A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 274809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #140 Gepost op: 21 januari 2009, 21:08:46
mag de assistente toestemming geven voor ogs?

Ik dacht dat die toestemming via de cpa moest gaan.
trouwens rijden ze in gelderland  zuid ook met ogs, Ik dacht van niet.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #141 Gepost op: 22 januari 2009, 19:33:59
Toestemming om prioritair (met OGS) te rijden wordt altijd gevraagd via de CPA. Dat is namelijk heel simpel, de verpleegkundig centralist is, formeel gezien, de enige die daarvoor toestemming verleent. De huisarts noch de assistent mogen zelf deze beslissing nemen. Formeel is het ook nog zo dat het verzoek getoetst moet worden, hoewel ik betwijfel of dit altijd gebeurt.

Wat betreft prioritair rijden door de HAP ben ik daar, in principe, tegen. Niet omdat ik ze geen vreselijk aardige kerels vind maar omdat ik van mening bent dat je hiermee een precedent schept. Voordat je het weet wordt men "zwaailicht" moe en gaat niemand meer aan de kant voor een voorrangsvoertuig. Ik zeg wel in principe want er zijn altijd uitzonderingen te bedenken: bijv. als een verlengstuk van de paraatheid van de ambulancezorg.

Ook het argument dat de HAP sneller is, vind ik niet waterdicht. Kijkend naar de situatie in onze regio, men kan beter de CPA inlichten in geval van reanimatie want wij hebben een fijnmazig netwerk van brandweer collega's die uitrukken met een AED. Dat levert pas echt tijdswinst op. Alle andere gevallen: niet nodig! Zolang de HAP zelf niet gaat vervoeren is prioritair rijden niet nodig. Neem een CVA - komt een HA snel ter plaatse, wat dan? Snel vervoer is de enige manier om dit probleem op te lossen, alle (onnodige) andere schakels leveren een delay op. Idem dito met POB. Er zijn geen huisartsen die een PCI team kunnen oproepen midden in de nacht, wij wel (Niet arrogant bedoeld, alleen een harde feit).

Hoe langer ik erover nadenk, ben ik steeds meer van mening dat een huisarts moet blijven doen wat hij/zij het beste doet: huisartsengeneeskunde bedrijven. Het is misschien niet zo "sexy" of spannend als "critical care" geneeskunde maar minstens zo belangrijk. Ik heb het geluk gehad om een keer mee te rijden met de HAP (bedankt Heleen Lotus) en ik heb alle respect voor hetgeen wat zij doen. Datzelfde respect moet ook andersom gelden, laat ons ook doen waar wij voor opgeleid zijn: snelle interventies bij de meest kritieke patiėnten (CVA, STEMI, BLS en ALS).

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #142 Gepost op: 23 januari 2009, 10:55:14
Als chauffeur in A'dam sluit ik me in grote lijnen wel aan bij Welsh Medic. Toch zijn er meerdere situaties waarbij een rit met OGS voor de HAP geindiceerd is en de ambu niet nodig is. Denk hierbij aan een aanhoudend insult bij een patient die met epilepsie bekend is, of een hypoglycemie bij diabetes. In beide gevallen is niet direct vervoer nodig maar wel een snelle medische assistentie. De situatie kan aldaar worden opgelost en de patient blijft thuis. Het argument van een reanimatie is ook niet helemaal steekhoudend. Ik ben het ermee eens dat de HAP daarvoor niet hoeft te worden ingeschakeld in een regio als bijvoorbeeld Amsterdam. Echter, komt de melding bij de HAP binnen (ja, mensen zijn soms zo handig) dan kan de HAP meteen gaan rijden terwijl de rest van de hulp wordt ingeschakeld en ook de HAP is met een AED uitgerust. Grote kans dat dan de HAP als eerste arriveert. Amsterdam is dan natuurlijk qua huisartsenposten ook best wel fijnmazig in vergelijking met andere regio's, dus wellicht gaat dat niet overal op.

Als laatste vind ik het argument dat mensen 'zwaailichtmoe' worden onzin. Zoals gezegd gaat een aanvraag via de CPA en je mag er van uit gaan dat zowel de arts (want die beslist over het wel of niet aanvragen!) als de CPA goed met die verantwoordelijkheid omgaan. Dus als je iets met OGS ziet aankomen ga je er als verkeersdeelnemer (als het goed is) van uit dat dit niet zonder reden is.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #143 Gepost op: 23 januari 2009, 12:13:35
Steven,

Bedankt voor de reactie. Hypoglykemie is inderaad een reden om prioritair te rijden, een aanhoudend insult niet. Een status epilepticus dient namelijk altijd vervoerd te worden.

Dat mensen "zwaailicht"  moe worden is geen onzin. Sterker nog, ik heb het zelf gezien. In de VS rijdt Jan en allemaal met OGS en dus niemand gaat aan de kant. Toen de amerikanen hierheen kwamen in het kader van dezelfde uitwisseling waren ze aangenaam verrast hoe goed het ging. Laten we het zo houden!

