Toestemming om prioritair (met OGS) te rijden wordt altijd gevraagd via de CPA. Dat is namelijk heel simpel, de verpleegkundig centralist is, formeel gezien, de enige die daarvoor toestemming verleent. De huisarts noch de assistent mogen zelf deze beslissing nemen. Formeel is het ook nog zo dat het verzoek getoetst moet worden, hoewel ik betwijfel of dit altijd gebeurt.
Wat betreft prioritair rijden door de HAP ben ik daar, in principe, tegen. Niet omdat ik ze geen vreselijk aardige kerels vind maar omdat ik van mening bent dat je hiermee een precedent schept. Voordat je het weet wordt men "zwaailicht" moe en gaat niemand meer aan de kant voor een voorrangsvoertuig. Ik zeg wel in principe want er zijn altijd uitzonderingen te bedenken: bijv. als een verlengstuk van de paraatheid van de ambulancezorg.
Ook het argument dat de HAP sneller is, vind ik niet waterdicht. Kijkend naar de situatie in onze regio, men kan beter de CPA inlichten in geval van reanimatie want wij hebben een fijnmazig netwerk van brandweer collega's die uitrukken met een AED. Dat levert pas echt tijdswinst op. Alle andere gevallen: niet nodig! Zolang de HAP zelf niet gaat vervoeren is prioritair rijden niet nodig. Neem een CVA - komt een HA snel ter plaatse, wat dan? Snel vervoer is de enige manier om dit probleem op te lossen, alle (onnodige) andere schakels leveren een delay op. Idem dito met POB. Er zijn geen huisartsen die een PCI team kunnen oproepen midden in de nacht, wij wel (Niet arrogant bedoeld, alleen een harde feit).
Hoe langer ik erover nadenk, ben ik steeds meer van mening dat een huisarts moet blijven doen wat hij/zij het beste doet: huisartsengeneeskunde bedrijven. Het is misschien niet zo "sexy" of spannend als "critical care" geneeskunde maar minstens zo belangrijk. Ik heb het geluk gehad om een keer mee te rijden met de HAP (bedankt Heleen Lotus) en ik heb alle respect voor hetgeen wat zij doen. Datzelfde respect moet ook andersom gelden, laat ons ook doen waar wij voor opgeleid zijn: snelle interventies bij de meest kritieke patiėnten (CVA, STEMI, BLS en ALS).
WM