Zo, protesterende scholieren, ik heb het vandaag zelf mogen meemaken...
Deze Westfries ging vandaag dus even naar Alkmaar voor wat vervroegde kerstinkopen en kwam dus meteen in de teringzooi terecht (Mods, excuses, ik kan er geen ander woord voor verzinnen wat in knap ABN de lading dekt).
In de oude stad in een klein winkeltje voor serviesgoed wat spullen gekocht, rent er plotseling een hele horde losgeslagen randdebielen joelend, schreeuwend en tierend door de steeg, de eigenaresse van de winkel, ik schat haar ver voorbij de 70 verzocht mij of ik nog even wilde blijven omdat het nogal zeer bedreigend overkwam.
Vervolgens op het fnidsen de ravage aanschouwt van studenten die gebruik maken van het recht om te demonstreren, schade bij een bloemist, wiens auto was beschadigd door een vuurwerkbom, schade bij een juwelier, diverse plantenbakken leeg getrokken.
Op de friese brug in Alkmaar ging het verder.
Met een groep van meer dan honderd man werd de brug geblokkeerd. Een doorgaande route om de stad in en uit te komen. Niemand kon er meer door, maar dat was dus niet genoeg.
Een autoruit van een volslagen onschuldige bestuurder die - waarschijnlijk- niets met de uren normering in het onderwijs van doen heeft, moest het ontgelden.
Later op de radio (rtvnh) hoor je vervolgens vanuit meerdere steden in Noord-Holland dat het goed mis is, mishandelde agenten, vernielingen, gemolesteerde reporters.
Vind de student het nu vreemd dat ik, schoolverlater van 1990 nu zeg: Wat nou 1040 uur? Vanaf januari niet 5 dagen naar school, maar 6! Zaterdag ochtend gewoon een eerste uur om half negen en verder geen gemekker! Als jullie het recht op demonstratie misbruiken door - rare kreet, ik heb hem vandaag herhaaldelijk horen vallen - lekker te gaan rellen, (wat daar lekker aan is, ik zou het echt niet weten) verwacht dan van mij geen bijstand.
Zo te zien - dus niet van horen zeggen, maar wat ik vandaag zelf heb meegemaakt - kunnen de studentjes nog wel wat extra lesuren gebruiken.
Bij voorkeur staatsinrichting.
Het politiegeweld werd vandaag vergeleken met het geweld wat gebruikt wordt in dictaturen zoals Myanmar.
Bollocks!
In Myanmar zou zo'n lekkere rel beantwoordt worden met scherpe munitie - daar kijkt men niet op een verdwijning meer of minder.
Zo, mijn zegje even gedaan.
Toch nog 1 lichtpuntje:
Vandaag is onze school niet wezen staken. Het Spinoza Lyceum kwam om ons op te halen, maar we zijn niet meegegaan. AT5 en de NOS stonden al met een satelietwagen voor onze school, omdat het vrijdag hier begon. We zijn niet meegegaan omdat wij vreedzaam willen demonstreren. Deze leerlingen, als het dan al leerlingen waren en geen relzoekers, zouden het misschien wel verpest kunnen hebben voor ons, de mensen die zonder geweld willen demonstreren. Wij wachten als school het spoeddebat van woensdag af, en kunnen dan alsnog als groep, zonder geweld, richting het stadhuis trekken!
Sam
En Sam snapt exact hoe je gebruik kunt maken van het recht van vereniging, samenscholing en demonstratie.
Mocht het kamerdebat niet het gewenste pakket maatregelen bieden, dan wens ik jouw een goede en vooral vreedzame actiedag toe!