Dus rescue..jij had liever deze kop in de krant gezien:
Lifeguard kijkt hoe meisje te pletter valt en doet niets. Moet je kijken wat er in de media, politiek etc gebeurd was. Ik vond onderstaand artikel en sluit wel aardig aan:
Nee natuurlijk niet, Ik was er niet bij, ik ken de situatie niet, ik heb de risico afweging niet gemaakt.
Maar zelfs als eerste ter plaats moet je misschien wel heel veel eerdere dingen doen, om het gealarmeerde team te gaan doen..
Ik vind het wel logische als iemand een onbesuisde actie doet, dat hij daarop aangesproken word door zijn werkgever.. We hebben het hier over een beroepskracht, een getraind persoon.
Voor het zelfde geld had er gestaan.
Lifequard laat meisje vallen tijdens reddingspoging, of
Lifequard komt om tijdens reddingspoging, meisje gered door gealarmeerde teamHet zijn geen eenvoudige beslissingen, maar als iemand afwijkt van de procedures die hem door en door zijn getraind, en hij heeft er geen sluitend verhaal bij, dan is dat reden tot nader onderzoek en evaluatie.. Als dat onderzoek blijkt dat er redenen zijn voor ontslag dan is dat een keuze van die organsiatie. Het kan ook zijn dat de afweging anders is gemaakt..
Iemand word niet zo maar ontslagen en zeker niet in Cleveland..
Maar voor elke reddingsteam, organisatie gelden bepaalde arbo-normen.. ook in cleveland, maar hier in Europa en in nederland ook..
Het je niet houden aan de arbo-normen voor bijvoorbeeld hoogte reddingsteams, betekend een flinke bekeuring voor de organsiatie en vaak ontslag van de betrokken medewerkers.. Hiervan zijn voorbeelden te over...
Verder moet je realiseren dat bepaalde locatie onder lage waterstand, en mooi weer, super veilig is, maar onder een regenbuitje en hoog water of in het donker bijvoorbeeld enorm gevaarlijk kan zijn.. Hier ken ik vele voorbeelden van..
De andere kant is ook waar..
Soms is iets erg eenvoudig op te lossen, door de slimme dingen te doen, en kan je vrij eenvoudig een veilige redding doen zonder dat je procedures handteerd..
Soms is gewoon dommekracht de effectiefste methode.. Maar misschien kon je ook wel op afstand een eenvoudige instructie toe roepen, waardoor het gevaar oplost.. "Zet je voet op die richel daar en ga daarop staan.."
they don't want dead heroes". Dead children, however, are presumably OK. It is part of a responsible person's duty to assess risk.
Ik probeer de teams die ik train het volgende voor te houden..
- Het is niet jouw schuld dat iemand in een benarde positie zit en ja mensen gaan dood, en soms kan je daar helemaal niets aan doen.
- Jouw eigen veiligheid gaat altijd voor aan een dode redder heeft niemand iets..
- Train goed je vaardigheden, mentale en physieke conditie, je procedures, Gebruik altijd je veiligheidsmiddelen die voorhanden zijn. Bereid je goed voor op alle verschillende situaties, dat is nooit verspilde tijd en geld.
- Organiseer je hulpverlening snel en adequaat, doe de juiste dingen, wees effectief..
- Verspil geen tijd, Blijf je bewust dat er misschien snelle quickwins zijn die de situaties snel kunnen verbeteren, maar niet in procedure mapje staan..
- Volg de procedures,
- Evalueer en stel bij..
Waar zit nu de crux.. training en oefening, niet alleen in de perfect procedures, en methodes, maar ook in verschillende omstandigheden, bouw ervaring op in nemen van beslissingen..
Wat zie nu gebeuren. En dit zijn gewone politieke en beleidsbeslissingen > We rusten redders maar niet uit met middelen, want ze krijgen onvoldoende training en tijd en ervaring om iets te doen.. dus moeten ze maar wachten tot er wel getrainde mensen en middelen zijn..
Simpele Beleidskeuzes van alle dag en een kwestie van gewoon door ordinair geld..
Als het meisjes was overleden, werd het beleid misschien bijgesteld.. Nu word het beleid en de spelregels verhard, want iemand heeft zich niet aan de spelregels gehouden en als voorbeeld neer gezet..
Het weerwater-incident geval zag je weer het andere uiterste.. onze procedures zijn belangrijker, dan simpel even ergens naar toe zwemmen.. (ja en daarmee doe ik gelijktijdig dus onrecht aan de betrokken medewerkers, die hun stinkende best deden om hun procedures te volgen)
In nederland worden brandweer mensen ontslagen om dat ze met hun blote kont in een blad staan.., waarom dan niet een redder die zich niet aan de procedures houdt..
De realiteit van de dag..