Hieronder de transcriptie van het debat gisteren tussen minister Klink en SP-kamerlid mevrouw Kant
Klink tijdens begroting vws:
Mevrouw Kant heeft gevraagd of ik de B3-stichtingen niet financieel tegemoet had moeten komen naar aanleiding van het afschaffen van het functioneel leeftijdsontslag voor ambulancepersoneel. Een simpele financiële tegemoetkoming alleen biedt helaas geen oplossing. Het probleem is betrekkelijk complex. Daarom hebben wij het College sanering zorginstellingen om een analyse met keuzeopties gevraagd. Ik heb de Kamer per brief van 1 oktober jongstleden mijn standpunt voorgelegd, waarbij ik onder voorwaarden wel een financiële helpende hand wil bieden. Ik overleg momenteel met zowel de vier werkgevers als de betrokken vakbonden om dit uit te werken. Alle partijen willen op korte termijn een aanvaardbare oplossing vinden. Ik waardeer daarbij de inzet van de B3-instellingen om de kwaliteit en bereikbaarheid onverminderd hoog te houden. De vraag is welke cao wij gaan volgen: die van de gemeente of niet. Als wij die van de gemeente volgen, riskeren wij dat wij jaar op jaar, in elk geval gedurende de periode waarin de cao wegvalt en er nieuwe onderhandelingen gaande zijn, met de zelfde problematiek te maken krijgen, namelijk dat de B3-stichtingen volgend moeten zijn op wat de gemeenten bieden. De tarieven en de middelen die daarvoor gelden, zijn niet toereikend. Dit structurele probleem vraagt nu echt om een structurele oplossing. Wij zijn hierover aan het onderhandelen.
Mevrouw Kant (SP): Dan mijn inhoudelijke vraag over de ambulancediensten, de specifieke B3-diensten en de problemen op dat punt. Ik keek ervan op dat de minister stelde dat hij nog in onderhandeling is. Ik heb begrepen dat de minister helemaal niet in onderhandeling is, maar dat hij heeft geëist dat men naar de particuliere CAO gaat en dat er pas dan te praten valt. Dat is echter geen open gesprek over het functioneel leeftijdsontslag en de overgangsregeling onder de gemeentelijke CAO.
Minister Klink: Ik zei zojuist onder andere: "…. waarbij ik onder voorwaarden een financieel helpende hand bied." Die voorwaarden zijn gepreciseerd. Daarover zijn wij in overleg met de bonden en de besturen van de B3-instellingen. De voorwaarden zijn wel hard.
Mevrouw Kant (SP): Die voorwaarden komen erop neer dat de minister helemaal niet onderhandelt en dat hij niet open is als het gaat om de CAO waar men onder wil vallen. Dat moet in de ogen van de minister per se de particuliere zijn, maar daar zit de pijn, want dat heeft consequenties voor de oplossing.
Minister Klink: Dat klopt. Dat heeft consequenties voor het leeftijdsontslag, voor de pensioenaanspraken en bij wie men wordt ondergebracht, ABP of PGGM. Daarover zijn wij in gesprek. Ik wil niet geconfronteerd blijven worden met het probleem van het volgen van de gemeentelijke CAO en de daaruit voortvloeiende financiële aanspraken, want die zitten in feite niet in de tarieven verdisconteerd, dus zullen die telkens terechtkomen bij de minister van VWS. Die situatie wil ik beëindigen.
Motie Agnes Kant (SP)
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de zogenaamde B3 ambulancediensten in Zeeland, Utrecht, Noord/Oost-Gelderland en Twente in financiële moeilijkheden verkeren vanwege de hoge kosten gemoeid met het Functioneel Leeftijds Ontslag (FLO) en het overgangsbeleid;
verzoekt de regering zorg te dragen voor een adequate financiering van het FLO en overgangsbeleid bij de B3 ambulancediensten uitgaande van de gemeentelijke CAO,
en gaat over tot de orde van de dag.