Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 249881 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #580 Gepost op: 11 juli 2016, 14:25:59
Citaat van: oma link=msg=1435907 date=1468239778
Je gaat meer mensen het leven redden door zwemles weer onderdeel te maken van het basisonderwijs. De nieuwe Nederlanders (asielzoekers uit minder waterrijke landen) zwemles aan te bieden of voorlichting te geven waarom het kunnen zwemmen in Nederland uitermate belangrijk is.

Het is ook zinvol het publiek eens goed voor te lichten wat ze moeten doen zodra ze met de moderne auto te water raken. De meeste auto's hebben geen raamslingertje meer, als de stroomvoorziening niet meer werkt heb je een probleem als je geen gordelmes/ruithamer onder handbereik hebt.

Dus als je zwemles gaat geven en mensen gaat voorlichten kan je gerust bezuinigen op de duikteams? Want dan rijden mensen niet meer in het water na een ongeval of vallen ze in het water? Nee, denk niet dat je daar een groot gedeelte van de mensen mee redt, want je bereikt ze misschien wel met je voorlichting/zwemles. Maar het is geen verplichting er wat mee te doen, en het gros van de mensen denkt onder de streep toch van "dit gebeurd mij nooit, dus het is niet nodig voor mij".
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #581 Gepost op: 11 juli 2016, 14:29:39
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1435906 date=1468239746
Er is een verschil in hoeveel tijd je de duikers geeft om iemand boven water te krijgen en de overlevingskans als men onder water ligt. Als iemand 30 minuten onder water ligt (of langer zelfs in vele gevallen tegenwoordig) dan heb je veel minder overlevingskans als dat je 15 minuten onder water ligt. Dus het bezuinigen op duikteams kost gegarandeerd levens.

Uiteraard is het beter om zo kort mogelijk onder water te zijn, tenzij je een makreel bent.

Het is prima als je reddingsteams hebt die kunnen duiken bij dit soort ongevallen, het is ook prima als je ze niet hebt. De brandweer in Nederland wil besparen, duikteams helemaal afschaffen levert je geld op. De grootste kans om auto ter water te kunnen overleven heb je als jezelf kunt redden of als omstanders je nog kunnen redden.

De brandweer en/of ambulancedienst moet wel in staat zijn oppervlaktereddingen snel en veilig te kunnen uitvoeren (< 8 - 10 minuten). In je uniform het water in springen valt niet in de categorie veilig een oppervlakteredding kunnen uitvoeren.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #582 Gepost op: 11 juli 2016, 14:30:22
Leuk de discussie over zwemonderwijs....

Maar zeer waarschijnlijk is de auto op de kop het in het water terecht gekomen, inzittende volledig gedesoriënteerd, Zwemdiploma A, B of C heeft dan echt geen nut.
Als je dan toch voorlichting wil geven in deze trieste zaak, zorg dan dat mensen weten wat ze moeten doen als hun auto (op de kop, dus hangende in gordels) moeten doen om uit hun voertuig te ontsnappen.

Het is te makkelijk om de discussie naar zwemonderwijs te trekken zonder naar de feiten te kijken.... Nogmaals, een zwemdiploma heeft geen nut als je het voertuig niet kan verlaten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #583 Gepost op: 11 juli 2016, 14:34:27
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1435908 date=1468239959
Dus als je zwemles gaat geven en mensen gaat voorlichten kan je gerust bezuinigen op de duikteams? Want dan rijden mensen niet meer in het water na een ongeval of vallen ze in het water? Nee, denk niet dat je daar een groot gedeelte van de mensen mee redt, want je bereikt ze misschien wel met je voorlichting/zwemles. Maar het is geen verplichting er wat mee te doen, en het gros van de mensen denkt onder de streep toch van "dit gebeurd mij nooit, dus het is niet nodig voor mij".

Inderdaad, de brandweer kan duikteams rustig afschaffen. Het levert de brandweer een forse kostenbesparing op. De veiligheid op, in en om het water hoort thuis in het brandweerdomein. De brandweer kan een deel van het bespaarde geld gebruiken voor goede voorlichting of bijvoorbeeld om een evenement aanwezig te zijn met een simulator om burgers te leren hoe ze zich kunnen bevrijden uit een voertuig als ze met autogordel op de kop in het voertuig hangen.

