externe defibrilator

Auteur Topic: externe defibrilator  (gelezen 18239 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 12 december 2007, 18:45:06
Het aanraken van het slachtoffer kan bewegingsartefacten veroorzaken. Dat is wat de AED constateert, waarna de analyse wordt afgebroken, wordt gewaarschuwd en opnieuw een analyse wordt gestart.
Tijdens het toedienen van de schok mag het slachtoffer niet aangeraakt worden om te voorkomen dat helpers een stroomstoot krijgen.
Voor een goede behandeling en veiligheid voor de helpers moeten deze instructies dus inderdaad gewoon worden opgevolgd.

Beweging waargenomen, word gemeten door een verandering van de weerstand die gemeten wordt.
De meeste AED merken pas als het slachtoffer stevig beweegt of zelf spierspanning heeft dat of dat er beweging word waargenomen..
Het is dus niet zo dat je als je slachtoffer aanraakt een AED dat merkt...

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #51 Gepost op: 12 december 2007, 23:08:24
Beweging waargenomen, word gemeten door een verandering van de weerstand die gemeten wordt.
De meeste AED merken pas als het slachtoffer stevig beweegt of zelf spierspanning heeft dat of dat er beweging word waargenomen..
Het is dus niet zo dat je als je slachtoffer aanraakt een AED dat merkt...

Een spier die beweegt wekt potentiaalveranderingen op. Dat geldt ook voor passief bewogen spieren, zoals beweging door aanraking.
rescue heeft wel gelijk als hij zegt dat grotere bewegingen nodig zijn om de beweging te kunnen registreren.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #52 Gepost op: 13 december 2007, 14:27:33
Betreffende stagaire was van St. John's (een soort rode kruis vereniging) en als ik me 't goed herinner rond de 18 en wou ''t enkel als grapje doen zo stond in het artikel.
Uiteraard heeft betreffende paramedic daar nooit toestemming voor gegeven, zijn draaide zich om en kreeg direct de peddles tegen zich aan.

Op al onze voertuigen zit momenteel een Zoll E series, maar toen ik begon hier zat er op de meeste voertuigen (en nu nog steeds op enkele reserve voertuigen) een lifepak 12 en die heeft wel padles inplaats van pads.

En bij 't checken van 'n defiribrator moet je wel eerst zelf die lagere stroomsterke instellen, als ik ons apparaat aan zat en direct op charge duwt wordt ie geladen met 200 Joule. Dus als ik ga testen van 't begin van 'n dienst zet ik dat eerst terug naar 30 joule voordat ik de shock toedien (via de speciale kabels) en zo controlleer of 't apparaat (en de printer) werkt.

Het gebruik van defipads is veiliger dan het gebruikmaken van paddles, al is de laatste helaas soms nog favoriet vanwege lagere kosten.
Met het gebruik van defipads voorkom je voor een groot deel de onoordeelkundige uitgedeelde shocks, voorkom je lekkage zoals vroeger kon gebeuren met de defibrillatie gel, en kun je ook nog eens sneller klappen en tevens ook pacen. ;)
Gebruikmaken van paddles zou wel weer handig zijn bij een massaal VF-virus dat hopelijk nog zeer lang op zich laat wachten. :D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #53 Gepost op: 13 december 2007, 17:04:40
Een spier die beweegt wekt potentiaalveranderingen op. Dat geldt ook voor passief bewogen spieren, zoals beweging door aanraking.
rescue heeft wel gelijk als hij zegt dat grotere bewegingen nodig zijn om de beweging te kunnen registreren.                                

Ik heb op internet de technische handleiding van de lifepack 500 het volgende gevonden:

Motion Detection
The Shock Advisory System detects patient motion independent of ECG analysis. A motion detector is
designed into the LIFEPAK 500 AED. MOTION DETECTION can be configured in the setup mode to be ON
or OFF.
A number of activities can create motion, including CPR, rescuer movement, patient movement, vehicle
movement, and some internal pacemakers. If variations in the transthoracic impedance signal exceed a
maximum limit, the Shock Advisory System determines that patient motion of some kind is present. If
motion is detected, the ECG analysis is inhibited. The operator is advised by a displayed message, a voice
prompt, and an audible alert. After 10 seconds, if motion is still present, the motion alert stops and the
analysis always proceeds to completion. This limits the delay in therapy in situations where it may not be
possible to stop the motion. However, the rescuer should remove the source of motion whenever
possible to minimize the chance of artifact in the ECG.
There are two reasons why ECG analysis is inhibited when the motion alert occurs, and why the rescuer
should remove the source of the motion whenever possible:
• Such motion may cause artifact in the ECG signal. This artifact may occasionally cause the Shock
Advisory System to reach an incorrect decision.
• The motion may be caused by a rescuer’s interventions. To reduce the risk of inadvertently shocking a
rescuer, the motion alert prompts the rescuer to move away from the patient. This will stop the motion
and ECG analysis will proceed.
The motion detection feature can be set to OFF. When this option is off, analysis of the ECG is allowed to
proceed uninhibited even in the presence of motion, which may or may not cause artifact in the ECG as
described previously. Artifact in the ECG can sometimes cause an erroneous shock advisory decision.
The skill and training level of the care providers should be taken into consideration when deciding whether
or not to turn off the motion detection feature. How readily do the users respond to the AED voice
prompt? For example, do they immediately stop CPR upon hearing the STAND CLEAR, ANALYZING NOW
prompt?

