Prioriteiten systeem

Auteur Topic: Prioriteiten systeem  (gelezen 16026 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #40 Gepost op: 14 oktober 2003, 22:34:56
Sorry te laat hahahaha

scheelde een seconde

Ed :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 14 oktober 2003, 22:37:36
tja het is af en toe dringen geblazen :D


Rene112

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 14 oktober 2003, 23:02:07
Ter info :
Leo heeft in Heerhugowaard een sterretje meer op zijn schouders dan ondergetekende. Ik ben dus niet zijn baas en hij heeft mij helemaal niet nodig om hogerop te komen. Ik heb dus even in een deuk gelegen om het bericht van Ed!
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Nu even een reactie als moderator :

Laten we het vooral bij het onderwerp houden, de discussie loopt net zo lekker! Hier kunnen we weer eens wat van leren!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #43 Gepost op: 15 oktober 2003, 06:59:22
Ja want we waren lekker aan het bomen.... en heb nog geen reactie gekregen op mijn laatste bericht voordat doe hogere baas er zich weer mee probeerde te bemoeien. Wat is dat toch met die mensen ?? ( leo dit is sarcasme he en niet bedoelt om jouw te laten ontploffen ) Maar neem de tijd rene... ik ga even werken.. ben morgen weer terug...  ;)

Ed :)

Ps : niet reageren is dus inderdaad mij mening slikken he !  ;D ;D


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 15 oktober 2003, 08:26:24
Sorry rene, ik kan het niet laten, kukelekuuuuuu Leo,
De hartelijke groeten uit Beverwijk, het praten in lampen is al een stuk minder ;D. Leo weet wel waar het over gaat.
Gr Jaap


Rene112

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 15 oktober 2003, 20:18:27
Ps : niet reageren is dus inderdaad mij mening slikken he !  ;D ;D

Daarom gaan we natuurlijk door totdat we de bovenste steen boven hebben, of samen tot de conclusie komen dat er nog een gaatje in de brancherichtlijn is te schieten...  ;D

Ed, welke druk van het cursusboek brandweerchauffeur heb jij? Toch niet de 2e druk uit juli 1999?

Mijn laatste reactie ging niet alleen over parkeren maar ook over het afwijken van de verkeersregels (bijv. over fietspad naar een stormschade rijden) tijdens een rit naar een incident.

Wordt vervolgd...  ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


H. Meijer

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 16 oktober 2003, 09:28:06
Sorry dat ik er weer op ga reageren maar :

Er zijn 2 dingen die je door elkaar haalt. Prio rijden en parkeren. Voor parkeren heb je indien het werk het nodig acht altijd vrijstelling. Staat omschreven in het boek brandweerchauffeur. Het parkeren wordt ook helemaal niet in de richtlijn omschreven. De richtlijn is bedoelt om het rijden naar een incident veiliger te maken.  Dus daarom is het helemaal niet nodig om van prio te moeten veranderen om te parkeren.

Ed :)


En hier is dus de grote oorzaak van de discussie: waar het de term "prio" nu eigenlijk betrekking op? Antwoord: het verkeersgedrag. Dus het heeft niets te maken met spoed of geen spoed.

De brancherichtlijn is geheel gebaseerd op bestaande wet- en regelgeving. De brancherichtlijn geeft handvatten om deze wet- en regelgeving toe te passen. Op een aantal punten (bijvoorbeeld de maximumsnelheden) geeft de brancherichtlijn een duidelijke vertaling van de theorie (de wet) naar de praktijk. Hierdoor is de scheiding tussen wat wel en niet toegestaan is, duidelijker geworden.

Aan de brandweer is, middels een beschikking van de Minister van Verkeer en Waterstaat, voor een goede uitoefening van de taken vrijstelling verleend van de bepalingen van (delen van):
- het Voertuigreglement
- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994)
- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

In de beschikking staat een opsomming van de artikelen waarvan men vrijstelling heeft. De vrijstellin-gen van het Voertuigreglement en de WVW 1994 hebben betrekking op de breedte van brandweer-voertuigen en het gebruik van kentekenplaten op aanhangers en zijn in het kader van de brancherichtlijn niet relevant (het verkeersgedrag is hier de kern).

De beschikking geldt als het voor een goede uitoefening van de taken gewenst is om gebruik te maken van de vrijstellingen. De vrijstellingen gelden voor zover het bepaalde in artikel 91 (RVV 1990) niet reeds van toepassing is. In dit artikel staat beschreven dat bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van het RVV 1990 voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.