Bij goede voorlichting hoort ook mensen te laten beseffen dat het niet alleen andere overkomt maar dat het jou ook kan overkomen. Dit soort voorlichting lukt je ook beter in een winkelcentrum of op een evenement door persoonlijk contact met de burgerij ipv facebook-/twittercampagnes.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #584 Gepost op: 11 juli 2016, 14:35:08
Ik weet dat de brandweer dat hier in Roermond en Venlo kan, zij hebben standaard de pakken in de TS voor oppervlakteredding uit te kunnen voeren. Maar daar red je het echt niet vaak genoeg mee. Kijk maar naar de catamaran die was omgeslagen bij Roermond (2 weken terug dacht ik). Er is toen een brandweerman in het water gegaan om te zorgen dat van diegene het hoofd boven water kwam. Oppervlakteredding had niet geholpen op dat moment omdat de catamaran nog midden in de plas lag. Duikteam had de man los kunnen maken (hij zat met zijn harnas via een lijn vast aan de boot) zodat deze sneller op de kade was geweest. Ergste nog: Duikteam is toen niet eens gealarmeerd. Zie reactie 230 van mij op deze pagina: Uit de media 2016
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #585 Gepost op: 11 juli 2016, 14:37:51
Citaat van: Panigale link=msg=1435910 date=1468240222
Leuk de discussie over zwemonderwijs....

Maar zeer waarschijnlijk is de auto op de kop het in het water terecht gekomen, inzittende volledig gedesoriënteerd, Zwemdiploma A, B of C heeft dan echt geen nut.
Als je dan toch voorlichting wil geven in deze trieste zaak, zorg dan dat mensen weten wat ze moeten doen als hun auto (op de kop, dus hangende in gordels) moeten doen om uit hun voertuig te ontsnappen.

Het is te makkelijk om de discussie naar zwemonderwijs te trekken zonder naar de feiten te kijken.... Nogmaals, een zwemdiploma heeft geen nut als je het voertuig niet kan verlaten.

In de 1e alinea benoemde ik zwemles, in de 2e alinea goede voorlichting aan burgers om uit moderne auto's te kunnen ontsnappen zodra ze te water raken.

Als je streven is om het aantal verdrinkingen te reduceren in Nederland moet je eerst kijken waarom de meeste mensen in Nederland verzuipen. Er verzuipen meer omdat ze niet (goed genoeg) kunnen zwemmen dan er verzuipen in een te water geraakte auto.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #586 Gepost op: 11 juli 2016, 14:41:56
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1435897 date=1468237123
Maar 20 minuten duurt veel te lang om iemand nog levend, of nog enige goede kans om te overleven, uit het water te halen.

Hier in Limburg-Noord is nog maar 1 duikteam, gestationeerd in Weert. Als zij naar Venlo moeten zijn ze 40 minuten aan het rijden om er te komen. Ook naar Roermond is dit ruim 20 minuten rijden. Zo zie je dat ze gewoon niet meer gealarmeerd worden terwijl er soms wel meldingen zijn waarbij de duikers wel verschil hadden kunnen maken.

Dat weet ik, maar je kan niet op elke post duikers neerzetten, net als dat niet elk dorp in Nederland brandweer/politie/ambulance heeft. Vanaf 1 januari tot vandaag zijn dit de cijfers

Emmen 8610
15x prio 1
4x prio 2

Assen 8210
11x prio 1
2x prio 2

Totaal
26x prio 1
6x prio 2

Wekelijks gemiddeld dus bijna 1 prio-1 melding, waarvan 43% van de meldingen uit één maand (april) kwamen.

