Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 249845 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #410 Gepost op: 22 september 2013, 12:04:25
Omroep Brabant
http://www.omroepbrabant.nl/?news/199604942/Laatste+duikteam+brandweer+verdwijnt+uit+Zuidoost-Brabant.aspx

Citaat
WAALRE - Wie na 1 januari te water raakt in Zuidoost-Brabant, wordt alleen nog door de brandweer gered als hij niet kopje onder gaat. Wegens bezuinigingen wordt het laatste duikteam in de regio komend jaar opgeheven. De vrijwillige brandweer is woedend. Volgens haar is het slechts een kwestie van tijd voordat dit mensenlevens gaat kosten.

Ruud van Vliet is vice-voorzitter van de Vereniging voor Brandweer Vrijwilligers. Bovendien is hij twintig jaar lang actief geweest als duiker bij de vrijwilllige brandweer. Van Vliet: "Ik heb in die twintig jaar tijd samen met de rest van mijn team zes mensenlevens mogen redden. Stuk voor stuk mensen die door oppervlaktereddingsteams niet te redden waren geweest."

Afhankelijk van duikers
Die oppervlaktereddingsteams moeten nu juist de taak van de duikteams over gaan nemen. In een groot deel van de gevallen zal dit weinig verschil uitmaken. Mensen die namelijk op het water drijven, kunnen even goed gered worden door brandweermannen op een groot surfboard. Van Vliet: "Mensen die met hun auto te water raken en naar de bodem zinken zijn afhankelijk van duikers en zij zullen in de toekomst dus niet meer gered worden."

Volgens de veiligheidsregio Brabant-Zuidoost valt het allemaal wel mee. Paul van Sambeeck: "Vanuit mijn beroepsethiek zeg ik: 'jammer'. Maar het is wel het beste wat we op dit moment kunnen doen."

'Toch niet meer te redden'
Alternatieve bezuinigingen hadden volgens Van Sambeeck namelijk nog veel heftiger effecten kunnen hebben. Van Sambeeck: "De meeste mensen die door duikteams gered worden, kunnen ook door oppervlaktereddingsteams gered worden. En mensen die al op de bodem liggen, zijn - hoe cru het ook klinkt - meestal toch niet meer te redden."

Maar bij de vrijwillige brandweer wil dit argument er niet in. Van Vliet: "Als we zo'n slachtoffer dat het niet heeft gered als brandweer boven water halen en zo de nabestaanden iets kunnen geven om afscheid van te nemen, dan geeft dat ook voldoening."

Met minder gevoel
In de toekomst worden overleden slachtoffers geborgen door commerciële bergingsbedrijven. Bij de vrijwillige brandweer bestaat de angst dat zij in zo'n situatie met minder gevoel te werk zullen gaan.


Ik vond vooral de uitspraak van Van Sambeeck nogal opmerkelijk, dat als een persoon op de bodem ligt, hij vaak toch niet meer te redden is.

Ik denk namelijk dat de instelling die mr. van Sambeeck heeft niet echt bij de brandweer past. Voor zover ik weet is het namelijk niet echt handig om op voorhand al te zeggen dat iemand die op de bodem zou liggen (al dan niet in of uit zijn auto) gelijk overleden is?

Ik ben zeer benieuwd naar de meningen van anderen.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #411 Gepost op: 22 september 2013, 14:31:19
De organisatie van de VR word geleid door vet betaalde managers welke allemaal mooie dienstautos hebben gekregen uit de landelijke aanbesteding.Ik denk dat de paar ton voor het duikteam hier wel te halen waren.
Alle argumenten worden door het management aangesleept voor opheffing,op papier kan alles bleek wel toen men in Rotterdam de duikteams in de 80 er jaren deed verdwijnen.Ook het argument dat het Duikteam al lang niemand meer heeft gered houd geen stand,Omroep Brabant beschikt over papieren waaruit blijkt dat er wel degelijk door het duikteam geredde personen met hartslag de ambulance in verdwenen.
In Eindhoven is men al begonnen met het ophangen van reddingsboeien langs de Dommel voor zelfredzaamheid na 1 januari 2014.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #412 Gepost op: 30 september 2013, 01:40:36
Laatste brandweerduikteam weg uit zuidoost Brabant
Laatste brandweerduikteam weg uit zuidoost Brabant

omroepbrabant
Gepubliceerd op 22 sep 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #413 Gepost op: 30 september 2013, 17:52:37
Vanaf morgen stoppen de duikers van Hilversum ook... :-\ Dus dan blijft er 1 duikteam over in Nederhorst den berg voor de gehele regio Gooi en Vechtstreek.


Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #414 Gepost op: 30 september 2013, 18:09:53
Dat Hilversum gaat stoppen met duiken hoor ik de afgelopen weken regelmatig, kan alleen er nergens wat over vinden.
Reactie van Janneman82 is de eerste keer dat ik er op internet wat van lees.
Wie kan het bevestigen?


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #415 Gepost op: 30 september 2013, 18:12:31
Geloof mij maar dat het vanaf morgen voorbij is met de duiktaak in Hilversum ;)


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #416 Gepost op: 30 september 2013, 18:32:04
Citaat van: Bomby link=msg=1205700 date=1380557393
Dat Hilversum gaat stoppen met duiken hoor ik de afgelopen weken regelmatig, kan alleen er nergens wat over vinden.
Reactie van Janneman82 is de eerste keer dat ik er op internet wat van lees.
Wie kan het bevestigen?

Pieter Heinen @ work ‏@pieterheinen 6u
Laatste dag voor duikteam brandweer Hilversum , vanaf morgen nog maar 1 duikteam in Gooi en Vechtstreek #brandweer #duiken

Pieter Heinen werkzaam bij de beroepsbrandweer in Hilversum en duikinstructeur.


Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #417 Gepost op: 30 september 2013, 18:44:09
Ok thanks, duidelijk...helaas :'(


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #418 Gepost op: 30 september 2013, 18:57:49
Citaat van: janneman82 link=msg=1205694 date=1380556357
Vanaf morgen stoppen de duikers van Hilversum ook... :-\ Dus dan blijft er 1 duikteam over in Nederhorst den berg voor de gehele regio Gooi en Vechtstreek.
En de eerst volgende back-ups uit Utrecht, Amersfoort of Bunschoten. :-X


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #419 Gepost op: 30 september 2013, 19:02:46
Ben bang van wel ja... 98uiye Goed over nagedacht door de managers..... :-\