Reanimatie vraagje

Auteur Topic: Reanimatie vraagje  (gelezen 10676 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 13 november 2007, 23:28:29
Zoals al bekend is zit ik op de EHV curcus. Vandaag hadden we reanimatie en viel mij het volgende op: De instructeur zei dat we éerst borstcompressie moesten geven en dáarna beademen.

Een ander had een aantal maanden geleden de curcus reanimatie gehad en vertelde dat zij eerst 2x moesten beademen en dáarna moesten beginnen met de borstcompressie.

Nu vraag ik me af wat het verschil is, en of het wat uit maakt en hoe jullie de reanimatie beginnen?

Ik begrijp dat je meer lucht rondcirculeerd als je eerst beademd maar is dit noodzakelijk/goed?




Etienne

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 14 november 2007, 00:15:47
Hallo 112max

Het protocol met betrekking tot reanimatie is pas geleden veranderd. Volgens het vernieuwde (laatste) protocol begin je eerst met borstcompressie en daarna pas met beademen. Dit was bij het vorige protocol inderdaad andersom.

de vraag die jij nu steld stelde ik laatst ook aan mijn instructeur. Hij gaf als antwoord dat er normaal gezien nog voldoende zuurstof in het bloed zit, waardoor je direct kan beginnen met rondpompen (borstcompressie) van het bloed en daarna pas hoeft te beademen.

Het is dus niet noodzakelijk om eerst te beademen en dan borstcompressie te geven, zo wordt het dus ook niet meer aangeleerd bij reanimatie cursussen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 14 november 2007, 00:37:26
Wanneer iemand een circulatiestilstand krijgt, gaat de ademhaling nog heel even door. De longen worden gevuld met zuurstofrijke lucht, terwijl er geen afvoer plaats vindt. In de nieuwe richtlijnen wordt het belang van de compressies benadrukt. De circulatie moet nu zo snel mogelijk worden hersteld en zo kort mogelijk worden onderbroken. Vandaar het compremis 30:2. Vanaf de beroemde vraag "wat is er gebeurd" ben  je binnen 30 seconde gestart met de eerste serie borstcompressies.n.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 14 november 2007, 08:03:33
Het protocol met betrekking tot reanimatie is pas geleden veranderd.

Nou ja pas.... de ERC heeft de laaste richtlijnen al weer 2 jaar gelden uitgegeven, men gaat die zeer binnenkort al weer evalueren
Dus ergens is er iets niet goed gegaan denk ik wanneer iemand een paar maanden geleden nog het oude protocol aangeleerd is

De volgende volledig nieuwe richtlijnen worden pas in 2010 verwacht, dus we kunnen nog even vooruit.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 14 november 2007, 09:28:12
Citaat
Nu vraag ik me af wat het verschil is, en of het wat uit maakt en hoe jullie de reanimatie beginnen?
Het maakt niet uit. Het belangrijkste is dat je zsm begint.

Citaat
Wanneer iemand een circulatiestilstand krijgt, gaat de ademhaling nog heel even door.
Dat is onzin. En als je gaspen bedoeld,... dat is geen ademen.


ACKevin

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 14 november 2007, 10:00:46
Gisteravond een herhaling BLS gehad en daarin is mij nogmaals uitgelegd dat bij een volwassen persoon de oorzaak van een hartstilstand meestal te verwijten is aan een hartfalen, en dat je daarom met borstcompressies begint om dat bloed rond te pompen. Bij een kind (of drenkelingen) begin je met beademingen omdat daar de oorzaak van een hartstilstand meestal te verwijten is aan verstikkingen/verslikkingen waardoor je begint met beademingen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 14 november 2007, 10:06:42
Dat is onzin. En als je gaspen bedoeld,... dat is geen ademen.
Ik heb laatst een (ALS)-reanimatie gehad waarbij het slachtoffer tóch nog zelf ademde bij een ventrikelfibrillatie: na intubatie werden de 'gaspings' effectief ;) Zeg nooit nooit. :)
Arts  www.alphalog.nl


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 november 2007, 11:31:45
Ik heb laatst een (ALS)-reanimatie gehad waarbij het slachtoffer tóch nog zelf ademde bij een ventrikelfibrillatie: na intubatie werden de 'gaspings' effectief ;) Zeg nooit nooit. :)
Zoals jezelf al aangeeft; dat is dus gaspen.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #8 Gepost op: 14 november 2007, 14:00:29
Dus bij een drenkeling éerst beademen en daarna compressie... Op het 'droge' andersom. Zo kan ik het onthouden of zijn er wat uitzonderingen?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 14 november 2007, 14:56:39
Dus bij een drenkeling éerst beademen en daarna compressie... Op het 'droge' andersom. Zo kan ik het onthouden of zijn er wat uitzonderingen?

je moet het eigenlijk zo onthouden

Zit het probleem waarschijnlijk in de ademhaling (verstikking/verdrinking/kinderen) dan eerst beademen
Zit het probleem waarschijnlijk in de circulatie (eigenlijk alle overige oorzaken) dan eerst thorax compressies

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources