http://www.nu.nl/news/1683873/10/Seinen_Schipholtunnel_staan_verkeerd.htmlSeinen Schipholtunnel staan verkeerd
Uitgegeven: 1 augustus 2008 20:41
AMSTERDAM - ProRail heeft seinen in de Schipholtunnel verkeerd geplaatst. Als ze gedoofd zijn, kunnen machinisten ze bijna niet zien en de reflectorplaatjes evenmin.
ANP
Bovendien krijgt het beveiligingssysteem geen seintje als een sein het niet doet. Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) na een incident in de treintunnel bij de luchthaven.
Eind november passeerde een reizigerstrein in de tunnel een gedoofd sein dat eigenlijk rood had moeten zijn. Aangekomen op het perron zag de machinist dat er nog een trein stond en bracht zijn trein tot stilstand op 150 meter van die trein.
Volgens de IVW werkten meer seinen op dat moment niet. Dat kwam door een technische storing. Een niet werkend sein in de tunnel wordt niet door de beveiligingsinstallatie gedetecteerd.
Klem
Kort voor het incident waren extra seinen neergezet die nieuw waren. Daarbij is een klem niet goed vastgezet, waardoor meerdere seinen niet functioneerden. Dat gebeurde enkele dagen voor het incident ook en ook toen is een trein voorbij een sein gereden dat rood had moeten zijn.
De machinist wist niet dat de situatie in de tunnel was aangepast. De inspectie stelt dat ProRail te weinig tijd heeft gelaten tussen de aankondiging dat de nieuwe seinen zouden worden geplaatst en de plaatsing ervan.
De spoorbeheerder meldde dat pas aan de NS twee dagen voordat de werkzaamheden werden uitgevoerd, waar vier weken de regel is. Overigens vindt de inspectie dat de NS op zijn beurt de machinisten onvoldoende heeft geïnformeerd.
Ingelicht
De treindienstleider zegt kort voor het incident te zijn ingelicht over het euvel aan de seinen en dat hij de machinist niet meer kon waarschuwen. Jaarlijks vinden gemiddeld drie onterechte seinpassages plaats als gevolg van een gedoofd sein.
(c) Novum