Beste "oma",
Het systeem waarmee in Qatar gewerkt wordt, klinkt zoals je het brengt nog niet zo verkeerd.
Hoe is e.e.a. ten aanzien van (bij)scholing dan geregeld ? Ik begrijp het immers goed dat je 2 verschillende huisartsen ( soorten ) hebt.
Die welke op de praktijk werkt en die welke "aan huis komt" ?
In Nederland is "1" huisarts die zich in veel zaken bevoegd en bekwaam kan houden, ook qua acute geneeskunde.
Als "eigen ondernemer" bepaalt deze helaas zelf wat wel en niet ...
Op veel huisartsenposten waar het vervoer uitbesteed wordt, geven de dienstvoertuigen en aanwezige uitrusting, de arts veel meer mogelijkheden dan deze overdag in de eigen praktijk heeft.
Dit in combinatie met bovenstaand, kan maken dat in bepaalde situaties een patiënt thuis kan blijven i.p.v. naar een ziekenhuis.
De chauffeur kan in voorkomende situaties de arts ondersteunen, door ideeën aan te dragen / i.o.v een medische ( assisterende ) handeling te verzorgen. Dit kan zeker een bezoekje aan het ziekenhuis voorkomen en ambulance inzet sparen.
Cijfers zijn helaas niet voor handen.
Het huidige systeem is ontwikkelt op grond van het bestaande "dag systeem" , had dit 10+ jaar geleden herzien geweest, hadden we mogelijk ook een andere inrichting gekend.
Tuurlijk bespaart het kosten , als chauffeurs wegvallen. Verwacht hier niet teveel van ... Als we kijken naar alle facetten van zorg waar bespaart kan worden. Dit vertalen naar cijfers, dan vormt deze in de eerste plaats relatief kleine groep medewerkers, maar een héél klein deel van de kosten. Bijna te verwaarlozen .... ( meeste chauffeurs vallen onder taxi cao, één van de minst betalende sectoren in NL ).
Een deel zou kunnen worden omgeschoold tot triagist en daarmee uit de ww blijven.
Aan de andere kant, zou je er ook voor kunnen kiezen om de positie van de chauffeur te verbeteren / verstevigen.
Waarbij er b.v. meer gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden die deze nu al mee kan brengen of deze zelfs uitbreiden middels aanvullende scholing of mss wel ( beperkte ) big.
Maar idd, het blijft altijd nuttig systeem te herzien op verbeteringen.
Zoals een RAV ook besteldvervoer kan uitbesteden of hiervoor laagcomplex ambulances / personeel voor kan organiseren. Teneinde de échte ambulances te ontzien ....