Landing Lifeliner op/naast ziekenhuis

Auteur Topic: Landing Lifeliner op/naast ziekenhuis  (gelezen 30378 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 9 januari 2008, 20:16:56
Voor zover ik weet is er niet overal een vol-automatisch blussysteem .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #21 Gepost op: 9 januari 2008, 20:30:01
Precies wat Jerommeke zegt. Komt nog bij dat, zoals ik enige malen aangegeven heb, er naast de HLO'er nog 1 of 2 brandwachten meer verplicht zijn. Dit is een wettelijke verplichting en dus geen vrije keus voor het ziekenhuis

De bedoeling is ook dat ze naast het blussen assisteren met de heli verlaten dus een extra paar handen lijkt mij ook daarom wel handig.  ;)


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #22 Gepost op: 9 januari 2008, 21:49:57
Precies wat Jerommeke zegt. Komt nog bij dat, zoals ik enige malen aangegeven heb, er naast de HLO'er nog 1 of 2 brandwachten meer verplicht zijn. Dit is een wettelijke verplichting en dus geen vrije keus voor het ziekenhuis

De bedoeling is ook dat ze naast het blussen assisteren met de heli verlaten dus een extra paar handen lijkt mij ook daarom wel handig.  ;)

Maar misschien denk ik heel krom, maar als er gesproken wordt over een ziekenhuis met een helikopter, dan zie ik het VU voor me. Hier is slechts alleen een HLO bij (dus niet de wettelijk verplichte 1 of 2 brandwachten extra) en bovendien is mij verteld dat het blussysteem daar is om het ziekenhuis te beschermen primair, dat de brand niet overslaat naar het ziekenhuis. En dat klinkt heel bot, maar dat is het primaire doel bij brand in de Lifeliner.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #23 Gepost op: 9 januari 2008, 22:48:53
Onze HLO was geen brandwacht, dat zijn 2 verschillende functies die vaak wel gecombineerd worden. bij ons was dat niet en wij hadden ook geen geautomatiseerd blussysteem dus vandaag dat er gewoon een TAS kwam (komt)
Nurse powerrrrr


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2008, 17:50:51
Inmiddels heb ik het een en ander nagevraagd bij iemand die het zeker weet. Mij werd verteld dat bij een landing bijvoorbeeld bij het AMC (wat een heliplatform heeft) dat de verwachtte aankomsttijd wordt verteld zodat de beveiliging klaar kan staan. Deze gaan dan bij het heliplatform staan waar de Lifeliner wordt zal landen, maar ze staan niet klaar met brandweerpakken aan.

Op het helidek van de VU staat bij vertrek en bij landing van de Lifeliner1 alleen een HLO klaar (wel in brandweerkledij) en de beveiliging wordt middels een knop op de hoogte gebracht. Zij kijken via monitoren mee en kunnen, alleen in geval van nood, zich naar boven spoeden.
Bij een landing en vertrek op het helidek van de VU van een andere helikopter (bijv. de luchtmacht e.d.) dan staan er naast de HLO nog 2 andere HDA'ers (beveiligers) klaar.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2008, 17:55:59
Zo zien we dat het per locatie verschilt. Ziekenhuis A doet het weer anders dan ziekenhuis B.

Bij een landing en vertrek op het helidek van de VU van een andere helikopter (bijv. de landmacht e.d.) dan staan er naast de HLO nog 2 andere HDA'ers (beveiligers) klaar.

Dat zal een typfoutje zijn denk ik hè? ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #26 Gepost op: 13 februari 2008, 16:17:48
Misschien kijk ik er te eenvoudig tegenaan, maar als leek denk ik; wat een gedoe om een helicopter! Helemaal als de heli niet op het dak van een ziekenhuis landt, maar op een veldje in de buurt, is het toch waanzin dat bij elke landig de brandweer aanwezig moet zijn?! De traumaheli landt elke dag op zoveel diverse plaatsen, en daarbij is lang niet altijd de brandweer in de buurt. Waarom worden er dan wel zo overdreven strenge regels bedacht voor heli's die op een veldje bij een ziekenhuis landen? Dat er voorzorgsmaatregelen verplicht zijn voor heli's die op het dak (van een ziekenhuis) landen kan ik me goed voorstellen. Maar voor het overige gaat dit in mijn ogen te ver. Straks mag de traumaheli alleen nog maar landen bij een incident als daar een volledig bezette brandweereenheid (TAS met 6 personen) aanwezig is...


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #27 Gepost op: 13 februari 2008, 16:38:25
In Nijmegen rukt de brandweer ook niet uit. Er staat wel een BHV-er met 1 brandblusser ;D
Arts  www.alphalog.nl


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #28 Gepost op: 13 februari 2008, 17:38:39
De traumaheli`s landen in Enschede op het heliplatform op het dak van het ziekenhuis, daarbij staat dan één BHV'er met een waterkanon ;)



OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #29 Gepost op: 13 februari 2008, 18:16:03
Misschien kijk ik er te eenvoudig tegenaan, maar als leek denk ik; wat een gedoe om een helicopter! Helemaal als de heli niet op het dak van een ziekenhuis landt, maar op een veldje in de buurt, is het toch waanzin dat bij elke landig de brandweer aanwezig moet zijn?! De traumaheli landt elke dag op zoveel diverse plaatsen, en daarbij is lang niet altijd de brandweer in de buurt. Waarom worden er dan wel zo overdreven strenge regels bedacht voor heli's die op een veldje bij een ziekenhuis landen? Dat er voorzorgsmaatregelen verplicht zijn voor heli's die op het dak (van een ziekenhuis) landen kan ik me goed voorstellen. Maar voor het overige gaat dit in mijn ogen te ver. Straks mag de traumaheli alleen nog maar landen bij een incident als daar een volledig bezette brandweereenheid (TAS met 6 personen) aanwezig is...

Nou moet je wel realiseren dat het geen gewone helikopter is, maar een iets duurdere versie die tevens vele levens red. Er worden dus zowiezo extra eisen en regels gesteld aan zo'n helikopter m.b.t. landingsplaatsen. Vandaar mijn vraag, tevens afkomstig van een brandweerman, waarom er bij het vertrek van de Lifeliner op bijzondere plaatsen geen autospuit paraat staat.

De piloten zijn zeker ervaren en kunnen onder alle omstandigheden en op de meeste plekken de helikopter aan de grond zetten (zelfs de smalle grachten of op de drukke Dam), maar toch kan ik mij voorstellen dat het soms handig kan zijn op bijzondere locaties om een brandweervoertuig achter de hand te hebben. Zo komt het een enkele keer voor, dat de verpleegkundige ook meegaat in de ambulance voor transport en dat de piloot alleen terug vliegt. Een helicheck tijdens het opstarten van de rotoren is er dan niet...
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl