Kritiek op brigades en anonieme postings op dit forum "not done"?

Auteur Topic: Kritiek op brigades en anonieme postings op dit forum "not done"?  (gelezen 5709 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Daisy

• Gast
Veel mensen struikelen erover dat er kritiek op beleid wordt gegeven door forumgangers waarvan de echte identiteit niet bekend is. Ik kan mij dat voorstellen. Beredeneerd vanuit de forumganger kan ik mij ook voorstellen dat deze anoniem wenst te blijven.

Veel onderwerpen worden als "not done" gezien en daar wordt dan ook vaak op ingegaan, waardoor de discussie over het eigenlijke onderwerp niet meer helder gevoerd wordt.

Ik denk zelf dat de kracht van het forum juist is dat mensen vrij uit hun mening kunnen geven, zonder bang te zijn dat ze zomers wat minder lang in het bootje mogen varen als gevolg van hun kritiek. Wat vinden jullie ervan?

AntiHeld

• Junior gebruiker
  • **
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2008, 15:44:30
Dank je daisy voor de nieuwe discussie,

mijn mening.. Ik denk dat het inderdaad goed is om kritiek te hebben, VERZET HOUDT JE SCHERP.

Echter wil ik hier wel een kanttekening bij zetten dat ik in het verleden ook wel eens niet handige kritiek heb neergezet, dit doordat ik mijn eigen mooie brigade in zijn goede naam heb kunnen aantasten. En in deze heb ik dan ook mijn anonimiteit opgegeven omdat ik wel achter mijn uitspraken sta.

Ik denk dat het belangrijk is om je doel voor ogen te houden, als dit shoqueren is, wat ik in het verleden nog wel eens heb gedaan, dan vind ik dat je best anoniem mag zijn. Laat de inhoudelijke discussie daarna maar losbarsten.

Wil je echter dat er iets productiefs uitkomt dan moet je wel eens consessies..

Ik wel graag gezegd hebben dat er soms 'niet openbare'/ persoonlijk informatie wordt vrij gegeven, waarvan ik van mening ben dat ik liever zie dat diegene die de informatie in handen hebben zich ook kenbaar maken of het over laten aan diegene van wie die informatie is...

Maarjah, PalmPIE is zelf ook redelijk ANONIEM... Ik heb nog even een screenshot van je accountprofiel gemaakt, redelijk nietszeggend en anoniem, wie dit wil zien mag me mailen.. Wie ben jij dan?

Groetjes, AntiHeld.. Als jullie willen weten wie ik ben, zoek de eerdere discussies af ;D
Verzet houdt je scherp!

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2008, 16:50:38
Er is een verschil tussen anoniem posten en een anders naam gebruiken voor het forum.

Ik ben ook jarenlang "het reddertje" geweest op het forum. Maar iederen wist wie "het reddertje" was.
Net zoals Rescue Ranger een naam heeft, muistroom e.d.

Kritiek op brigades is goed en houdt elkaar scherp, maar afzeik gedrag en het, naar mijn mening, structureel kritiek leveren op een brigade om deze in een kwaad daglicht te stellen niet.

Ik hoop dat de mods wat kunnen met de ip's maar ik denk dat er weinig uitkomt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2008, 16:59:14
Met gefundeerde kritiek is niets mis, en als je het anoniem doet, ook niet...

Vaak komt het voor dat kritiek is ongefundeerd, onvolledig geinformeerd, en men verwoord dat vaak hangt mer erg beladen termen. (illegaal, verboden,)

Soms worden er door onzorgvuldige woordkeus er dingen gezegd, die niet kloppen..

Als je dan zwaar beladen terminologie gebruikt, noem dan ook man en paard, en wees dan zelf ook zo dapper om zelf herkenbaar te zijn..

Een forum kan een heel effectief middel zijn om informatie te vergaren, maar kan ook erg verkeerd gebruikt worden.

Een afwijkende mening, word niet altijd gewaardeerd..  Dus soms heeft iets consequenties..
Als je mensen binnen je organisatie afzijkt via een forum, dan moet je niet gek op kijken dat ze je niet meer aardig vinden...

Anoniem, prima... maar blijf dan ook echt anoniem, en gedraag je dan ook bescheiden..  Wil je harde kritiek leveren, wees dan ook helder in, wie je bent, en waarom je iets zegt...

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2008, 17:08:10
Ik ben in het verleden wel eens in het nadeel geweest met iemand die het niet met me eens was doordat ik niet anoniem post en de ander wel. Je kan dan allerlei persoonlijke zaken naar je hoofd geslingerd krijgen, die niet op waarheid behoeven te stoelen maar wel handig zijn om de aandacht af te leiden van het pijnlijke, eigenlijke onderwerp. Voor je het weet ben je aan het uitleggen dat je 's morgens geen krantenwijk loopt, je bedrijf wel degelijk van jouw is en je vereniging geen rekeningen schrijft aan geredden.

Dat is zwaar kl... als je niet weet wie je tegen over je hebt, de naam "Sjon" zegt niet zo veel. Het stopte acuut toen iemand (nog bedankt voor het speurwerk) via via uitvond wie er achter deze "sjon" schuil ging, waaruit mag blijken dat het veel makkelijker is allemaal lelijke dingen te doen vanuit de anonimiteit dan met open vizier. Ik zou zeggen, anoniem prima, maar wel netjes.

