Grote brand Keileweg (GRIP 1) - Rotterdam 07-12-2007

Auteur Topic: Grote brand Keileweg (GRIP 1) - Rotterdam 07-12-2007  (gelezen 7483 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #20 Gepost op: 9 december 2007, 22:18:15
Je zet sterk commentaar neer in dit topic,  maar in RR kunnen ze er ook wat van hoor  :-X   Als er een persoon daadwerkelijk te water ligt en er middel WO gemaakt wordt om een "eigen"  WO van de regio te laten laten uit ik dacht Vlaardingen, terwijl er "om de hoek" een WO in Zwijndrecht staat.. :-X.  Dat moest nu is afgelopen zijn.  ongeacht welke regio, een prio 1 = prio1   dan moet zo'n centralist niet alleen aan zijn eigen regio denken, maar volgens mij zijn de belangen van het SO wel belangrijker als een regio spekken.  De stap om een telefoon ter hand te nemen blijft moeilijk, daar kan ik me enorm aan storen  :-\

Dank je voor de complimenten.  

Citaat van: palmpie
Slotlaan ==> keileweg kortste route over 12,8 km
Pottumstraat ==> keileweg kortste route over  8,5 km

Breedstraat (Schiedam) ==> keileweg snelste route over  4,2 km
Buizengat (Vlaardingen) ==> keileweg snelste route over  9,3 km
Bergweg-noord (Bergschenhoek) ==> keileweg alternatieve route over 12,9 km
Berkelsepoort (Berkel en Rodenrijs) ==> keileweg alternatieve route over 14,2 km
Elektraweg (Maassluis) ==> keileweg snelste route over 15,5 km
Jan van der Heydenstraat (Bleiswijk) ==> keileweg alternatieve route over 17,5 km

Dank voor de berekeningen :) scheelt mij weer wat zoek werk.
Je ziet dat er zat alternatieven zijn met een verschil van ongeveer (Schiedam buiten beschouwing gelaten aangezien die een ander incident hadden)
Schiedam iets minder dan 4 minuten sneller
Vlaardingen minder dan een minuut
Bergschenhoek 4 minuten
Berkel en Rodenrijs 5 minuten
Bleiswijk iets meer dan 8 minuten
Maassluis iets meer dan 6 minuten
Dit alles bij een gemiddelde snelheid van 70 Kilometer per uur (20 km boven maximumsnelheid, 1,16667 Km/per minuut).

Hierbij kan ik nog aanmerken dat Maassluis (en vlaardingen??) waarschijnlijk ietsje om rijden maar dan de snelweg kunnen mee pakken (hogere snelheid 120-140 km prio 1) en bij de spaansepolder de afslag kunnen pakken.
Berkel, Bleiswijk en Bergschenhoek kunnen 80 km wegen pakken (100 km prio 1)

Daarnaast is het verkeer natuurlijk een issue. Avond/Nacht is niet zo een probleem, maar ik vraag me af hoe de situatie in de spits zal zijn (Ik vraag het me echt af, ik zou niet weten hoe alle verkeerssituaties zijn en hoe je de opstoppingen kan omzeilen op de verschillende routes)

Aanname: volgens mij mocht een voertuig met prioriteit 20 km harder rijden dan de toegestane snelheid. De genoemde snelheden zullen waarschijnlijk niet gehaald worden door de voertuigen (een TS met 140 over de snelweg is niet aan te raden denk ik).

Als ik dan hoor dat de BR401 wat lastig vol is te krijgen (hear say (paar posts geleden), ik heb daar geen feiten over !!!!!!) dan is de weet je dus wat de marge is.
Los daarvan is natuurlijk de vraag hoe de uitruk zou lopen als je bij de latere opschaling in het incident je een minuut of 4 langer moet wachten. Het gaat niet alleen om harde cijfers en dergelijke. Je hebt naast deze feiten ook te maken met de zachte factoren als motivatie, eenheid, groepsgevoel, het gevoel van serieus nemen, etc.

