A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 270826 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #170 Gepost op: 26 maart 2009, 18:52:38
Mening herzien...

Ik persoonlijk ben nog steeds niet happig op spoedrijden/voorstander. Maar ik weet ook wel dat er situaties zijn waarin een ambulance niet noodzakelijk is.
En heb ook wel situaties meegemaakt dat het maar goed was dat wij eerder waren dan de ambulance.
Maar ik denk wat training betreft, ambulancepersoneel rijdt vaker met spoed en heeft meer spoedeisende situaties dan de gemiddelde HAP. Wat dat gaat zijn ze "gewoon" beter...

En tuurlijk zijn er ook genoeg artsen die wel goed en adequaat handelen en ons, als chauffeurs optimaal benutten, maar er zijn er ook genoeg die..... ( zwijg maar ... )

Maar wat betreft C2000 enz, heb al verschillende malen meegekeken op een CPA/GMK. En zei geven aan het fijn te vinden als ze ons kunnen zien. Ook is het contact met de CPA handiger/sneller.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #171 Gepost op: 27 maart 2009, 10:06:08
Mening herzien...

Ik persoonlijk ben nog steeds niet happig op spoedrijden/voorstander. Maar ik weet ook wel dat er situaties zijn waarin een ambulance niet noodzakelijk is.
En heb ook wel situaties meegemaakt dat het maar goed was dat wij eerder waren dan de ambulance.
Maar ik denk wat training betreft, ambulancepersoneel rijdt vaker met spoed en heeft meer spoedeisende situaties dan de gemiddelde HAP. Wat dat gaat zijn ze "gewoon" beter...
En tuurlijk zijn er ook genoeg artsen die wel goed en adequaat handelen en ons, als chauffeurs optimaal benutten, maar er zijn er ook genoeg die..... ( zwijg maar ... )

Maar wat betreft C2000 enz, heb al verschillende malen meegekeken op een CPA/GMK. En zei geven aan het fijn te vinden als ze ons kunnen zien. Ook is het contact met de CPA handiger/sneller.

Jammer dat je je zo denigrerend uitlaat over je eigen beroepsgroep. Dat Ambu-bemanningen door een grotere routine bepaalde handelingen sneller/makkelijker kunnen uitvoeren maakt ze in mijn ogen niet automatisch "beter" Door al te veel routineus werken vindt er ook een bepaalde afvlakking/afstomping plaats, en af dat nu zoveel beter is betwijfel ik.
Alleen het feit dat iemand een langere opleiding heeft gehad maakt niet iemand "beter" dan een ander, alleen meer geschoold.

Ruud


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #172 Gepost op: 27 maart 2009, 10:26:03
Door al te veel routineus werken vindt er ook een bepaalde afvlakking/afstomping plaats


Zal deze 'afstomping' zich ook voordoen bij het rijden van een A1 rit voor de ambu chauf?

Ik denk ook het feit dat de HAP chauffeur minder spoedritten doet, ontzettend geconcentreerd is tijdens zijn rit en dat iedere spoedrit dat hij heeft beleefd als een bijzondere. Althans zo beleef ik het rijden van een spoedrit. Want ze komen weliswaar zelden voor in mijn dienst.

Toevallig, gisteren moesten we een spoedvisite doen. Vanaf Amsterdam Centrum- West naar Amsterdam Centrum Oost, via het CS. 21h 's avonds. Vooral voor het CS was het ontzettend druk qua verkeer en voetgangers. En wat me opviel was dat er ook veel voetgangers zich ook onberekenbaar gedroegen op de zebra paden. Een aangepaste snelheid was in deze situatie zeer geboden. In die verkeerssituatie besefte ik me wel dat het spoedrijden wel degelijk ontzettend gevaarlijk is, en ben blij dat de docenten van de rijvaardigheid bij Meditaxi ons dat hebben bijgebracht.

Groet,
HapAmbu

ps sinds gisteravond nog een A1 ervaring rijker O0


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #173 Gepost op: 27 maart 2009, 11:05:25
Theoretisch gezien kan iedereen met afstomping geconfronteerd worden, dus ook de HAP-chf.
Je kunt echter ook stellen dat deze door het ontbreken van de A1 routine op deze momenten scherper en geconcentreerder is.