Totaal aantal inzetten prio1 & prio2 duikploeg Assen
Appelscha   1
Assen   4
Beilen   1
Gieten   1
Havelte   1
Nijeveen   1 (zijn beide teams geweest)
Onbekend   1
Oosterwolde   1
Smilde   1
Stieltjeskanaal   1 (zijn beide teams geweest)

Totaal aantal inzetten prio1 & prio2 duikploeg Emmen
Coevorden      1
De Wijk      1
Eesergroen      1
Emmen      4
Hollandscheveld      1
Hoogeveen      1
Klazienaveen      2
Nijeveen      1
Odoornerveen      1
Stadskanaal      2
Stieltjeskanaal      1
Ter Apel      1
Vlagtwedde      1
Zandpol      1


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #587 Gepost op: 11 juli 2016, 14:44:44
Citaat van: oma link=msg=1435915 date=1468240671
In de 1e alinea benoemde ik zwemles, in de 2e alinea goede voorlichting aan burgers om uit moderne auto's te kunnen ontsnappen zodra ze te water raken.

Als je streven is om het aantal verdrinkingen te reduceren in Nederland moet je eerst kijken waarom de meeste mensen in Nederland verzuipen. Er verzuipen meer omdat ze niet (goed genoeg) kunnen zwemmen dan er verzuipen in een te water geraakte auto.

Natuurlijk, maar een discussie over zwemles voeren in een discussie topic betreffende een ongeval waar 4 mensen + een ongeboren kind zijn omgekomen met een ongeval waar men niet eens heeft kunnen zwemen vind ik nog al vergaan. Begrijp me goed, zwemles zou eigenlijk een verplicht vak in het basisonderwijs moeten zijn. Maar al hadden de betrokken slachtoffers kunnen zwemen had dit nog steeds niet hoeven te betekenen dat ze uit het voertuig hadden kunnen ontsnappen.

De hele zwemdiscussie is hier dan ook niet op zijn plaats.....  Een discussie dat er meer voorlichting moet komen over hoe mensen in een ter water geraakte auto kunnen ontsnappen wel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #588 Gepost op: 11 juli 2016, 14:45:33
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1435913 date=1468240508
Ik weet dat de brandweer dat hier in Roermond en Venlo kan, zij hebben standaard de pakken in de TS voor oppervlakteredding uit te kunnen voeren. Maar daar red je het echt niet vaak genoeg mee. Kijk maar naar de catamaran die was omgeslagen bij Roermond (2 weken terug dacht ik). Er is toen een brandweerman in het water gegaan om te zorgen dat van diegene het hoofd boven water kwam. Oppervlakteredding had niet geholpen op dat moment omdat de catamaran nog midden in de plas lag. Duikteam had de man los kunnen maken (hij zat met zijn harnas via een lijn vast aan de boot) zodat deze sneller op de kade was geweest. Ergste nog: Duikteam is toen niet eens gealarmeerd. Zie reactie 230 van mij op deze pagina: Uit de media 2016

HART-paramedics/brandweermannen voeren oppervlaktereddingen (surface water rescue en swift water rescue) uit. Ze dragen een droogpak en helm. Ze kunnen varen, zwemmen, over de bodem lopen, enz.

De zeiler midden in de plas is te redden met een oppervlakte redding. Je beschrijft al dat het een brandweerman gelukt is om de zeiler te bevrijden en zijn hoofd boven water te houden.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #589 Gepost op: 11 juli 2016, 14:46:46
Citaat van: Panigale link=msg=1435910 date=1468240222
Leuk de discussie over zwemonderwijs....

Maar zeer waarschijnlijk is de auto op de kop het in het water terecht gekomen, inzittende volledig gedesoriënteerd, Zwemdiploma A, B of C heeft dan echt geen nut.
Als je dan toch voorlichting wil geven in deze trieste zaak, zorg dan dat mensen weten wat ze moeten doen als hun auto (op de kop, dus hangende in gordels) moeten doen om uit hun voertuig te ontsnappen.

Het is te makkelijk om de discussie naar zwemonderwijs te trekken zonder naar de feiten te kijken.... Nogmaals, een zwemdiploma heeft geen nut als je het voertuig niet kan verlaten.

Helemaal mee eens, en je kan nog zo goed zwemmen... wie zegt dat de deuren/ramen open konden? Dit kan ook een obstakel zijn. Daarnaast wordt wel met vinger gewezen naar zwemonderwijs, maar wie heeft er allemaal één/twee lifehammers aan boord van z'n auto? Wellicht hier forumleden wel, maar in de gemiddelde auto...