Ik vraag me daarnaast af, en natuurlijk ben ik bekend met restdekking, of je andere districten moet leeg trekken terwijl je nog voldoende materieel in de buurt hebt staan. Het gaat namelijk ook over bekendheid etc. Persoonlijk ken ik Rotterdam Noord redelijk en is Zuid een redelijk grijze vlek (Ik weet de Mac bij Charlois te vinden, Het Zuidplein en natuurlijk De Kuip, maar daar houdt het bij op)

Het allerbelangrijkste vind ik dat er over dit soort dingen een duidelijke en eenduidige communicatie moet zijn. Door zaken juist te communiceren is voor iedereen bekend waar hij aan toe is. Dan wordt ook duidelijk voor een ieder waar hij staat en wat de verwachtingen zijn etc. Als je het verhaal van de VG Hoogvliet bekijkt, is het allemaal op basis van verhalen en na wat gezoek blijkt het dan te kloppen. Maak alles bekend bij de betrokkenen en je weet hoe of wat.

Ik denk dat er binnen de Regio maar weinig mensen bekend zijn met de voertuigen die op geroepen bij een opschaling bij in een bepaald district. Hier moet toch duidelijkheid over kunnen worden gegeven op de diverse kazerne's. Natuurlijk komt er dan discussie en ik kan mij voorstellen dat de leiding daar angstig voor is, maar ik blijf ten alle tijde bij de gedachte dat uit de discussie uiteindelijk een draagvlak en wellicht verbetering komt.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #21 Gepost op: 10 december 2007, 16:58:50
Dank je voor de complimenten.  In het principe zou het zo geregeld moeten zijn als in Berkel en Rodenrijs. Hier rijdt de WO van haaglanden op de incidenten, waar volgens mij oorspronkelijk Schiedam moet rijden. Voor Zoetermeer is het drie bochten (en een paar KM rechte wegen) om in Berkel te komen. Hoe het in Bergschenhoek en Bleiswijk geregeld is, durf ik niet te zeggen. Maar inderdaad is het volgens mij een uitzondering voor zover ik weet. Ter info, er hangt in de WO een handleiding om over te schakelen voor de communicatie met de regio Rotterdam-Rijnmond Achtergrond: Communicatie is het enige obstakel hoor ik altijd. Terwijl dit binnen C2000 geen enkel issue moet zijn. Porto/Mobilofoon toegang geven tot selecte mappen en het personeel goed instrueren over het switchen van mappen. That's it (zei ik in al mijn onschuld)






Geen probleem  de centralist schakelt  alles gewoon in en aan elkaar, maar ik vrees dat dat het probleem juist niet iets, maar dat de schoen ergens anders wringt  :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #22 Gepost op: 10 december 2007, 17:24:25
Geen probleem  de centralist schakelt  alles gewoon in en aan elkaar, maar ik vrees dat dat het probleem juist niet iets, maar dat de schoen ergens anders wringt  :-X

Precies, zoals ik al zei, het stelt niet zoveel voor. De mensen op de werkvloer willen wel. Volgens mij, als relatieve buitenstaander op dit gebied, spelen hier twee problemen:
- Het staat niet in de boeken bij "kleinere incidenten als zeer grote brand", dus kan het niet (Er is geen scenario voor gemaakt)
- Je komt binnen in het heilige huisje van iemand. De "wij kunnen dat zelf wel", "Het is een regio probleem" en "Wij hebben hunnie niet nodig" mentaliteit.

Ik vraag me dan altijd af, wie gaat de nabestaanden vertellen dat hun geliefde gewond of overleden is omdat de auto's en manschappen later waren. "Hoe komt dat?" en kom dan maar eens aan met de bovenstaande redenen. Dit wordt natuurlijk nooit direct gemeld; daar wordt een andere reden voor bedacht; Slaap Lekker!

Zoals al eerder gezegd; We zijn EEN brandweer, met EEN gezamelijk doel. We zijn geen tig BV'tjes die worden afgerekend op de gedraaide omzet. Bij elke inzet moet gewoon gekeken kunnen worden naar de beschikbare middelen en methoden, deze moeten worden afgewogen tegen de hulpvraag. Bij 100 omgewaaide bomen hoef je niet te kijken op een minuut meer of minder en kan je rustig opschalen van verder weg (in de eigen regio) om wat meer materieel en handjes erbij te krijgen. Als de bedreiging groter is, moet je niet zo "maar wij zijn van Regio X en wij lossen het op" mentaliteit hebben. Als er mogelijke SO's zijn, laat de buren gewoon komen, ook al wonen ze in een andere regio. Als een brand in bijv. een bedrijfsverzamelgebouw is, laat ook gewoon de buren komen.
- Elk kantoor wordt bemenst door iemand.
- Die iemand heeft ook mensen thuis zitten.
- Die eten van het salaris wat daar verdient wordt.
- Die wonen in een huis waarvan de huur of hypotheek wordt opgebracht door dat kantoor.

