[Witte kolom] Zwemles

Auteur Topic: [Witte kolom] Zwemles  (gelezen 30508 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2008, 22:20:24
Laatste kans om nog te reageren op het eerste stuk van de casus. Morgen volgt een update  :)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2008, 20:27:48
het is 'morgen' laat maar komen ....

Jacques 8)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2008, 20:46:41
het is 'morgen' laat maar komen ....

Jacques 8)

Jaja, ben nog even bezig. Komt over een uurtje  ;)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2008, 21:42:38
Update

Na een gil gegeven te hebben naar je collega ben je het water ingesprongen en heb je Joey snel aan de kant gekregen. 112 is gebeld door je collega en onderweg, de centralist hangt nog aan de lijn wachtend op een nader bericht. EHBO-tas en AED zijn gebracht. De kinderen zijn allemaal aan de kant en naar hun ouders gestuurd die de zwemles volgden vanachter het glas.

Bij je eerste controle van Joey zie/hoor je een oppervlakkige, pruttelende ademhaling zonder obstructie zichtbaar in de mond-/keelholte. Pols voelt traag aan, ongeveer 35-40 slagen/minuut. Joey reageert op een pijnprikkel met een kreunend geluid.

Zijn moeder staat inmiddels volledig overstuur naast je.

Vragen
-Wat geef je door aan de centralist?
-Wat doe je met Joey?
-Nog andere acties? vragen? overwegingen?

Toevoeging 21:48
-Als centralist zijnde, welke info wil je nog hebben?
-zodat je kan beslissen wat zou je sturen?

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2008, 21:46:16
ik leg eerst het jongetje  stabiel en blijf hem nou lettend in de gaten houden,

vertel zijn moeder wat er aan de hand is en vraag of ze zo rustig mogelijk wil blijven want dan kun je het jongetje goed observeren.

wat ik nog door geef zijn de ademhaling en pols die ik waar neem en dat ehbo aanwezig is.

toevoeging:

ik zou de vitale functies willen weten. en ik zou mischien wel aan de lijn blijven tot de ambu er is om te horen of er veranderingen onstaan.
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2008, 22:00:48
-Wat geef je door aan de centralist?
A: bellemmerd/pruttelend
B: oppervlakking (snelheid ??)
C: pols 35-40 (regelmatig ??)
D: AVPU=P
AVPU = Wanneer reageert iemand met het openen van de ogen, beweging of geluid, is hij/zij normaal Alert, op Verbale prikkels (aanspreken), op Pijnprikkels, of helemaal niet (Unresponsive)

-Wat doe je met Joey?
ABC goed (continu) in de gaten houden, stabiel leggen
Bij te oppervlakking adehaling evt bijbeademen, opblazen maag proberen te voorkomen, zonodig hartmassage bij te lage pols en diepe bewusteloosheid.
Jongen afdrogen en inpakken om overmatig zuurstofverbruik door rillen te voorkomen.
Heb ik tijd over dan even een EMV score bepalen voor een evt trend daar in
(De EMV score zegt iets over de de reactie van de patient op prikkelingen van buitenaf (het openen van de ogen, de reactie op pijnprikkels in de vorm van bewegingen van armen/handen en de spraak)

-Nog andere acties? vragen? overwegingen?
Moeder proberen gerust te stellen en in ieder geval begeleiden
AMPLE uitvragen (hier uiteraard de moeder voor gebruiken)
Wat is de snelheid en regelmaat van de ademhaling ?
Wat is de kwaliteit/regelmaat van de pols ?
Hoe is de kleur van de jongen (huid/slijmvliezen)
Hoe is de cap. refill ? (hoe is de doorbloeding van de uiteinden van de vingers)
Hoe lang is de jongen onderwater geweest ?
Is er mogelijk sprake van mogelijk CWK letsel ? (let op verwondingen)
Waar in het traject is de jongen bewusteloos geraakt, gelijk bij het begin, halverwege, einde, hoeveel meter heeft hij onderwater gezwommen ?
En uiteraard wil ik graag antwoord op de vragen die ik eerder al stelde......

Overwegingen en overpijnzingen.... (zo maar wat wilde gedachten om te filosoferen over de mogelijke oorzaak/aanleiding)
De trage pols is nog een beetje lastig te plaatsen, is het een gevolg van ritme stoornis (atrium fibrilatie/flutter, escape ritme ?)
Oorzaken van plotselingen bewusteloosheid als aangeboren hartproblemen (zoals het Long QT syndroom of Brughada) leiden niet typisch tot een trage pols, eerder tot een circulatiestilstand. De regelmaat van de pols zegt mogelijk iets meer over het soort ritme...
In een warm zwembad kun je, sowieso bij iemand die reeds gewommen heeft, de duikreflex als oorzaak van de trage pols wel vergeten.
Redenen voor een verhoogde ICP als oorzaak van de bradycardie lijken ook niet direct aanwezig.
Sinusbradycardie veroorzaakt door ernstige hypoxie lijkt het meest voor de hand liggend, maar is dan een gevolg en geen oorzaak, wat is de oorzaak dan wel ?
Een onbegrepen bewusteloosheid dwingt je om de 4H's en 4 T's na te lopen, ook hier wellicht hypoxie maar verder ..??
(Hypoxie, Hypovolemie, Hypo/hyperkaliëmie (en andere electrolietenstoornissen), Hypothermie, Tensie pneumothorax, (hart)Tamponade, Toxiciteit van medicatie, Trombose (coronair of longembolen)).
Suikerziekte ? Wellicht blijkt het uit de AMPLE, maar vooralsnog weinig aanknopingspunten voor deze aanname, ook hier is de trage pols niet typisch.
Die bewuste hyperventilatie als oorzaak sluit ik dus nog maar even niet uit.

Afijn geen zaken waar je als ehbo'er nu direct wat aan hebt, maar wel leuk (vind ik) om zo over de waarom vraag te filiosoferen en de serie House is niet voor niets zo leuk (los van de leuke arogantie van House zelf)  :)

-Als centralist zijnde, welke info wil je nog hebben? -zodat je kan beslissen wat zou je sturen?
Ikheb niet veel meer info nodig, als centralist maak ik er een A1 rit van(bijna verdrinking)
Verder vragen ABC goed in de gaten te houden, bij ernstige verslechtering 2e auto erbij en evt MMT (kinder-reanimatie is een van de inzetcriteria)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2008, 22:33:29
Wat ik verder wil weten: Is er sprake van bewusteloosheid, spierzwakte, epilepsie achtige verschijnselen, verlamming, met andere woorden, waarom komt de jongen niet boven ?
Hoe was zijn zwemkunst ? (moet met een diploma C op zak toch vrij aardig zijn)

Verder zou ik kinderen die kort voor en na het te deze jongen te water zijn gegaan vragen of hij wellicht heeft staan hyperventileren alvorens te water te gaan om zo langer onder water te kunnen blijven, "shallow water blackout" of primaire hypoxie kan dan de oorzaak zijn van de bewusteloosheid (als daar al sprake van is).

Excuus, ik heb er even overheen gelezen.

Voorzover jij als badmeester weet (zeer beperkt dus) zijn er geen bijzonderheden in zijn gezondheid, dit is een normale groep dus geen gehandicapten in je groep. Je hebt geen trekkingen of iets dergelijks gezien. Toen hij in het water dook om onder water te gaan zwemmen is je niks vreemds opgevallen, daarna is je aandacht gegaan naar de volgende die moest duiken.
Zwemkunst is zoals je mag verwachten van een kind met A en B al op zak, vrij goed dus.
De kinderen zijn weggestuurd naar de ouders, die zal je voor deze vraag dus terug moeten halen. Wil je dat? Zelf is je zoals al gezegd niks opgevallen.
Je collega die hem met zijn B-diploma heeft gehad vertelt nog wel dat Joey bij hem ook een keer iets van een black-out heeft gehad toen hij uit het water kwam na het onderwater zwemmen, dit was toen zeer snel vanzelf weer overgegaan. De gedachte was toen inderdaad iets van hyperventilatie ofzo maar hier is verder nooit veel aandacht aan besteed.

Je volgende vragen komen bij de volgende update. ;)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2008, 22:33:04
Kom op durft verder niemand meer???  ::)

Laat wat van je horen, niks doen kan levens kosten toch?

Juist ook degenen die enigzins overdonderd zijn door Jacques verhaal moeten ook reageren of als je iets niet snapt om verduidelijking vragen  ;)

De enige manier waarop je leert is vragen stellen en ook door af en toe je neus te stoten. Dat niet doen is juist dom  :)

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2008, 23:08:33
Ik ben het eens met Jacques.

AMPLE uitvragen (hier uiteraard de moeder voor gebruiken)

AMPLE staat voor?
Heb daar tot nu toe nog nooit wat over gehoord/gelezen.

Ik denk zelf aan voorgeschiedenis vragen, maar of dit klopt  ::)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2008, 23:21:08
Ik ben het eens met Jacques.

AMPLE staat voor?
Heb daar tot nu toe nog nooit wat over gehoord/gelezen.

Ik denk zelf aan voorgeschiedenis vragen, maar of dit klopt  ::)

Voorgeschiedenis komt aardig in de buurt. AMPLE is een van origine Engelse afkorting voor 5 belangrijke vragen:
-Allergiën
-Medicijngebruik
-Past, oftewel voorgeschiedenis
-Laatste maaltijd (tijdstip daarvan)
-Event, oftewel gebeurtenis

Dit zijn de belangrijkste dingen die je van bijna iedere patiënt wilt weten. Duidelijk?

Leuk dat je meedoet aan de casus! :)