Karim

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 13 december 2007, 20:00:56
Het gebruik van defipads is veiliger dan het gebruikmaken van paddles

I totally agree, maar het irritante aan onze Zolls (e serie, dus met pads) is dat t invoeren van patientengegevens (naam enz), met dat keypad gaat dat gewoon veel langzamer als met de draaiknop op de LP12, maar goed, we gaan n beetje offtopic geloof ik...

kamphuis

• Gast
Reactie #55 Gepost op: 13 december 2007, 22:03:16

Nee: de impedantieverschillen worden gemeten. Passief bewogen spieren leveren geen stroom.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #56 Gepost op: 14 december 2007, 01:06:00
Nee: de impedantieverschillen worden gemeten. Passief bewogen spieren leveren geen stroom.
Nee: de AED registreert het potentiaal  tussen de beide pads, waarbij op de gestandaardiseerde ritmestrook 10 mm overeenkomt met 1 mVolt  
(onderbouwing o.q. bld 42 handboek reanimatie) Daarin kun je ook terugvinden dat bij het bewegen van spieren potentiaalverschillen optreden.
De precordiale klap werkt volgens dit principe

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 14 december 2007, 10:08:00
Nee: de AED registreert het potentiaal  tussen de beide pads, waarbij op de gestandaardiseerde ritmestrook 10 mm overeenkomt met 1 mVolt  
(onderbouwing o.q. bld 42 handboek reanimatie) Daarin kun je ook terugvinden dat bij het bewegen van spieren potentiaalverschillen optreden.
De precordiale klap werkt volgens dit principe

De aed registreerd iets (Wat de juiste terminolgie is weet ik niet precies, moet ik ff opzoeken zeg maar weerstand, potentiaal, impedantie) tussen de beide electrodes..

Hierbij moet je verschil maken tussen de borstspier en de hartspier.. beide kunnen electrische stroompjes opleveren als ze aangestuurd (de patient beweegt zelf) worden en ook als ze actief bewogen worden..  de Precoraile klap werkt dus theoretisch zo op de harstspier als een stimulans..

Beweging waargenomen is iets anders.. Daar heb je het dus over de activiteit van de borstspieren. Ruw een arm verplaatsen betekend beweging van de borst spier.. echter voorzichtig een arm verplaatsen vaak niet..

Bij licht aanrakingen zo als een voorzichtig hand op de borstkast leggen, zal er geen meetbare activiteit zijn, bij een patient niet geen ritme heeft

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #58 Gepost op: 14 december 2007, 22:02:00
De aed registreerd iets (Wat de juiste terminolgie is weet ik niet precies, moet ik ff opzoeken zeg maar weerstand, potentiaal, impedantie) tussen de beide electrodes..

Hierbij moet je verschil maken tussen de borstspier en de hartspier.. beide kunnen electrische stroompjes opleveren als ze aangestuurd (de patient beweegt zelf) worden en ook als ze actief bewogen worden..  de Precoraile klap werkt dus theoretisch zo op de harstspier als een stimulans..

Beweging waargenomen is iets anders.. Daar heb je het dus over de activiteit van de borstspieren. Ruw een arm verplaatsen betekend beweging van de borst spier.. echter voorzichtig een arm verplaatsen vaak niet..

Bij licht aanrakingen zo als een voorzichtig hand op de borstkast leggen, zal er geen meetbare activiteit zijn, bij een patient niet geen ritme heeft

Je meet spanningsverschillen van de spierbewegingen aan de oppervlakte van de huid.
De buitenkant geeft dus som van alle spanningsverschillen die in het lichaam optreden weer.
Vandaar dat je rustig moet blijven liggen als een ECG gemaakt wordt. Ademhalien is bijvoorbeeld een verstoring van die patronen die gemakkellijk kan worden weggefilterd.
.

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #59 Gepost op: 15 december 2007, 12:55:03
Uit ervaring kan ik vertellen dat het aanraken van een patient geen grote ECG veranderingen teweeg brengt. Een chirurg kan gewoon met z'n hand in de buik aan het werken zijn, zonder dat het ecg wat gek doet. Zolang het kleine bewegingen zijn. Bij grote bewegingen, of zelfstandige bewegingen van de patient zelf, is er wel een verandering waarneembaar. Het ECG waar de AED gebruik van maakt is afl. II. Bewegingen of aanrakingen in dat "kijk-vlak" hebben daarentegen wel afwijkeningen het ECG ten gevolge. Maar het aanraken van een been, of bewegen hiervan niet.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge