http://www.ad.nl/rotterdam/3036848/Inchecken_bij_patintenzuil_bespaart_wachttijd_bij_de_balie.html zondag 01 maart 2009
Inchecken bij patiëntenzuil bespaart wachttijd bij de balie
Door ABDEL ILAH RUBIO
ROTTERDAM - Nieuwe patiënten van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis maken sinds kort gebruik van de patiëntenzuil.
afbeelding vergroten Niet meer in de rij om in te checken. FOTO CEES KUIPER
De klanten van de zorgsinstelling hoeven niet meer in de rij te staan om een patiëntenpas te laten maken, maar kunnen direct terecht bij het electronisch apparaat om een pasje uit te printen. Het enige wat ze nodig hebben is een paspoort of identiteitskaart.
Met deze nieuwe techologische ontwikkeling, die het ziekenhuis zelf bedacht, hoopt de zorginstelling haar patiënten veel tijd en stress te besparen. Die krijgen niet alleen een pasje, maar ook een routebeschrijving naar de poli uitgeprint. Later dit jaar kun je met het pasje ook precies zien hoe lang de wachttijd is.
Het Maasstad Ziekenhuis, dat de zuilen samen met het automatiseringsbedrijf Centric ontwikkelde, heeft nu vier van deze apparaten staan op de locaties Clara en Zuider en is hiermee de eerste in de regio die gebruik maakt van dit systeem. De bedoeling is dat er later meer van komen. Ook andere ziekenhuizen in het land hebben interesse getoond.
Tjeerd Canrinus, ICT manager in het Maasstad Ziekenhuis en bedenker van het systeem, liet zich inspireren op luchthaven Schiphol. ,,Ik was erg onder de indruk van de zuilen die ze daar hebben om je boardingpas uit te printen. Ik dacht: dat moeten we ook in de zorg kunnen toepassen.'' Canrinus legt uit dat de patiëntenzuil van het Maasstad Ziekenhuis nu alleen nog paspoorten en identiteitskaarten met een zogeheten RFID-chip – deze worden sinds 2006 uitgegeven – kan lezen. De gegevens op de chip worden overgezet op het pasje.
Mensen met oude identiteitsbewijzen zijn dus aangewezen op de balie, maar niet voor lang. Volgens Canrinus wordt het nog dit jaar mogelijk om ook met oude documenten een pasje uit te laten printen.
De bedoeling is dat op den duur het hele electronisch patiëntendossier van het ziekenhuis aan het pasje wordt gekoppeld. ,,En patiënten kunnen binnenkort ook thuis via internet een afspraak maken voor het ziekenhuis,'' vertelt Canrinus trots.