Wat te doen bij zeer grote brand op waddeneiland

Auteur Topic: Wat te doen bij zeer grote brand op waddeneiland  (gelezen 4588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 20 november 2007, 20:28:01
Dan zou je denken dat die ook met de veerboot is gekomen, varen kan die niet :D, maar dat duurt dan toch zeker een uur? Er is niet elke minuut een afvaart.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #11 Gepost op: 22 november 2007, 20:06:09
er is nog nooit iets blijven branden................. en als de brandbare stof op is is het ook uit :-X dus geen paniek :P


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #12 Gepost op: 22 november 2007, 21:12:40
Dan zou je denken dat die ook met de veerboot is gekomen, varen kan die niet :D, maar dat duurt dan toch zeker een uur? Er is niet elke minuut een afvaart.

mag ik alvast een stapje verder vragen: vaart de boot ook s'avonds en s'nachts ook?? zo niet hoe zou dat dan moeten gaan??


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #13 Gepost op: 22 november 2007, 21:46:51
mag ik alvast een stapje verder vragen: vaart de boot ook s'avonds en s'nachts ook?? zo niet hoe zou dat dan moeten gaan??

Goeie vraag, dit zou betekenen dat er 24/7 een schip vaarklaar moet zijn om hulpdiensten heen en weer te vervoeren.
Want niet alleen de brandweer, maar ook de politie en ambulance zit met hetzelfde.

Even iets anders, ik hoorde van iemand dat er maar 2 agenten op texel waren, en 's zomers 4, is dat waar?
zoja, is dat niet een beetje gevaarlijk, ook voor de agenten zelf (schietpartijen, gijzelingen, etc?)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 22 november 2007, 23:57:00
Goeie vraag, dit zou betekenen dat er 24/7 een schip vaarklaar moet zijn om hulpdiensten heen en weer te vervoeren.
Want niet alleen de brandweer, maar ook de politie en ambulance zit met hetzelfde.

Schippers op de veren (in ieder geval op Texel) hebben een soort piket dienst, waarbij ze dus ook gepiept kunnen worden (d.m.v. p2000). Dat houd ook in, dat als de veren kunnen (met uitzondering van ernstig slecht weer) varen, dat zij dit ook gaan doen. Ik weet alleen niet, of deze veren aan de eilanden liggen ('s nachts bijvoorbeeld) of aan het ''vaste'' land.

Dit ook in verband met het ziekenvervoer (indien zeer spoedeisend d.m.v Heli of KNRM). Ik weet dat de (inter)regionale arrestatieteams ook door middel van een heli overgezet worden van het ''vaste'' land naar een der eilanden.

000202433 19-11-07 01:52:22 000064x BRW Texel (Pontveer TESO)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


korsakoff

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 23 november 2007, 11:43:50
De vraagstelling wordt steeds verder uitgebreid ;D.

Laten we de verschillende onderwerpen even apart zetten:

1. Hoe komen extra bestrijdingseenheden op de eilanden?
Voertuigen worden altijd met de veerponten overgezet. Wel komt het in Friesland voor dat er extra personeel met behulp van de KNRM of met de SAR-heli van Leeuwarden (geldt voor de 4 friese eilanden en betreft dan veelal leidinggevend personeel) overgezet naar de eilanden. Voor Texel zal de pont vrijwel altijd het vervoer voor haar rekening nemen maar ook daar kan de heli van De Kooy of de KNRM behulpzaam zijn.
Veelal zijn hierover lokaal en/of regionaal afspraken gemaakt.

Wat je je wel moet realiseren is, dat de maximale spoedeisende klusgrootte wat beperkter is dan in dichtbebouwd gebied op het vaste land.

2. Hoe wordt het spoedeisend patiententransport vanaf de eilanden geregeld?
a. Via de SAR-heli van Leeuwarden (voor de 4 friese eilanden) of via de KNRM (tweede keus)
b. Met de veerpont (Texel) of de SAR-heli van De Kooy (Den Helder). De pont vaart zoals eerder aangegeven ook 's nachts in geval van een spoedtransport.

3. Hoe worden bijzondere politieenheden overgezet?
Bijna altijd met de heli. Alleen grotere groepen (denk aan ME bij bewaking van containers) komt wel eens met de pont. Ook bijzondere voertuigen (stel je voor dat je een waterwerper nodig hebt om het beruchte Oerol-publiek in het gareel te houden  ::) ) komen met de pont.

4. Standaard politiesterkte op de eilanden?
Geen idee....

5. Waar liggen die ponten als ze niet varen?
Aan de kant natuurlijk maar meer specifiek: buiten de dienstregeling ('s nachts) liggen ze bij de eilanden om vanaf daar direct inzetbaar te zijn voor vervoer naar de vaste wal in geval van calamiteiten...


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #16 Gepost op: 25 november 2007, 02:14:26
p2kflex
02:09:37 25-11-07-GROUP-Prio 2 DEN HELDER DHD OVD,contact ac
0200680BRW Noord Holland Noord (I-OvD Kop van Noord Holland Noord)



p2kflex
02:04:35 25-11-07-GROUP-Prio 1 (NB: grote_brand) MIENTERGLOP 81 DE KOOG brand
0202425BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 3)
0202426BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 2)
0202427BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 1)
0202428BRW Texel (De Cocksdorp) (Blusploeg)
0202437BRW Texel (Den Burg) (Lichtkrant)
0202438BRW Texel (De Cocksdorp) (Lichtkrant)
0202439BRW Texel (Lichtkrant)
p2kflex
01:58:09 25-11-07-GROUP-Prio 2 aanvulploeg opkomen kazerne
0201435BRW Den Helder (Sectiechef C)
0201471BRW Den Helder (Vrijwilligers ploeg C 1-B kazernebezetting)
0201488BRW Den Helder (Lichtkrant)
0201489BRW Den Helder (Lichtkrant)
p2kflex
01:54:27 25-11-07-GROUP-Prio 1 (NB: grote_brand) MIENTERGLOP 81 DE KOOG Dienstverlening TESO tbv brandweer,
0202433BRW Texel  (Pontveer TESO)
p2kflex
01:52:27 25-11-07-GROUP-Prio 1 (NB..: middel_brand) (NB: grote_brand) MIENTERGLOP 81 DE KOOG Binnenbrand TXL647 DHD642 NHN691 DHD670 Piket 1 OMK, PCOMK,
0200084BRW Noord Holland Noord (Piket leiding Meldkamer)
0200085BRW Noord Holland Noord (Piket 1 OMK - Piket VC)
0200695BRW Noord Holland Noord (Hulpcentr. Kop v NoordHolland)
0201468BRW Den Helder (Beroeps Chauffeurs)
0201478BRW Den Helder (Beroepsploeg)
0201488BRW Den Helder (Lichtkrant)
0201489BRW Den Helder (Lichtkrant)
0202425BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 3)
0202426BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 2)
0202427BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 1)
0202428BRW Texel (De Cocksdorp) (Blusploeg)
0202433BRW Texel (Pontveer TESO)
0202437BRW Texel (Den Burg) (Lichtkrant)
0202438BRW Texel (De Cocksdorp) (Lichtkrant)
0202439BRW Texel (Lichtkrant)
0202997BRW Noord Holland Noord (GMS Koppelcode)
p2kflex
01:47:33 25-11-07-GROUP-Prio 1 (NB..: middel_brand) MIENTERGLOP 81 DE KOOG Binnenbrand TXL628 TXL BGM,
0202428BRW Texel (De Cocksdorp) (Blusploeg)
0202438BRW Texel (De Cocksdorp) (Lichtkrant)
0202439BRW Texel (Lichtkrant)
0202997BRW Noord Holland Noord (GMS Koppelcode)
p2kflex
01:38:01 25-11-07-GROUP-Prio 1 MIENTERGLOP DE KOOG Binnenbrand NHN521 TXL651 TXL677 TXL627
0200672BRW Noord Holland Noord (OvD Texel)
0202425BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 3)
0202427BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 1)
0202437BRW Texel (Den Burg) (Lichtkrant)
0202439BRW Texel (Lichtkrant)
0202997BRW Noord Holland Noord (GMS Koppelcode)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #17 Gepost op: 25 november 2007, 21:48:10
IK heb daar wel eens met de cdt van Texel over gesproken:
- er ligt 'snachts aan beide zijden een boot: zowel texel als den helder,
- bij alarm wordt de benodigde bemanning via P-2000 gewaarschuwd,
- normaal duurt een overtocht 20 minuten: bij alarm 10 minuten: ze varen dan op vol vermogen.

Als het slecht zicht is of ijsvorming zal van deze procedure worden afgeweken: veiligheid eigen personeel staat voorop !!
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV