook dat ze op een aparte groep staan zodat de 230Vac ontbreekt.

succes
Met vriendelijke groet,    Henk van Buuren NCP erkend Projecteringsdeskundige BMI

Scaniafan

• Senior gebruiker
  • HV geďnteresseerde
Reactie #249 Gepost op: 7 juni 2011, 13:43:34
Goed, misschien een beetje een schopke, maar aangezien hier de experts zitten...

Ik ben onlangs naar een ander appartement verhuist en ben er serieus over aan het nadenken om rookmelder(s) op te hangen. Nu ben ik benieuwd wat de do's en don'ts zijn voor wat betreft rookmelders.

Ik weet dat een rookmelder zo hoog mogelijk dient te hangen voor een zo vroeg mogelijke detectie van rook.

Nu is mijn appartement als "dwarsdoorsnede" als volgt ingericht. Ik heb bij iedere ruimte neergezet wat volgens mij brandgevaar kan opleveren.

De zwarte lijn is de bovenverdieping (berging / slaapkamer) Links en rechts van de bovenverdieping loopt de woonkamer / eetkamer door tot aan het dak.

De benedenverdieping is één grote ruimte. De slaapkamer heeft een deur maar die staat altijd open. De trap is een open trap.

De vragen die ik heb:

Waar kan ik in mijn geval het beste een rookmelder hangen?

- In de nok boven de wasmachine / cv-ketel
- Op de bovenverdieping op de overloop
- Ergens anders / meerdere plaatsen?

Wat zijn goede rookmelders? Gamma / Action of toch maar voor de duurdere versies gaan?

Ik heb geen vaste netspannings-punten beschikbaar, dus het zal zoiezo een variant op batterijen worden.

Alvast bedankt!
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)