Vergeet ook niet dat je geen "gemiddelde" verkeersdeelnemer bent, je hebt al ervaring. Je schat de "gemiddelde" verkeersdeelnemer helaas te hoog in.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #144 Gepost op: 23 januari 2009, 15:08:08
Steven,

Bedankt voor de reactie. Hypoglykemie is inderaad een reden om prioritair te rijden, een aanhoudend insult niet. Een status epilepticus dient namelijk altijd vervoerd te worden.

Dat mensen "zwaailicht"  moe worden is geen onzin. Sterker nog, ik heb het zelf gezien. In de VS rijdt Jan en allemaal met OGS en dus niemand gaat aan de kant. Toen de amerikanen hierheen kwamen in het kader van dezelfde uitwisseling waren ze aangenaam verrast hoe goed het ging. Laten we het zo houden!

Vergeet ook niet dat je geen "gemiddelde" verkeersdeelnemer bent, je hebt al ervaring. Je schat de "gemiddelde" verkeersdeelnemer helaas te hoog in.

WM

Hoi WM,

ja, je hebt wel weer een paar goede punten, dat geef ik direct toe. Daar ik op het gebied van neurologie te weinig kennis heb geloof ik je direct als je zegt dat het normaliter een indicatie voor insturen is. Ik sprak uit een ervaring van enkele jaren geleden, maar weet het fijne er ook niet meer van, behalve dat er niet is ingestuurd.

Dan nog bedankt voor je compliment  ;). Misschien schat ik 'ze' inderdaad te hoog in. Gelukkig is in Nederland het e.e.a. wel goed geregeld en dat moeten we inderdaad bewaken door goede afspraken en richtlijnen.

Groet,
Steven


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #145 Gepost op: 23 januari 2009, 21:18:42
Steven,

Het siert je dat je toegeeft waar je kennis ophoudt.....dat zouden meer mensen moeten doen in de zorg..... ;D. Niet dat ik de wijsheid in pacht hebt, hoor! Ik leer ook elke dag weer wat bij, al ben ik 12 jaar ambulanceverpleegkundige.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #146 Gepost op: 24 januari 2009, 01:59:31
in sommige regio's (regio zuid-oost drenthe weet ik het zeker) wordt een Ambu ter plaatste gestuurt en de huisarts gaat ook rijden!


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #147 Gepost op: 24 januari 2009, 10:41:07
Het zal ongetwijfeld zo zijn. Voor zover ik had begrepen zijn er zelfs regios waar de huisarts als 2e wagen bij een reanimatie wordt ingezet. Natuurlijk vooral vanwege de bezuinigingen en het ontstane tekort aan ambulances in sommige gebieden. Maar goed, per regio zijn er dus andere afspraken die gebaseerd zullen zijn op de specifieke omstandigheden van die regio.


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #148 Gepost op: 27 januari 2009, 00:53:19
steven klopt helemaal,

Inmiddels heb ik in 3 regio“s gewoont,

zuid oost drenthe
ijsselland,
Amsterdam amstelland

en in alle drie regio“s gelden andere criteria.

groetjes Annika


chauff 77

  • Gast
Reactie #149 Gepost op: 31 januari 2009, 20:04:01
allo collega's,
Ik ben het met al jullie reacties wel redelijk eens zeker omdat alle regio's verschillende uitgangsposities worden genomen.

Maar ik ben er wel voor om eerts de HAP auto's maar te laten rijden tenzij het natuurlijk een overduidelijk medisch probleem is.
Ik denk dat de CPA gek wordt als we voor elke melding"POB" die bij een HAP binnenkomt een ambu te sturen en wij lekker binnen blijven zitten,dan zijn het gauw zat denk ik.....
Veel artsen gaan echt niet rijden voor een "POB"als de pat uitermate bekend is met deze klachten( moet zeker weten toch mee daar brand niemand zijn handen aan.) en de HAP auto kan in vele gevallen toch eerder zijn...denk maar aan een ambu die eerst van de andere kant moet komen om in de regio VWS te gaan staan.
Tegenwoordig zijn veel regio's opnieuw ingdeeld qua eertse inzet van een ambu..(hoofdstandplaats/VWS)dat als je dus lekker op de HAP zit naar de monitor pagina te kijken en dan zie je dat er een melding komt van een reanimatie(2 ambu's en een FR) en het adres is 5 min van jouw vandaan en je weet dat de eerste Ambu er het dubbele overdoet!!! dan je dus na 20 min wordt gebeld of je kan komen schouwen ivm mislukte reanimatie,je weet nooit of het had uitgemaakt maar toch denk ik dat de CPA misschien over na moet denken om de HAP auto ook mee te laten rijden......

Nog ff terug komen op het zwailicht moe zijn...wat een geouwe....
Wij zitten in Nederland hoor en niet in Amerika,dat soort taferelen komen echt niet deze kant op hoor.Gelukkig hebben we hier in Nederland er veel teveel regeltjes voor..

Groeten chauff 77