Bovenstaande komt erop neer dat je als voorrangsvoertuig (prioriteit 1) mag afwijken van alle voorschriften uit het RVV 1990 en dat je als niet-voorrangsvoertuig (prioriteit 2) mag afwijken van de in de beschikking genoemde artikelen. Hieraan zitten echter wel een aantal voorwaarden verbonden, onge-acht van het feit of het een voorrangsvoertuig betreft. De belangrijkste hiervan zijn:
- De veiligheid van het verkeer dient onder alle omstandigheden te worden gewaarborgd.
- De voertuigen die worden gebruikt moeten duidelijk als brandweervoertuig herkenbaar zijn.
- De vrijstellingen van het RVV 1990 gelden uitsluitend ter plaatse, of in de directe nabijheid, van de uit te voeren repressieve zaken.

De vrijstellingen bij prioriteit 2 van het RVV 1990 hebben betrekking op:
- zoveel mogelijk rechts houden
- voetgangers op de weg
- parkeren / stil staan
- inhalen
- keren / achteruitrijden op de auto(snel)weg
- gebruik autogordel
- gebruik busbanen
- rijstroken waarboven een rood kruis zichtbaar is
- gebruik voorsoorteerstroken / verdrijvingsvlakken
- eenrichtingsverkeer
- diverse gebods- en verbodsborden

Eenvoudig gezegd mag je tijdens een uitruk met prioriteit 2 tegen het verkeer inrijden, rechts inhalen, gebruik maken van busbanen en rijstroken waarboven een rood kruis zichtbaar is, links blijven rijden en mag je de autogordel los hebben als je uitrustingsstukken moet aantrekken of om moet hangen. Omdat altijd aan de voorwaarde moet worden voldaan dat de veiligheid van het verkeer moet worden gewaarborgd, zullen de optische en geluidssignalen gevoerd moeten worden in situaties waar schrikeffecten in het verkeer moeten worden voorkomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het tegen het verkeer inrijden zonder signalen. In dat geval zal dus de prioriteit bijgesteld moeten worden.

De overige punten gelden tijdens de repressieve werkzaamheden ter plaatse. Men mag dan overal parkeren, stil staan, keren, achteruitrijden en lopen.

Voor elke vrijstelling geldt altijd (of het nu met of zonder optische en geluidssignalen is): voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist. Dus je hebt niet automatisch bij prio 1 vrijstelling van alles en bij prio 2 vrijstelling van een aantal artikelen.

Terugkomend op de discussie: prio 3 betekent dat je je helemaal aan alles moet houden, je bent een gewone verkeersdeelnemer. Dus moet je daar parkeren waar het is toegestaan, etc. In de praktijk zullen er dus weinig tot geen uitrukken zijn met prio 3 (de auto is nu eenmaal te groot voor een standaard-parkeervak  ;D).

De prioriteiten gelden alleen voor uitruk-situaties, dus een oefening of een werkbezoek zal nooit een prio kennen. Dat even voor de volledigheid.

Het laten vervallen van prio 2 in Twente is dus absoluut niet conform de brancherichtlijn, ik denk dat ze het daar niet helemaal begrepen hebben. Hier in Noord-Holland Noord is het ook nog niet helemaal perfect overigens. Zo kennen we nog de melding "OvD prio 2 contact alarmcentrale". Beetje raar als ik net heb uitgelegd dat de pio slaat op het verkeersgedrag en niet op de mate van spoed.

En dat ik afgestudeerd ben op het onderwerp is een groot woord, maar ik heb er wel een scriptie over mogen schrijven. Speciaal voor Ed: het uitrukken met niet-gealarmeerde voertuigen (busjes), een bevelvoerder van dienst in een dienstauto die apart ter plaatse komt met toeters en bellen, en zelfs het opkomen van een preventist met een voorrangsvoertuig naar de kazerne kan je op basis van de brancherichtlijn snel "de nek omdraaien". Maar dat is een andere discussie...


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #47 Gepost op: 16 oktober 2003, 16:21:47
Het laten vervallen van prio 2 in Twente is dus absoluut niet conform de brancherichtlijn, ik denk dat ze het daar niet helemaal begrepen hebben.

De redenatie dat je bij ELKE uitruk een verkeersovertreding kan/moet maken en daarom maar altijd prio2 rijd is niet echt conform de richtlijn. En wat jij nu dus probeert te vertellen is dat je als je geen uitruk hebt maar bijvoorbeeld boodschappen aan het doen bent je niet mag parkeren want dan ben je in overtreding omdat je voertuig niet in het vak past. Of geld dat alleen tijdens een uitruk ?

