Structureel 12 uurs diensten

Auteur Topic: Structureel 12 uurs diensten  (gelezen 11446 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sjbr

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • een schizofeen is nooit alleen
Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2008, 08:13:56
als je [font=Verdana]4,5 uur hebt gewerkt ben je verplicht een rust van 45 min[/font]. in te nemen, daar tegenover staat als je bij een klant(patient) op de arts heb moeten wachten, en het duurde min. 15 min, dan kan de werkgever van jouw verlangen dat je dat als rust in je boek schrijft en geldt de 45 min weer niet, maar alleen een half uurtje pauze.


er worden een paar dingen door elkaar gegeooid:
dagelijkse rusttijd tussen 2 diensten is 11 uur. dit betekent dat je een dienst van 13 uur mag draaien. in deze 13 uren moet je  na 4,5 uur rijtijd een pauze hebben van 45 min of verspreid pauzes van minimaal 15 min tesamen 45 min.

echter de 4,5 uur rijtijd is letterlijk rijtijd....dus de tijd dat de wielen in beweging zijn "stilstaan voor een zebrapadof rood verkeerslicht is geen rijtijd, ook volgens een controleur van RVI". 4,5 uur is van hier naar Parijs: zitten en rijden... als hap chauffeur heb je visites en daar zit dus voor je rijtijdenwet je pauze... dat je aan het werk bent is arbeidstijd...met recht op pauze volgens het arbeidstijdenbesluit... alllen hoe verklaar je dat naar patienten en familie als je zegt we rijden ff niet voor uw hartfalen de chauffeur heeft pauze...

en hoe vaak  zit je in je dienst een complete film te kijken....of helemaal niks te doen..kortom aanwezig zijn het over je heen laten komen zoals het komt en als je in dit werk gaat zeuren over rechten als pauze dan ben je een verkeerd beroep ingestapt...


hocje en chaufje

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 5 augustus 2008, 19:45:09
Door voorgaande persoon wordt dit uit het verband gerukt, want men spreekt over rijtijd en niet over werktijd, en dat is een degelijk verschil, daarnaast geldt er een gelijktrekking met het vrachtwagenvervoer, daarnaast is de werkgever verplicht om je een pauze te verschaffen, na een minimaal aantal uren na aanvang van de dienst, alsmede in dat tijdblok. Dit is een besluit zoals die in de cao taxi staat, die de fnv heeft afgesloten, en ja als er een persoon iets heeft, dan dient de werkgever een andere eenheid(wagen) in te zetten, maar een goede planner/centralist weet hoe hij hiermee moet omgaan. Ik zelf heb ook wel eens 112 aan de lijn gehad en werdt mij ook medegedeeld dat het minstens 45 min. ging duren en dan moest er niet tussen komen, in overleg met de gmk zijn we zelf over gegaan op vervoer naar het zkh. :( :)