Hier is prima geregeld dat de HAP niet met prio-1 rijdt
Wat is daar zo prima aan dan ?
Ik heb destijds bij de hap anders een prima rijopleiding gehad
en zeker als het wat drukker was en er veel meldingen bij ons en via 112 binnen kwamen dan was het voor de centralisten wel 's fijn als ze eerst een hap auto, al dan niet met A1 konden sturen om te kijken of er een ambu nodig was.
De post hier (ggd en hap zit in 1 gebouw) verzorgt een gebied van meer als 500.000 inwoners, verdeelt over 10 gemeente, en de grootste afstand is naar Vaals/lemiers, en dat is gewoon zo'n 30 km van de post verwijderd. Probeer daar maar 's in 15 minuten te komen in de spits.
Of als het druk is of tijdens een nachtdienst, als de cpa daar 'n wagen heen moet sturen terwijl een arts het ook wel af kan (ik noem 'n pt. die bijna bewusteloos is vanwege 'n hypo, of 'n mogelijke reanimatie (onduidelijke melding)) dan gaat de hap met A1 die kant op, en is de cpa tenminste niet gelijk een ambulance kwijt voor langere tijd.
Of als assistentie bij 'n rea, als de ambu's van de post in Heerlen allemaal uit zijn dan moet er een van Geleen of van Maastricht komen, en dat duurt gewoon te lang.
Dus ik vind 't prima dat de hap ook met A1 kan rijden. Maar uiteraard wel alleen als het nodig is, en het wordt beslist door de cpa-centralist.