GRIP 4 Apache helicopter vliegt tegen hoogspanningskabel - Tiel 12-12-2007

Auteur Topic: GRIP 4 Apache helicopter vliegt tegen hoogspanningskabel - Tiel 12-12-2007  (gelezen 68841 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
loonschade 9 miljoen op 30.000 mensen voor één dag? Da's dus gemiddeld 300 euri per dag per persoon. Werk ik toch in de verkeerde regio....

Loonkosten zijn meer dan alleen het bruto loon... Denk dus ook aan verzekeringen, opleidingen etc..

Loonschade word globaal berekend door Gederfde productietijd x gemiddelde loonkosten,  en dan is 300 euro per dag eper medewerker en zeer normaal bedrag in de verzekeringswereld.
Aan de andere kant, zijn er bedrijven die nu extra verdienen en een top week hebben..  Extra noodaggregaten, extra diensten draaien.. Alle facilitaire diensten werken continue..


frankj

  • Gast
solliciteren ???
loonschade 9 miljoen op 30.000 mensen voor één dag? Da's dus gemiddeld 300 euri per dag per persoon. Werk ik toch in de verkeerde regio....


frankj

  • Gast
Volgens het NOS-jounaal was er vannacht opvang geregeld. NRK ( O&V ) inzetje dus.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Nou bij de stroomstoring in Haaksbergen waren ze anders echt niet zo snel terplaatse hoor, en zeker niet in deze getallen. Was ook een minder groot incident, maar zeker vergelijkbaar. En luchtmacht, landmacht, valt dat niet onder 1 noemer, namelijk defensie, en dus zullen er vast wel lijntjes bestaan tussen de verschillende onderdelen, die hier zijn ingezet

Zoals ik al zei, alles valt of staat met de tijdige aanvraag. Militaire steunverleneing moet formeel aangevraagd worden door de betreffende commisaris van de koningin. Als die dat pas in een later stadium doet moet je dus ook niet verbaasd staan dat het wat langer duurt voor er de nodige manschappen en materieel op de plek van het incident is. In dit geval is er vroegtijdig steunverlening aangevraagd omdat het energiebedrijf zelf niet over middelen beschikt om op een fatsoenlijke manier ter plaatse zijn werk te doen, o.a. door de hoge waterstand. In Haaksbergen duurde het ook wel lang voor de stroomvoorziening hersteld was, maar kon het energiebedrijf zijn werkzaamheden wel gewoon zelfstandig uitvoeren.  Oja, en landmacht/luchtmacht onder 1 noemer? Op papier misschien wel, maar in de praktijk..... :P ;D

De bedoeling is wel dat dit in de toekomst allemaal makkelijker wordt gerealiseerd, het is de bedoeling dat bij elke veiligheidsregio een liassons-officier wordt geplaats om op die manier een korte lijk te creeren tussen defensie en hulpdiensten.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Zoals ik al zei, alles valt of staat met de tijdige aanvraag. Militaire steunverleneing moet formeel aangevraagd worden door de betreffende commisaris van de koningin. Als die dat pas in een later stadium doet moet je dus ook niet verbaasd staan dat het wat langer duurt voor er de nodige manschappen en materieel op de plek van het incident is. In dit geval is er vroegtijdig steunverlening aangevraagd omdat het energiebedrijf zelf niet over middelen beschikt om op een fatsoenlijke manier ter plaatse zijn werk te doen, o.a. door de hoge waterstand. In Haaksbergen duurde het ook wel lang voor de stroomvoorziening hersteld was, maar kon het energiebedrijf zijn werkzaamheden wel gewoon zelfstandig uitvoeren.  Oja, en landmacht/luchtmacht onder 1 noemer? Op papier misschien wel, maar in de praktijk..... :P ;D

De bedoeling is wel dat dit in de toekomst allemaal makkelijker wordt gerealiseerd, het is de bedoeling dat bij elke veiligheidsregio een liassons-officier wordt geplaats om op die manier een korte lijk te creeren tussen defensie en hulpdiensten.

Naast de formele weg is er over het algemeen ook een veel snellere informele weg en gezien de veroorzaker zal de informele weg zeker een stapje sneller hebben gelopen. Neemt niet weg dat ook alles formeel zal worden gedaan en hier zal zeker een groen licht komen alleen is alles dan allang achter de rug.
'T is elke keer weer brandweer...


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Naast de formele weg is er over het algemeen ook een veel snellere informele weg en gezien de veroorzaker zal de informele weg zeker een stapje sneller hebben gelopen. Neemt niet weg dat ook alles formeel zal worden gedaan en hier zal zeker een groen licht komen alleen is alles dan allang achter de rug.

Jij hebt uitstekend verwoord hoe ik het bedoelde, dank je wel.

Oh jee, en ik ga maandag solliciteren voor een docentfunctie op de hogeschool waar ik tot voor kort zelf studeerde. hoe zal dat gaan als ik dit nog niet eens kan uitleggen ::)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Kabinet houdt rekening met langere stroomstoring
DEN HAAG - Het kabinet houdt er rekening mee dat de stroomstoring in de Tieler- en Bommelerwaard voorlopig nog niet voorbij is. Daarom kijken de autoriteiten of aanvullende dienstverlening nodig is.
Dat zei vicepremier Wouter Bos vrijdag na afloop van de ministerraad.
 Het is volgens hem nog niet goed mogelijk om te zeggen wanneer de stroomvoorziening weer op gang komt in het getroffen gebied. Aanvankelijk was de verwachting dat de problemen in de loop van vrijdagmiddag verholpen zouden zijn. Maar Bos heeft begrepen dat de bewoners rekening moeten houden met een langere periode zonder elektriciteit. Het aanleggen van een hoogspanningsnetwerk, waarbij ook nog een rivier moet worden overspannen, is een karwei waar energiebedrijf NUON normaal gesproken jaren voor uittrekt. Nu moet netbeheerder Continuon een vergelijkbare klus in enkele dagen klaren en dat is een uiterst complex karwei.

Jaren
Dat heeft Jaap Nieuwenhuis van Continuon vrijdag gezegd. Continuon moet op de plaats van het ongeval nieuwe kabels over de Waal trekken over een afstand van 630 meter. "Aan zo'n operatie gaan na jaren van voorbereiding ook nog eens maanden van plannen en logistiek overleg vooraf." "En we beginnen er zeker niet aan met hoogwater, zoals nu het geval is'', zegt hij. Nieuwenhuis vraagt met zijn uitleg begrip voor de tijd die zijn bedrijf nodig heeft om de Bommelerwaard en de Tielerwaard weer van stroom te voorzien.

File
Op de Waal is sinds donderdagmiddag een file ontstaan van zware schepen, die moeten wachten tot de hoogspanningsleiding over de rivier ter hoogte van Hurwenen is gerepareerd. Ook de havens aan weerszijden van Hurwenen liggen bijna vol. Dat heeft een woordvoerster van Rijkswaterstaat in Arnhem gezegd. Volgens haar varen heel veel kleinere binnenvaartschepen van en naar Duitsland om via het Pannerdensch Kanaal en de Rijn. Die route is voor zware schepen onbegaanbaar. Ook blijven veel schippers op grotere afstand in havens wachten totdat zij bericht krijgen dat de stremming is opgeheven. Zelfs in Duitse binnenvaarthavens is het druk.

Vijftig
Rijkswaterstaat telde vrijdagmiddag ongeveer vijftig wachtende schepen bovenstrooms van Hurwenen, dus vanuit de richting Nijmegen. De kleinere schepen liggen in de havens van Tiel en IJzendoorn. Op de rivier ligt een rij duwstellen vanaf Hurwenen tot aan Ewijk, een afstand van ruim 60 kilometer. Benedenstrooms, dus vanuit de richting Rotterdam, liggen zo'n 35 schepen voor anker. Op de rivier strekt de file zich over een kilometer of 15 uit tot aan Brakel. De haven van Haaften is vol.
www.nu.nl

Waarschijnlijk opgeschaald naar grip5


guest2539

  • Gast


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/article1897295.ece?nscategory=topStoryA

Hoogspanningskabels hersteld

HERWIJNEN - De hoogspanningskabels boven de Waal tussen Hurwenen en Heesselt zijn provisorisch hersteld. Netbeheerder Continuon test of er weer spanning op de leidingen kan worden gezet.
afbeelding vergroten Monopoly bij kaarslicht. FOTO ROBIN UTRECHT/ANP
Als dat lukt, gaat het bedrijf aan de slag om de ongeveer 55.000 getroffen huishoudens weer aan te schakelen.

Volgens Carlo van der Borgt van Continuon lijkt het eind van de storing in zicht. Hij zegt dat het doormeten van het hoogspanningsnet een kwestie van minuten is. Het aanschakelen van gebouwen duurt daarna nog eens ongeveer een half uur. Bij elk onderstation en trafohuisje in het gebied staan monteurs van Continuon om de schakelingen in de gaten te houden.

De netbeheerder raadt inwoners van het gebied aan de stekkers van gevoelige apparatuur uit de stopcontacten te halen. Ook adviseert het bedrijf dringend om vooralsnog zuinig om te gaan met de elektriciteit, om te voorkomen dat het noodnet direct overbelast raakt.

In de dorpen Herwijnen, Vuren en Spijk groeide juist de irritatie over de langdurige stroomstoring. Aggregaten helpen een deel van de bewoners uit de brand. Anderen zitten vrijdagmiddag nog steeds in de kou.

Een boze mevrouw belt naar het gemeentehuis. Ze wist niet dat er vrijdagnacht noodopvang was in hotel De Schildkamp. ,,Van de thuiszorg hebben we daar niets over gehoord.’’


Andere kanalen om geïnformeerd te worden zijn er niet. Geen televisie, geen internet, geen radio. Het crisisteam in Nijmegen beloofde de gemeente Lingewaal dat donderdag geluidswagens door de door de stroomstoring getroffen dorpen Herwijnen, Vuren en Spijk zouden rijden. Die belofte is niet nagekomen, maar was voor de gemeente wel reden om niet zelf een informatiebrief huis-aan-huis te verspreiden. Zo’n brief is alsnog vrijdag bezorgd. In de brief staat onder meer de actuele stand van zaken, al is op moment van bezorging nog steeds niet duidelijk wanneer de storing verholpen is. De brief meldt ook dat inwoners van de dorpen op kosten van de gemeente opnieuw de nacht kunnen doorbrengen in hotel De Schildkamp in Asperen.


In de nacht van donderdag op vrijdag maakten daar drie gezinnen gebruik van. Verzorgingshuis Avondlicht in Herwijnen kreeg van het Rode Kruis veldbedden om verkleumde burgers een overnachting te kunnen bieden. Daarvan maakten drie mensen gebruik.


Bij cafetaria Pietje Patat annex China Corner aan de Achterweg in Herwijnen is het lekker druk. Eigenaar Hong kon dankzij een aggregaat vanaf donderdagmiddag 4 uur weer open.


Hong: ,,Veel mensen die thuis niet konden koken kwamen hier een warme maaltijd halen. Het was drukker dan anders. Ik heb wel wat schade omdat ik spullen uit de diepvries weg heb moeten gooien.’’


Ook de supermarkt is vrijdag weer open. Volgens Rita Kaldenberg tot opluchting van de klanten. ,,Je merkt dat ze graag hun verhaal kwijt willen. Wij vinden dat we flink getroffen zijn omdat we een dag moesten sluiten en omdat de inhoud van de diepvries de container in kan. Maar iemand die thuis een koelkast heeft met een klein vriesvakje heeft ook zijn probleem. Dat is niet minder erg dan het onze.’’


Cor Hobo heeft net zijn boodschappen gehaald bij de Spar. ,,We hadden een klein voorraadje. Daar kwamen we de donderdag nog wel mee door, maar ik ben blij dat we de voorraadkast weer aan kunnen vullen. We zijn de stroomloze dagen redelijk goed doorgekomen. We hebben verwarming op gas dus hebben niet in de kou gezeten. De verlichting deden we met kaarsen. Het is allemaal wat armoediger dan je gewend bent, maar je beseft nu pas echt hoe goed je het normaal hebt.’’


Cees Bosch (82) loopt aan de arm van haar dochter de Achterweg. Dochter Bosch: ,,Ik heb hem opgehaald om bij mij even op te warmen. Wij hebben dankzij een aggregaat inmiddels weer stroom en verwarming. Hij is nogal eigenwijs en wil niet bij ons slapen. Maar in zijn huis is het nog steenkoud. Hij is met een warme kruik naar bed gegaan en we zijn elke twee uur even bij hem gaan kijken. Misschien dat we hem voor de komende nacht wel over kunnen halen, bij ons te slapen.’’


In verzorgingshuis Avondlicht staan veldbedden van het Rode kruis klaar voor noodopvang. Hendrica Overheul (80) heeft daar de nacht van donderdag op vrijdag doorgebracht. ,,Ik kon gelukkig nog op de logeerkamer. Een ander echtbaar slaapt op veldbedden in een vergaderkamer. Het was bij mij thuis echt te koud. De wijkverpleegster wees me op de mogelijkheid, hier te slapen. De opvang is prima, ik ben al flink opgeknapt.’’


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
HUISHOUDENS KRIJGEN WEER STROOM
 
MAASDRIEL - De eerste huishoudens in de Bommeler- en Tielerwaard krijgen vanaf nu weer stroom. Eerst is Zaltbommel aan de beurt. Naar verwachting hebben alle 50.000 huishoudens rond 20 uur weer stroom. Dat zegt Continuon.

Op dat moment krijgen alle mensen in de regio een sms. Continuon roept mensen op terughoudend te zijn met het stroomverbruik als de energievoorziening is hersteld.

Het gaat om een tijdelijke oplossing. Nadat de stroomvoorziening is hersteld, wordt de schade definitief gerepareerd.
 
bron: RTV Gelderland