Ik zou wel eens benieuwd zijn naar de schade toename voor dit soort beslissingen in relatie tot de kosten van regio-overschreidende inzetten.

Food for thoughts:
- In de grensstreek zijn ze al verder in het samenwerken met Duitsland dan dat in het westen de Veiligheidsregio's repressief samen werken. (Natuurlijk iets gechargeerd, maar dat hoort in discussies:))
- Stopt de Lifeliner ook met vliegen als hij de regio grens over vliegt?
- Doet iedereen alleen binnen zijn regio boodschappen als hij op een regio grens woont?

Het eindresultaat is meestal hetzelfde. Het gaat een keer goed mis en de redenen worden dan bij het uitvoerende personeel gezocht. Die maken in dat soort stressvolle situaties altijd wel fouten waar je de escalatie aan op kan hangen. Dan komen er nieuwe regels die ingrijpen op de procedures op straat en de achterliggende oorzaken dus effectief verhullen. Niet uit ervaring, maar als je de geschiedenis bekijkt is dat meestal het resultaat.

Voor de duidelijkheid: Het is een van de mooiste beroepen c.q. hobbies die ik weet. Als Vrijwilliger leg ik mijn hart en ziel in het mede zorgdragen voor een veiligere omgeving. Ik erger me alleen mateloos aan de onzin en het gebrek aan logica. Dat is overigens niet uniek aan de Brandweer. Ik denk dat elke organisatie met een beetje omvang vergeven is van dit soort situaties. Het jammere bij ons dat het om de veiligheid van mensen en goederen gaat (net als bij de Polite, Ambulance, gezondheidszorg, etc).
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 15 december 2007, 10:21:50
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1897985.ece?nscategory=sectieKoppen

Deal met huisjesmelker: €13 miljoen
Door TJEERD AGEMA
ROTTERDAM - Grote opluchting gisteren bij de gemeente Rotterdam. Na drie jaar moeizaam onderhandelen heeft Cees Engel, Rotterdams meest beruchte huisjesmelker, afstand gedaan van al zijn pandjes in de havenstad.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00135/sloop_huisjesmelker_135674a.jpg
Vlak na tekening van de overdracht begint aan de Keileweg de sloop van een krot van Engel. FOTO SANNE DONDERS
Het is een opmerkelijk deal, die gisteren werd getekend. De gemeente staakt alle juridische procedures tegen Engel en maakt 13 miljoen euro over aan de gepromoveerde biochemicus. In ruil daarvoor krijgt de gemeente Engels (bedrijfs)panden. Dat zijn er in totaal 110. Daar staat tegenover dat de ‘krottenkoning’ nooit meer panden mag kopen in Rotterdam. Gebouwen exploiteren of hypotheken verstrekken mag Engel er ook niet meer.

Op zijn hoogtepunt bezat Engel eind jaren ’80 vijfhonderd panden in Rotterdam. In de afgelopen 25 jaar beschuldigde justitie hem meermalen van belastingontduiking en de handel in drugs. Een aan Engel toegewreven zin uit een telefoontap halverwege de jaren ’90 is veelzeggend: ,,Voor dealen heb je toch geen douche nodig?’’ Engel ontkende deze uitlating overigens.

Uitspraken van de Rotterdamse wethouder Karakus (wonen) dreigde de uitkoop van Engel twee maanden terug nog te frustreren. Karakus zei ‘in één klap af te zijn van een belangrijk deel van de illegale bewoning, hennepplantages en drugshandel in Rotterdam’. Pure smaad, vond Engel (63). Desondanks heeft hij gisteren getekend.

Om dat te vieren, is de gemeente direct gestart met de sloop van louche garages aan de Keileweg die Engel verhuurde. Bij invallen op het terrein vond de politie de afgelopen jaren steevast illegalen, partijen gestolen wagens en foute handeltjes. Afgelopen week brandde nog een Turkse garage af. Ook trof de politie er een wagen aan met een kofferbak vol messen en een jerrycan benzine.

Zoon Jan Engel was aanwezig bij het begin van de sloop van het Engel-imperium. De 33-jarige rechtenstudent stelt dat hij nog gewoon mag handelen in Rotterdam, maar daar van af te zien. ,,We concentreren ons nu meer op België en Frankrijk.’’