Hier gaat Nederland nou juist aan ten onder. Al die verschillende eilanden, dat zie je ook bij de ambulancediensten. Er moet gewoon eenduidigheid komen. Van alle eilandjes die er nu zijn moeten de beste zaken gebundeld worden en dat tot landelijke standaard worden uitgeroepen.
Zorg is een eenheidsworst. Daar kan je niet verschillende smaken in hebben. Iedereen wil gewoon (en heeft recht op) de best mogelijke zorg.
Waarom is zorg eenheidsworst ?, hoezo marktwerking in de zorg ?, De politiek is het hier duidelijk niet helemaal met je eens..
De patient (zou moeten) kunnen kiezen welke arts er aan zijn bed staat ? en welke zorg die levert.. De basiszorg is voor iedere verzekerde het zelfde, maar je kan je bijverzekeren.. Je kan zelfs je eigen arts en verpleging in dienst nemen.. (Da kost wat..!!)
Het solidariteitsbeginsel is er voor de basiszorg..maar lang niet voor alle type zorg.
Als ik nu een RAV bel en vraag om voor 2000 euro per dag voor mijn huis een ambulance met bemanning te laten staan.. dan doen ze dat..
Niet iedereen heeft recht op de zelfde zorg, dat is in ieder geval niet de praktijk van alle dag.. Als je marktwerking in de zorg wil, (als politiek) kan je niet gelijktijdig eenheidsworst maken..
En de vraag is of de patient gebaat is met eenheidsworst in de dienstverlening.
Toegang tot de zorg, kan eenheidsworst zijn.. Maar ik bepaal als patient toch zelf welke doktor ik aan mijn bed wil en door mijn verzekeraar daarvoor te vragen goede contracten aftesluiten krijg ik de beste zorg..
Of marktwerking de ideale zorg levert, weet ik niet, maar wel dat het mij als patient bepaalde rechten en plichten geeft. Voor spoedeisende hulp, wil ik de snelste en de meeste adequate dienst die er is.. Ik heb alleen niet de tijd om te selecteren..