En dan gooien we gewoon ff 400/500 chauffeurs in de ww.
Mensen die staan voor hun vak en een belangrijke bijdrage leveren in/aan de 1e lijns gezondheidszorg buiten kantooruren.
Zie de artsen al rijden in onze regio. Weten nu vaak al niet eens waar we rijden, laat staan als ze alleen op pad gaan.
Ik ben het daar niet mee eens. Het is van groot belang dat de gezondheidszorg efficient en effectief ingericht gaat worden. De huidige constructie met HAP en RAV is niet effectief en niet efficient. Je hoeft niet te beschikken over een bijzondere gave om te voorspellen dat het alleen maar beroerder zal gaan worden in de toekomst, de Nederlandse populatie wordt er niet jonger en vitaler op. In het verleden had je de ziekste, oudste mensen centraal bij elkaar in een verzorgings-/verpleegtehuis, tegenwoordig heb je er veel meer en je hebt ze gewoon in eigen woningen zitten verspreid door je gehele verzorgingsgebied.
Als je een systeem aanpakt moet je het op alle onderdelen doen. Je gaat geen 500 chauffeurs in dienst houden omdat ze anders in de WW komen. Je stelt jezelf de vraag is de chauffeur noodzakelijk of kan de huisarts zelf rijden. Als de huisarts zelf kan rijden moet je afscheid nemen van de chauffeurs omdat het de zorg effectiever en efficienter maakt (geen overbodig personeel, kostenbesparing).
Het argument dat het de huisartsen niet zal lukken om in jullie regio ter plaatse te komen zonder een chauffeur beschouw ik als ongeloofwaardig. Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met de Mobile Doctors Service bij onze ambulancedienst op poten te zetten. Het is voor mij nooit de vraag geweest of deze huisartsen met een chauffeur op pad zouden gaan. Ik ben behalve de eindverantwoordelijk arts voor de uitrukdienst ook HEMS-arts/chirurg (zelfde als in NL de MMT-arts). Ik heb net als al mijn collega's ook geen chauffeur, dus de huisarts ook niet. Bijna alle huisartsen van de MDS-unit zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, dankzij alle moderne technologische hoogstandjes zoals GPS, routeplanner, iPad, enz. lukt het deze Britse huisartsen om in Doha de weg te vinden tijdens spoedritten.