Lokale Rode Kruis Verenigingen per 2009 juridisch opgeheven??

Auteur Topic: Lokale Rode Kruis Verenigingen per 2009 juridisch opgeheven??  (gelezen 27522 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 2 september 2009, 00:26:34
Tja, er is inmiddels enorm veel bekend. Teveel  om even op een forum te zetten.
De datum van ingang is 1 januari 2010, de belangrijkste basisbeslissingen (statuten en zo) zijn genomen door de Algemene Vergadering. Uitgangspunt blijft dat de plaatselijke hulpverlening meer mogelijkheden en ondersteuning krijgt en dat de afdelingen zelf blijven beslissen over hun activiteiten en hun middelen. Afdelingen blijven ook zelf beslissen over voertuigen e.d.
Wel is er dankzij de nieuwe organisatie meer mogelijkheid om dingen gezamenlijk en eenduidig aan te pakken.
Belangrijk is ook dat vrijwilligers lid worden en daarmee formeel inspraak hebben in het beleid, zowel lokaal als landelijk.

Bij onze afdeling waren de vrijwilligers al lid. Geen extra voordeel dus. De voertuigen worden van het Landelijk, je gebouwen van het landelijk, maar als afdeling mag je wel de onderhoudskosten ophoesten uit je door het landelijk bepaalde budget.
Alles wat je hebt helpen opbouwen gaat naar het landelijk.

Ik zit in een afdeling die al besloten heeft om het fusie voorstel niet te in te dienen ( leden beslissing) .  Ik woon in een gemeente waar de afdeling besloten heeft het voorstel niet te ondersteunen.
Zijn er al meer afdelingen die duidelijk hebben of ze wel of niet mee gaan in de fusie ?
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 2 september 2009, 05:26:00
De voertuigen worden van het Landelijk, je gebouwen van het landelijk, maar als afdeling mag je wel de onderhoudskosten ophoesten uit je door het landelijk bepaalde budget.
Alles wat je hebt helpen opbouwen gaat naar het landelijk.
Dan ben je toch niet goed geinformeerd. Letterlijke tekst uit het document 'Samen bouwen aan een vereniging':

"Afdelingen blijven bovendien zelf verantwoordelijk voor de aanschaf, beheer en onderhoud van eigendommen als gebouwen en PAM’s (Personeel Ambulance Materiaal)."

Mederiacvm

• Forum gebruiker
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #12 Gepost op: 2 september 2009, 08:31:42
Dan ben je toch niet goed geinformeerd. Letterlijke tekst uit het document 'Samen bouwen aan een vereniging':

"Afdelingen blijven bovendien zelf verantwoordelijk voor de aanschaf, beheer en onderhoud van eigendommen als gebouwen en PAM’s (Personeel Ambulance Materiaal)."

Het klopt dat dat er staat, het juridisch eigendom ligt echter wel bij de landelijke vereniging.

Toch is er nog veel onduidelijkheid over eigendom, beheer etc dergelijke middelen. Onze afdeling heeft twee voertuigen en één van de coördinatoren die regionaal opereren is ervan overtuigd dat hij, als zijnde "hoger in rang" dan de afdeling, op ieder moment de vrijheid heeft deze voertuigen te claimen voor zijn activiteiten, de afdeling daarbij met lege handen achterlatend. Mijns inziens klopt dat niet, ik heb het echter nog niet kunnen nakijken in de fusiepapieren.
Had een dag maar 48 uur

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 2 september 2009, 13:22:37
Er is maar een rechtspersoon. Dat wordt  de landelijke organisatie.
Alle goederen en gebouwen zijn dus eigendom van de organisatie.

Elke afdeling krijgt een "bestuur"  ??? Met een budget dat is gekoppeld aan het aantal inwoners van je regio. Uit dat budget moet je de onderhoudskosten van pand, voertuigen etc. betalen. Je bent dus geen eigenaar, maar de lasten zijn wel voor jou.

En dat document waar je naar refereert ? Ik kan het nergens vinden op internet, Intranet kan ik niet opkomen. Gister voor de 3de keer een email gestuurd met verzoek voor in log gegevens.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

bdneema

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 2 september 2009, 13:28:32
of topic
probeer eens je rodekruis nr als userid en je postcode met huisnr als wachtwoord
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 2 september 2009, 13:31:29
of topic
probeer eens je rodekruis nr als userid en je postcode met huisnr als wachtwoord
geprobeerd. maar dat werkt niet. ook mijn oude postcode en huis nr werkte niet

q300r_bc2

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 2 september 2009, 16:19:05
geprobeerd. maar dat werkt niet. ook mijn oude postcode en huis nr werkte niet

Mocht u niet kunnen inloggen:
Voor vrijwilligers: neem contact op met het districtskantoor voor controle van uw inloggegevens, zonodig bij het service bureau 070-4455888 of intranet@redcross.nl

Bron: inlogpagina intranet Rode Kruis...

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 2 september 2009, 17:12:09
Intranet kan ik niet opkomen. Gister voor de 3de keer een email gestuurd met verzoek voor in log gegevens.

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #18 Gepost op: 2 september 2009, 22:18:31
ik zit me suf te zoeken hoe ik op intranet kan inloggen  :-\ zoekfunctie : intranet... krijg niks.
maar even een paar vragen:
het LB wordt eigenaar van de spullen. afdelingen schijnen hier zelfstandig zeggenschap over te hebben. Wat nu als onze afdeling een inzet heeft, maar het LB heeft de voertuigen voor iets anders bedacht?
wij willen (bijvoorbeeld) een nieuw voertuig. is het dan zo dat dat via het LB gaat, zij de volle prijs aan de afdeling doorberekenen, en de "korting" in hun zak steken?
LB is eigenaar van de voertuigen...krijgen de afdeling (extra)budget voor dat onderhoud, of komt dat ten volle van de afdeling?
hetzelfde geldt voor de gebouwen...
wij hebben "echte" ambulances.. volgens diverse woordvoerders van het RK heeft het RK geen ambulances...moeten we die dan maar afstoten/inleveren?...en dus onze hulpverlening bij een groot aantal inzetten uitbesteden aan de "commercielen" , of gaat het LB zich ook als "commercieel" gedragen?
Gaat het LB de opbrengsten (collectes, inzetten etc) weer terug laten vloeien naar de afdelingen, of wordt het eerst "afgeroomd" voor de buitenslandse projecten, waar het LB zich (naar ik heb begrepen) zich meer wil profileren?
wat gaat er gebeuren met de afdelingen/districten die betaalde krachten hebben? worden die overgeheveld naar het LB zodat we daar met z'n allen voor gaan betalen?
Zomaar eenn paar vragen.. :-X

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #19 Gepost op: 3 september 2009, 14:13:25
Hoi Peter,

Per 1 januari 2010 is er sprake van een fusie tussen alle afdelingen, districten en de landelijke vereniging tot één vereniging.
Dit betekent o.m. (kort samengevat):
- alle voertuigen, panden e.d. worden geregistreerd op naam van de nieuwe vereniging, als afdeling houd je wel de lasten en lusten (gebruik en kosten)
- je beslist dus zelf over het (aanhouden van) je voertuigen en draagt daarvoor zelf de kosten. Het is natuurlijk wel de gelegenheid bij uitstek om er wat efficienter mee om te gaan.
- de inkomsten die je lokaal werft (collecte, vergoedingen, subsidie) kun je dan ook lokaal gebruiken
- de landelijk geworven inkomsten worden ook landelijk aangewend.
- voor eventuele tekosten is er een garantieregeling en een solidariteitsfonds
- beroepskrachten bij afdelingen komen in dienst van de nieuwe landelijke vereniging, maar worden getacheerd bij de afdeling waar ze nu werken. De kosten daarvoor draagt de afdeling -net als nu- zelf.

Marnix
district Utrecht Midden
CN NRK