Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 249864 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #490 Gepost op: 12 december 2013, 15:41:55
Citaat van: Steve link=msg=1227853 date=1386840928
Ho, wacht even, denk dat hier een "klein misverstandje"  plaatsvind!

Die 1x in de 10 jaar is gebasseerd op mijn eigen uitrukken maar ik ben lang niet bij alle duikinzetten betrokken (geweest),we hebben natuurlijk meerdere duikers in dienst.
Dus in werkelijkheid zijn er mogelijk (veel) meer succesvolle (duik-)reddingen gedaan binnen onze regio maar daar was ik niet bij/kan ik niets over zeggen!

Groet,
Steve

Sorry steve dat had ik inderdaad niet helemaal goed geïnterpreteerd.
Is het voor jou mogelijk om er achter te komen hoeveel uitrukken er de afgelopen 5 jaar geweest zijn voor de WO en welke reddend zijn geweest?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


ceesverharen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #491 Gepost op: 12 december 2013, 17:27:31
met belangstelling heb ik alle pagina's die over dit onderwerp gaan eens doorgelezen. dit vooral omdat ik wel bij de brandweer werk maar geen duiker ben. ik draag onze duikafdeling die zeer deskundig is echter wel een warm hart toe. vanuit onze post zijn diverse mensen ingedeeld in de duikorganisatie die op een van de posten gesitueerd is. hiervandaan rukken ze ook uit.
dit gaat met een grote gedrevenheid. hierbij moet ik wel opmerken dat ze op veel meer zaken rijden dan de persoon ervoor kiest om het water in te rijden. (om welke reden dan ook). wat mij opvalt is het grote aantal mensen dat vooral afgeeft op de keuzes die gemaakt worden. structureel ideën aandragen is er echter niet bij. misschien moeten we eens gaan kijken of er mogelijkheden zijn om onze duikers wel rendabel in de organisatie op te neme. op dit moment rukt men uit naar een incident en doet daar zijn werk. inclusief het aanpikken van de auto voor de berger omdat ze toch al in het water liggen. misschien moeten we een commercieel gaan denken en hiervoor een factuur gaan sturen. dat doet die berger namelijk ook als het nodig is. dus eigenlijk doen we werk waar een ander voor betaald krijgt. ik weet dat ik nu zaken naar boven haal waarbij de opmerkingen dat brandweerzorg gratis is veel zullen voorkomen.

denk eens na over het commercieel maken van een aantal taken bij de brandweer te beginnen bij duikers maar ik kan me voorstellen dat er meer taken zijn die verrekend kunnen worden. verzekeringen laten ons als burger ook betalen!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #492 Gepost op: 12 december 2013, 17:35:50
Citaat van: ceesverharen link=msg=1227951 date=1386865651
...

misschien moeten we eens gaan kijken of er mogelijkheden zijn om onze duikers wel rendabel in de organisatie op te neme. op dit moment rukt men uit naar een incident en doet daar zijn werk. inclusief het aanpikken van de auto voor de berger omdat ze toch al in het water liggen. misschien moeten we een commercieel gaan denken en hiervoor een factuur gaan sturen.

...
ik weet dat ik nu zaken naar boven haal waarbij de opmerkingen dat brandweerzorg gratis is veel zullen voorkomen.


Op zich is het geen slechte gedachte om voor "dienstverlening"een rekening te versturen, zoals het bergen van een voertuig. achter moet jij je dan afvragen of de brandweer dit uberhaupt moet doen. Per slot van rekening heeft dit ook gevolgen voor de dekking en het spoedeisende is er ook wel af.