Feit is en blijft dat A1 ritten tot de praktijk horen op een HAP en dat deze ongeacht persoonlijke meningen van zelfs HAP-chfs, een grote waardevolle aanvulling zijn op de spoed zorg in Nederland. Iedere patiënt is anders zoals elke casus anders is: op het ene moment kan naar een bepaalde melding beter een Ambu rijden terwijl even later naar een op het oog gelijke melding beter een HAP kan gaan rijden, dit kan liggen aan de voorgaande ziektegeschiedenis van de patiënt.
Iemand met POB klachten die hij/zij voor het eerst ervaart, is beter af met een Ambu, als deze patiënt echter al ruimschoots bekend is met POB klachten en al meermaals door de molen is gehaald kan de komst van de HAP vaak volstaan.

Wel zou ik dan graag een klein ECG-apparaat en C2000/locator als een noodzakelijke aanvulling van de HAP auto zien.

Ruud


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #174 Gepost op: 27 maart 2009, 11:26:54
Naar wat ik heb vernomen is dat de HAP posten in Amsterdam binnenkort uitgerust gaan worden met C2000. Hoelang dat gaat duren is een tweede...


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #175 Gepost op: 27 maart 2009, 11:30:29
Zou landelijk moeten worden uirgerold.....dit wordt een lappendeken van die post wel en die ernaast niet.....De hulpverlening zal met invoering hiervan alleen maar sneller en beter kunnen worden uitgevoerd.....


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #176 Gepost op: 27 maart 2009, 11:45:26
Maar de HAP-chauffeuren-branche  :D is wel een dienstverlenende branche. De auto's met chauffeur worden -kort door de bocht- gehuurd door een bepaalde stichting van dienstdokters. Als de huisartsen niet akkoord gaan met C2000, dus dat zij opgeroepen kunnen worden voor 112 meldingen en er tegelijkertijd meer visites op een avond bij krijgen, blijft voor die HAP de situatie van mobiele telefoons en ritnummers aanvragen bij de CPA, zonder dat de locatie bekend is bij de assistente en de CPA.

Het is wel een goed idee als vervoersbedrijf van huisartsen om C2000 te promoten per post/stichting.

Groet,
HapAmbu


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #177 Gepost op: 27 maart 2009, 11:53:14
Mee eens: alle hulpmiddelen die kunnen worden ingezet om je dienstverlening en hulpvermogen te vergroten, moet je meteen implementeren


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #178 Gepost op: 27 maart 2009, 12:23:17
En als toevoeging:

Ik zag dat de fietsambulances van de RAVU zijn uitgerust met een Liefpak 1000, met ECG monitor plus meerdere afleidingen. Is wel een goed idee om op onze HAP auto's te installeren. Wist niet eens dat Lifepak 1000 deze optie heeft....


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #179 Gepost op: 27 maart 2009, 13:10:28
Naar wat ik heb vernomen is dat de HAP posten in Amsterdam binnenkort uitgerust gaan worden met C2000. Hoelang dat gaat duren is een tweede...

Waarschijnlijk eerder dan je zal vermoeden. Alleen de verdere uitrolling binnen het Amsterdamse weet ik niet. Mogelijk dat er 8 mobilofoons ook beschikbaar komen. Ik weet wel voor welke dienst dat is, maar welke lokaties?

Blijft natuurlijk wel de terugkoppeling naar de CPA. Niet elke CPA zit te wachten op een HAP-voertuig dat zich aanmeldt en vervolgens alleen maar over de kaart zet schuiven, zonder enige idee wat ze aan het doen zijn. Totdat er stront aan de knikker is, want dan wil de arts een spoednummertje. Bij de implantatie van C2000 voor de HAP, had ik het verzoek gedaan om de chauffeurs bij elke rit te laten statussen. Dus niet alleen de spoednummers, maar elke rit. Vertrek naar patient, aankomst patient en vrij. Die status geeft de functionaliteit aan in het GIS. Dan weet ik ook dat de HAP beschikbaar is of niet. Maar helaas, dat zou teveel worden voor de chauffeurs, volgens derden. Jammer . . . . .

RR (Sepura eruit => Motorola erin, want dan kan Sepura daar in)
Elke hulpverlening start met communicatie.