Ik blijf bij mijn stelling: de prio heeft betrekking op het verkeersgedrag en prio 2 en 3 zijn in principe gelijk zolang geen gebruik wordt gemaakt van vrijstellingen.
Je vind toch niet erg dat ik de mijne ook behoud.
Voor een klus die jij schetst zou je dus met prio 3 moeten uitrukken ja, ben ik het mee eens. Maar vervolgens blijkt ter plaatse dat je bijvoorbeeld moet parkeren op een plaats waar het niet is toegestaan, of je moet even een eenrichtingsstraatje van de verkeerde kant moet inrijden.
Daar zit bij jouw naar mijn mening dus de verkeerde gedachte. Als je een prio 3 klus hebt dan betekend dat dat je je gewoon aan de verkeersregels moet houden. Dus je rijd geen eenrichtingsstraatje in maar je rijd even om. Net zoals een gewoon voertuig moet doen.
Parkeren is naar mijn mening een ander onderwerp en er staat ook niks over omschreven in de richtlijn. Ik zal morgen even in mijn boek gaan kijken wat er precies over staat omschreven.
Uit jouw verhaal lees ik toch nog steeds de verdeling:
prio 1 = spoed
prio 2 = minder spoed
prio 3 = geen spoed
Bij mij heeft alleen prio 1 spoed. Alle andere klussen niet. Als een prio 2 klus een spoed klus had geweest had je ook wel vrijstelling gehad voor de snelheid en om door rood licht te rijden.
Prio 1 = spoed
Prio 2 = Noodzaak om ter plaatse te komen
Prio 3 = Geen spoed
De discussie over het verschil tussen prio 2 en 3 is dus minder interessant en eigenlijk overbodig.
Nou dat denk ik dus niet. Zeker niet in deze tijd waar je als brandweerman steeds meer zelf verantwoordelijk bent voor de dingen die je doet. Als blijkt dat jij een verkeersovertreding maakt voor een onbenullig iets en en je veroorzaakt een incident. Dan gaat de rechter ook de richtlijn erbij pakken en zich waarschijnlijk afvragen waarom er in een bepaalde prio is gereden.
En omdat we als brandweer graag hier en daar een verkeersovertreding maken als dat ons werk makkelijker maakt: prio 2 standaard ipv prio 3 en bij elke vrijstelling zorgvuldig afwegen. En zo is de brancherichtlijn bedoeld.
Ik ben er zeker niet vies van om een overtreding te maken. En ik vind het ook leuk om prio 1 door de stad te rijden en mijn wagentje snel ( maar wel veilig ) op plaats incident te krijgen. Maar onnodige overtredingen maken om mijn werk makkelijker te maken gaat voor mij niet op. Komen we terug op het verkeersgedrag waar jij het dus heel de tijd over hebt. Je moet je net zo gedragen als een gewone verkeersdeelnemer. Dus gewoon even omrijden en desnoods even wat verder weg parkeren.
Ed