Verder werkt de brandweer niet gratis. Elke burger betaalt daar belasting voor. Het is wel een feit dat de er steeds minder taken door de brandweer worden uitgevoerd terwijl ik geen  minder belasting betaal. Het aantal dienstauto's met managers is flink toegenomen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ceesverharen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #493 Gepost op: 12 december 2013, 18:38:13
toevallig kwam ik er achter dat  bijvoorbeeld voor vervoer per ambulance een factuur gestuurd wordt naar de klant naar ik meen is dit 350 euro. een collega wist hierbij te melden dat dit maar een deel van de kosten was want een volledige rekening voor ambulance vervoer zou 850 euro zijn voor die rit. dus anderen gingen ons voor. ook in het bovenstaande bericht lees ik dat we daar moeite mee hebben. bedenk dat die 350 euro in dat geval het eigen risico was dat blijkbaar naast het normale eigen risico dat iedereen al heeft ook nog eens direct aan de klant verstuurd wordt en niet aan de verzekering. daar heb ik nog niet eens over gesproken het gaat in mijn voorbeeld het sturen van rekeningen naar de verzekering. voor een taak die we toch vaak al doen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #494 Gepost op: 12 december 2013, 20:34:58
Citaat van: ceesverharen link=msg=1227992 date=1386869893
toevallig kwam ik er achter dat  bijvoorbeeld voor vervoer per ambulance een factuur gestuurd wordt naar de klant naar ik meen is dit 350 euro. een collega wist hierbij te melden dat dit maar een deel van de kosten was want een volledige rekening voor ambulance vervoer zou 850 euro zijn voor die rit. dus anderen gingen ons voor. ook in het bovenstaande bericht lees ik dat we daar moeite mee hebben. bedenk dat die 350 euro in dat geval het eigen risico was dat blijkbaar naast het normale eigen risico dat iedereen al heeft ook nog eens direct aan de klant verstuurd wordt en niet aan de verzekering. daar heb ik nog niet eens over gesproken het gaat in mijn voorbeeld het sturen van rekeningen naar de verzekering. voor een taak die we toch vaak al doen.

En vervolgens declareer ik de rekening bij de zorgverzekeraar en krijg ik dit terug als ik mijn eigen risico al betaald heb... Geen appels met peren vergelijken ;)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


guest12562

  • Gast
Reactie #495 Gepost op: 12 december 2013, 21:51:33
Citaat van: Markvniel link=msg=1226159 date=1386317517
Zijn die rapporten ergens in te zien? Kon de brandweer toen echt reddend optreden of was het ook gewoon een lapmiddel?  98uiye

Laat ik voor opstellen dat ik geen voorstander ben van het uitdunnen van de brandweer organisatie maar dat ik wel vindt dat je reeël moet blijven in de mogelijkheden die je hebt en ook eerlijk moet blijven naar de burgers wat je daar mee kunt bereiken.

Ik heb een tijdje niet in dit topic gekeken, maar zag nog wat reacties op mijn antwoord, ga even proberen om ze te beantwoorden.

De rapporten moesten voor zover ik weet worden ingeleverd bij het NIFV, in ieder geval een overkoepelende organisatie.
In de regio's is diversen malen gevraagd om reddingen (met hartslag de ambu in) te registreren.
Maar gaat het hier echt om aantallen, dus hoeveel doden moeten er vallen voordat een duikteam gerechtvaardigd is? Stel dat het om jou familie gaat? Lapmiddel in deze context is wat mij betreft niet gepast.

Eerlijk zijn tegen de burgers, ja mee eens, maar dat moet al beginnen als dit soort onderwerpen de gemeente raad passeren, dus ook daar vertellen wat de consequenties zijn als je gaat inkrimpen. Gebeurd dat?

Ik neem verder aan dat je gezien je onderschrift op de hoogte bent van het gouden uur wat de medische wereld hanteert?
Wanneer stoppen jullie bij de reddingsbrigade met een reanimatie, na hoeveel tijd, denk je na 20 minuten het is nu over?


guest12562

  • Gast
Reactie #496 Gepost op: 12 december 2013, 21:53:13
Citaat van: RemRoof link=msg=1226440 date=1386410546
En bergen kun je uitbesteden, dus kun je afvragen of het dan nog überhaupt een brandweertaak is... :-X

Idd bergen is geen taak voor de brandweer, de brandweer wordt er echter wel voor gebruikt.


guest12562

  • Gast
Reactie #497 Gepost op: 12 december 2013, 22:14:00
Citaat van: Markvniel link=msg=1226996 date=1386582143
20 minuten eer dat ze ter plaatse zijn, laat ik ze het voordeel van de twijfel geven en er 15 minuten van maken.

Iemand rijdt met zijn auto te water. Auto zinkt binnen 2/3 minuten. Je hebt nog heel even een luchtbel in een auto, ongeveer 1 minuut. Dit houdt in dat na (nemen we het ook weer even ruim) 5 minuten je zonder zuurstof onder water zit. Aanrijtijd en te water 15 minuten is een verschil van 10 minuten. Wat gebeurt er met jou als je 10 minuten  zonder zuurstof zit? Ik weet ook dat je lichaam hard afkoeld waar door je nog iets meer kans hebt maar dan hebben we het nog steeds over 10 minuten zonder zuurstof?
Is er iemand hier die kan vertellen wat dan nog de overlevingskans is van zo'n persoon? Ik ben niet medische onderlegd.

