EHBO met een Beperking?

Auteur Topic: EHBO met een Beperking?  (gelezen 6998 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #10 Gepost op: 4 december 2007, 23:23:34
Als iemand kan voldoen aan de eindtermen, vind ik het geen probleem. Iemand die doof kan in mijn ogen prima eerste hulp bieden. Probeer maar eens, als niet gehandicapte, een ademhaling te controleren binnen een volle, ingebruik zijnde, discotheek. Dan mag ik wel horen (luisteren is weer wat anders...) maar dan wordt de ademhaling wel overstemd door de muziek. Dus, tja, om gelijk de Arbodiensten te spreken, het maakt niet uit wat iemand niet kan, wat kan hij/zij wel. En als dat laatste betekend dat iemand voldoet aan de eindtermen (onder normale omstandigheden), dan krijgt hij/zij van mij het diploma! :D
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 5 december 2007, 08:05:22
Het EHBO diploma halen is voor de meeste doven zeker een mogelijkheid , iemand die doof is zal zeker een pleister kunnen plakken, maar wat als het iets ingewikkelder wordt ?

Hoe neemt deze persoon de antwoorden op vragen als

Waar heb je pijn ?
Sinds wanneer ?
Gebruik je medicijnen en zo ja welke ?
ben je ergens allergies voor ?
Heb je alcohol of andere drugs gebruikt ?
etc etc .....

Ook het aannemen van opdrachten van de coordinator wordt lastig
De inzet van deze persoon zal dus zijn beperkingen kennen, ook al heeft men het ehbo diploma kunnen halen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 5 december 2007, 16:51:56
Bedenk je eens dat een dove wel kan communiceren, misschien kan hij niet horen maar lichaamstaal en liplezen vervangen een hele boel
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

ACKevin

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 5 december 2007, 17:22:47
dat is voor de dove persoon zelf wel positief, maar het gaat allemaal om het slachtoffer.. de gemiddelde boerenpummel (ik zal mezelf als voorbeeld nemen) kan geen gebarentaal, en als er dan een doof persoon tegen mij uit moet gaan beelden dat het wel goed komt en dergelijke.. het lijkt me lastig om te communiceren in ieder geval..

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 5 december 2007, 17:52:16
de gemiddelde boerenpummel (ik zal mezelf als voorbeeld nemen) kan geen gebarentaal, en als er dan een doof persoon tegen mij uit moet gaan beelden dat het wel goed komt en dergelijke..

Ach een dove kan dat gewoon vertellen, anders was het geen dove maar een stomme  ;D
Maar mensen met veel pijn of in ademnood staan niet bekend om hun goede articulatie en dat is bij liplezen toch wel handig.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ACKevin

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 5 december 2007, 22:51:29
Ach een dove kan dat gewoon vertellen, anders was het geen dove maar een stomme  ;D
Maar mensen met veel pijn of in ademnood staan niet bekend om hun goede articulatie en dat is bij liplezen toch wel handig.

Jacques

Iemand die al vanaf zijn/haar geboorte doof is zal heel moeilijk kunnen praten omdat zij zelf niet kunnen horen hoe zijn/haar klanken klinken en dus niet kan corrigeren.

Karim

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 december 2007, 23:48:59
Iemand die al vanaf zijn/haar geboorte doof is zal heel moeilijk kunnen praten omdat zij zelf niet kunnen horen hoe zijn/haar klanken klinken en dus niet kan corrigeren.

Precies, en bekijk 't ook eens vanuit 't oogpunt van de patient cq slachtoffer.

Je bent gewond, hebt pijn, angstig/in paniek en je wilt help, en dan komt er iemand die niet kan horen en/of niet kan praten, dat is niet echt waar je dan op zit te wachten.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 6 december 2007, 00:46:44
Precies, en bekijk 't ook eens vanuit 't oogpunt van de patient cq slachtoffer.

Je bent gewond, hebt pijn, angstig/in paniek en je wilt help, en dan komt er iemand die niet kan horen en/of niet kan praten, dat is niet echt waar je dan op zit te wachten.

Bekijk het eens wat een gehandicapte wel kan in plaats van wat hij niet kan.
De gemiddelde lichamellijk gehandicapte is niet geestelijk gstoord en snapt daarom wel degelijk dat hij zijn beperkingen kent.
En zelfs geestelijk gehandicapten heb ik hulp zien verlenen op een manier waar ik mijn petje voor af neem.
Dat zegt overigens niet zoveel want ik ben geneigd een evenwichtig oordeel te vellen over de (on)mogelijkheden van een mens gehandicapt of niet.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 6 december 2007, 01:06:44
De vraag was of iemand met een beperking een ehbo cursus mag volgen en hulp mag verlenen.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het mag mits de handicap het toelaat.

ik denk dat we het ook wel eens zijn dat (ernstige) beperkingen ook (ernstige) beperkingen kunnen inhouden bij het verlenen van hulp.
In bepaalde gevallen zal er dus mogelijk voor gekozen moeten worden om een hupverlener zonder handicap in te zetten, eenvoudigweg omdat die beter in staat is hulp te verlenen.

Jacques

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 6 december 2007, 10:05:43
Als iemand met een beperking gewoon aan de eindtermen kan voldoen, is er geen probleem..

Voor iemand die hulpverleent in een noodsituatie naar zijn beste eer en geweten, is gewoon passantenhulpverlener en verleent gewoon eerste hulp..   Een ehbo diploma is geen vergunning om eerste hulp te verlenen.. Je kan ook eerste hulp verlenen zonder vergunning.. Dat staat los van welke beperking dan ook..

Aan vrijwilligers/medewerkers in een eerste hulp dienst, mag je wel eisen stellen.. niet alleen aan hun eerste hulp competenties, maar ook aan hun fysieke en mentale conditie, houding en gedrag..   Daar kan een beperking een probleem opleveren..
Dus conditie eisen, gehoor en gezichtsvermogen, andere lichamelijke beperkingen kunnen wel belemmerend voor de kwaliteit van dienstverlening..

Iemand die geen 20 minuten op z'n knieen kan zitten, heeft al een dusdanige beperking dat die niet overal inzetbaar is..