Je zegt zelf dat de regio twente het niet heeft begrepen omdat ze prio 2 hebben laten vallen. Maar zelf hebben jullie besloten dat er eigenlijk geen prio 3 meldingen bestaan terwijl de richtlijn toch anders vermeld. Dus misschien begrijpen jullie het zelf dan wel niet. Niet hatelijk bedoelt maar je wijst iemand op zijn fouten terwijl je zelf ook een aanpassing op de prioregeling maakt.

@rene Ik zou het niet uit mijn hoofd weten. Hij ligt op de post dus kan het nu niet nakijken. Maar ik heb dit jaar examen gedaan dus zal wel ongeveer 2001/2002  zijn.

Ed :)


H. Meijer

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 17 oktober 2003, 10:33:04
Ed, onze prio 3 bestaat wel, maar:

een uitruk zien wij per definitie als een noodzaak om ter plaatse te komen en daarom moet er de mogelijkheid zijn om, indien nodig, gebruik te maken van vrijstellingen. Om onnodig switchen van prio 3 naar 2 en weer terug te voorkomen, zijn dergelijke meldingen bij ons prio 2. Want prio 2 en 3 zijn qua verkeersgedrag in principe gelijk zolang je geen gebruik maakt van vrijstellingen! De gekozen oplossing lijkt mij dus goed werkbaar.

Als je de brancherichtlijn goed leest, zal je zien dat het alleen van toepassing is op de uitruk. Boodschappen doen is iets anders volgens mij, of je moet heel erge honger hebben. Ofwel: je bent een gewone verkeersdeelnemer en moet je overal aan houden. Dat de praktijk (gelukkig) anders is dat weet ik ook wel. De auto moet natuurlijk niet zo geparkeerd worden dat je niet meer weg kunt. Maar onze blauwe vrienden zouden volgens de letter der wet gewoon een bon mogen schrijven. Of is er in een lokale verordening iets geregeld (zoals in sommige plaatsen eerstelijns voertuigen altijd over de trambaan mogen).

Nog even

prio 1 = dringende taak
prio 2 = geen dringende taak, wel noodzaak
prio 3 = overige

Als ik hier naar kijk, dan kan ik bij prio 3 eigenlijk alleen uitleggen als niet-noodzakelijke uitrukken. Verzin ze maar.

Dus ik verdedig niet zomaar mijn toko Ed  ;)


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #49 Gepost op: 17 oktober 2003, 11:35:31
Het gaat mij er niet om dat je je eigen toko verdedigd. Iedereen doet dat. Ik ook. Maar waar het om gaat is dat er een brancherichtlijn is gekomen en dat iedereen er weer een eigen variant op gaat maken. Terwijl juist bedoelt was om met die richtlijn een keertje eenheid en duidelijkheid te verschaffen.

Nog even terug komende op : Ik vind het onzinnig om voor een waterschade of boomschade of deur openen en nog meer van die klussen die eigenlijk door een particulier bedrijf gedaan zou kunnen worden ( weer een andere discussie ) dat je daar geen enkele verkeersovertreding voor kunt maken en zou kunnen mogen maken. Het is onverantwoord en onzinnig. Er zit totaal geen spoed achter dus waarom zou je een overtreding maken.

Nog een vraagje.. Elke uitruk is noodzaak. Jullie rukken uit voor het openen van een deur. Jullie rijden weg en 3 straten verder wordt er een uitslaande brand gemeld in hetzelfde wijk waar jullie naar opweg zijn om die deur te openen. Wat gaat er dan voor ?

Logisch gedacht gaat dan de 1e TS die al op straat was voor een melding van dien aard dat het nog wel even kan wachten rijden. Dus dat wil zeggen dat de melding van het deurtje totaal geen prioriteit kent. Dus waarom zou je er dan ook prio 2 voor gaan rijden. Als je toch alle tijd hebt.

Bij een noodzaak om ter plaatse te komen denkt men bij prio 2 meer aan buitenbranden, containerbranden na controles bij brandmeldingen die door de melder afgemeld zijn. Dat soort incidenten. Dat je daarvoor prio 2 gaat rijden kan ik helemaal inkomen. Maar er is geen noodzaak om bij een deur openen ter plaatse te komen want een particulier bedrijf zou het ook kunnen doen.

Ed :)