Leggen de bal even terug, dus jullie gaan niet meer zoeken als er een persoon onderwater is verdwenen als jullie een shift als reddingsbrigade draaien? Ik neem aan dat jullie gewoon doorzoeken binnen een redelijke tijd (gouden uur) en totdat de ambu/arts heeft geconstateerd dat het SO indien gevonden overleden is?
Dat geldt dus voor de brandweer ook, die tijden zeggen pas wat als je aanrijdtijden krijgt die niet meer realistisch zijn op overleving, ga je duikteams wegbezuinigen dan gaan er meer gebieden zijn waar je als je te water gaat en in de problemen komt gewoon overlijdt.

Citaat van: Markvniel link=msg=1226996 date=1386582143
Nee je hoeft niet te kijken hoe er iemand verzuipt, als je kijkt hoe iemand verzuipt dan ben je er al bij en kan je snel wat doen, maar je moet reeël blijven in wat een duiker nog uithaalt.

Oplossing: overal waar water is een duikafdeling op zetten want ja we moeten redden  98uiye. We zijn nu eenmaal een waterrijk land en dan zal je dus vaker mee maken dat er iemand overlijdt omdat er een waterincident is.

Sorry misschien drijf ik het voor sommige nu erg op een spits, maar ik vindt dat kosten en baten wel degelijk tegen elkaar afgewogen mogen worden toch?
Wat kan een brandweer duiker dan nog uitrichten? Hier kom je dan vaak met een grijpredding er al ver genoeg mee. Heb je dus meer aan een goede boot en oppervlakte reddingsteam.

Enig idee wat de brandweer de burger kost? Laatste rapport wat ik voorbij zag komen 65 euro per persoon per jaar, moet je eens kijken wat je daarvoor kunt krijgen als je in nood bent!
Met een grijpredding als je op diepte een probleem hebt kom je er niet, hoe diep ga je met een grijpredding wat is reeel? Waden, grijpredding indien toepasbaar, helemaal goed, maar ken je grenzen.

Citaat van: Markvniel link=msg=1226996 date=1386582143
Tijdje geleden reed er in vlaardingen een man met zijn scootmobiel in de haven, omstanders wisten de man uit het water te krijgen voor dat de brandweer ter plaatsen was (grijpredding). Brandweer kwam ter plaatse met duikers hebben even gekeken en zijn weg gegaan. Scootmobiel lag nog in de haven maar daar konden hun niets aan doen. Bergingsbedrijf is duurder dan het scootmobiel maar de man moest wel zorgen dat die er uit kwam. Uiteindelijk hebben vrijwilligers van de ReddingsBrigade de man zijn scooter boven water gehaald. Ff duiken, touwtje er aan en met  3 man uit het water getild. Ook hier krijg je dus weer dat het niet duidelijk is waar brandweer duikers voor zijn, ze hebben hier door wel een negatief imago in Vlaardingen gekregen. Ook al vergeet men dit soort dingen snel weer.
Openheid en duidelijkheid zou dus al veel helpen, wat doet een brandweerduiker en wat wil die bereiken?? In het bedrijfsleven een normale vraag.

Vindt het jammer dat je dit weg bezuinigd noemt, dan wek je dus de indruk dat het alleen maar om geld gaat.
Is dit wel zo of is er gekeken naar wat het nu echt voor nut heeft. Zie mijn vragen? Wil je echt kans maken om te redden dan zal je moeten zorgen dat iedere korps waar wat dieper water is een duikteam heeft. En zelfs dan vraag ik me af wat je overlevingskans is met aanrijtijden enzv.

Wat betreft het bergen van die scootmobiel, ik begrijp ook niet waarom die duikers niet even de scootmobiel hebben opgedoken, had wat mij betreft gekund met het oog op milieu vervuiling.
Hoe hebben jullie die scootmobiel opgedoken, door er vanaf de kant in te springen of is het duiken bedoelt als het maken van een hoekduik of iets dergelijks?

Ik noem het wegbezuinigd omdat het hier puur om de centen gaat, men vindt het duiken te duur geworden om ze geoefend en getraind te houden, we zitten immers in een tijd waar bezuinigd wordt, dus worden die keuzes op die manier gemaakt. Men zal voor de vorm de overlevingskans noemen, maar dan meer om de bezuiniging nog meer te rechtvaardigen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #498 Gepost op: 12 december 2013, 22:28:12
Citaat van: Breathe link=msg=1228063 date=1386881493


Eerlijk zijn tegen de burgers, ja mee eens, maar dat moet al beginnen als dit soort onderwerpen de gemeente raad passeren, dus ook daar vertellen wat de consequenties zijn als je gaat inkrimpen. Gebeurd dat?

Men is niet eerlijk naar de burger. Ga morgen op straat vragen aan de burger of men weet wat de consequenties zijn van het verdwijnen van het duikteam van hun plaatselijke brandweer, en ik denk dat je een heleboel tegen vragen gaat krijgen. Simpel omdat men niet weet dat de brandweer geen duikteam meer heeft, en dat als men dus met de auto te water raakt opzich zelf is aangewezen. Of dat men de mazzel moet hebben op de hulp van omstanders, als die uberhaupt wat gaan doen. Dat is tegenwoordig ook maar de vraag.
Maar dat de kans anders erg groot zal worden dat men dan niet langer deel zal nemen aan het aardse bestaan. De overheid dringt wel aan op zelfredzaamheid van de burger, maar diezelfde overheid zorgt er meteen ook voor dat enig overlevingskansen wel erg slinken met het verdwijnen van duikteams enz enz enz enz.
En dat verteld men helemaal niet.


guest12562

  • Gast
Reactie #499 Gepost op: 12 december 2013, 22:33:12
Citaat van: Markvniel link=msg=1227842 date=1386839031
Wij hebben heel wat jaren met de reddingsbrigade een demo auto te water gegeven bij een groot evenement in Vlaardingen. Daar gebruiken we altijd een echte auto voor (Motor en alle vloeistoffen er wel uit) zonder motor zinkt die zelfs al heel snel. De Luchtbel die hier in blijft is minimaal en verdwijnt helemaal makkelijk als de auto maar iets schuin komt. Wij hadden in de auto altijd duikers zitten zo dat je er een leuke actie van kon maken. Weet dus denk redelijk goed waar ik het over heb. ;)

Maar idd managers der uit is een goede oplossing om geld te besparen, maar blijf me afvragen of je dat geld aan een duikteam moet besteden. Het nut van een duikteam is voor mij nog niet bewezen als een noodzakelijk iets.
Zou nog steeds graag is een aantal rapporten in willen zie waaruit het nut van de duikers blijkt  98uiye

Voorbeelden van auto's die op de luchtbel nog enkele tientallen meters met de stroming doorvaren of juist door de snelheid, ook meegekregen?
Ik heb idd geen cijfers tot mijn beschikking maar ik heb meerdere succesvolle reddingen meegemaakt, probleem is dat de brandweer daar ook niet altijd mee te koop loopt, want het is immers je werk.
Dat is slecht van de brandweer, die informatie voorziening moet beter, want ook successen moet je delen.
Ik begrijp ook niet waarom je perse de exacte aantallen wilt, is het bij 10 reddingen per jaar of bij 5 rendabel? Wanneer wel of niet?
Weer even vertalen naar jou tak van sport, de reddingsbrigade is een kei in het in de media brengen van 'succesvolle' acties, al dan niet terecht bestempeld als succes of gewoon alleen om even in de media te komen.
Elke keer dat ze op de toeter blazen om iemand te waarschuwen is een redding?

Het grappige is dat de KNRM er ook zo mee omgaat, ik ken voorbeelden genoeg waar zowel de reddingsbrigade, brandweer en KNRM mee hebben gewerkt aan dezelfde actie en met name de RB en de KNRM doen voorkomen dat zij degene waren die het succes hebben behaald, ook terwijl bijv. juist de brandweer degene was die de leiding had en het slachtoffer heeft gered, maar dan noemen beide organisaties niet, want eigen succes is belangrijker. De brandweer heeft daar regelmatig wat laten liggen, media is belangrijk vooral voor RB en KNRM.

Ik chargeer maar ik ken de voorbeelden, ik wil ook niet de brandweer alle eer van die acties geven, want vaker is het een samenwerking. Jammer genoeg anders uitgelegd, zeg gewoon hoe het is en probeer niet jezelf in een betere positie te manoeuvreren.

En om even in de hoek van de reddingsbrigade te blijven en aansluiten op de opmerking van Peter, we kunnen alle reddingsbrigades ook wel opdoeken, want die kosten alleen maar geld. Kijk eens naar al die spullen, zonde van het geld. Iedereen is tegenwoordig zelfredzaam, heeft een zwemdiploma en kan in alle wateren gewoon netjes op de kant komen zonder hulp van andere om mss wel met, maar dan moet je mazzel hebben.  98uiye