Henk

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2008, 17:28:46
(...)

Maarjah, PalmPIE is zelf ook redelijk ANONIEM... Ik heb nog even een screenshot van je accountprofiel gemaakt, redelijk nietszeggend en anoniem, wie dit wil zien mag me mailen.. Wie ben jij dan?

Groetjes, AntiHeld.. Als jullie willen weten wie ik ben, zoek de eerdere discussies af ;D

(...)

Iederéén mag hier anoniem posten alleen is er blijkbaar bewust een nickname gekozen om een bepaalde associatie op te roepen. Mag ik dat niet netjes en onfatsoenlijk vinden...

(...)

Als het nog niet duidelijk is dan wil ik het nog wel een keer uitleggen..  ;)

(...)

mod opmerking:
Ik ga het verzoek neerleggen bij de beheerder om een onderzoek te doen naar de IP nummers. Het is niet de bedoeling dat dezelfde persoon zich onder meerdere accounts aan een discussie gaat deelnemen.

Palmpie
mod

Als ik vermoed dat één en dezelfde persoon onder twee accounts gaat deelnemen aan een discussie dan vind ik dat niet erg 'helder' (zacht uitgedrukt). Vandaar dat ik het verzoek gedaan heb aan de beheerder om dit uit te zoeken. Maar misschien blijk ik wel helemaal mis te zitten of is het niet te bewijzen.  :)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2008, 19:56:23

Daar is op zich niets op tegen.
Gezien de functie van de moderators is het misschien wenselijk als beter zichbaar
is wie de persoon is. Maar dan wel op vrijwillige basis aub...

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2008, 23:10:06
Ik ben geen voorstander van volledig anonieme fantasienamen.
Ook vind ik het kwalijk dat de forumeigenaren dit niet afhouden.
Volledig anonieme personen dienen veel minder ruimte te krijgen dan iemand van wie je weet wie het is. Dit is voor de moderatoren prima te doen, echter kennelijk geen beleid vanuit Medisol bv.
Ik heb er problemen mee dat mensen een brigade naar beneden halen, en ik vermoed dat de anonimiteit dit vergemakkelijkt.

Het is natuurlijk niet in orde als een lid van Reddingsbrigade Bloemendaal naar binnen loopt bij een andere brigade en daar zomaar een interne tekst weghaalt en die voor iedereen leesbaar op internet zet.

Hierbij vraag ik dan ook of Daisy, die lid schijnt te zijn van Reddingsbrigade Bloemendaal zich bekend wil maken, eventueel vertrouwelijk bij mee of bij Ruud. Ook Pamela zou het sieren als zij/hij zich bekend zou maken.

Als je kritiek hebt, of zomaar eens lekker wil blazen op een plek die iedereen kan lezen, wees dan volwassen en zet je naam erbij.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2008, 00:43:55
tja, ik ben het volkomen met Koen eens...
Het beleid wat hij voorstaat is bijvoorbeeld doorgevoerd op Rescueforum.EU

Trouwens op heel veel fora, kan je anoniem posten.. en op slechts enkele niet..Aan de andere kant het is natuurlijk ook niet waterdicht..  En het is makkelijk iets op het forum te schrijven, dan mensen in het echt ontmoeten en ze dan spreken.. 8).

Respect en Fatsoen, zijn soms ver te vinden.. Roepen en blaten onder het mom van vrije nieuwsgaring dat kan iedereen..

Feedback leveren is aan spelregels gebonden.. Daarmee kan de boodschap nog steeds zeer helder zijn en kan je volkomen met elkaar oneens zijn..   Respect en Fatsoen, en dat geld voor iedereen..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2008, 11:08:29
tja, ik ben het volkomen met Koen eens...
Het beleid wat hij voorstaat is bijvoorbeeld doorgevoerd op Rescueforum.EU

Trouwens op heel veel fora, kan je anoniem posten.. en op slechts enkele niet..Aan de andere kant het is natuurlijk ook niet waterdicht..  En het is makkelijk iets op het forum te schrijven, dan mensen in het echt ontmoeten en ze dan spreken.. 8).

Respect en Fatsoen, zijn soms ver te vinden.. Roepen en blaten onder het mom van vrije nieuwsgaring dat kan iedereen..

Feedback leveren is aan spelregels gebonden.. Daarmee kan de boodschap nog steeds zeer helder zijn en kan je volkomen met elkaar oneens zijn..   Respect en Fatsoen, en dat geld voor iedereen..

Toch ben jij iemand die juist veel last heeft gehad in de zakelijke en de privé sfeer van je denkbeelden over professionalisering van de eerste hulp verlening door "hobbyisten". Ik meen zelfs dat je je naam veranderd hebt in Rescue om wat minder herkenbaar te kunnen posten.

Ik heb veel last gehad van mijn herkenbaarheid.

De massa vertoont grijze muizengroepsgedrag en is geneigd iemand met een afwijkende mening genadeloos en met gebruik van alle beschikbare middelen af te schieten.

Klokkenluider zijn kan eigenlijk alleen veilig anoniem. Stel je voor dat iemand van de kustwacht hier onder eigen naam zou vertellen dat naar zijn mening in sommige gevallen de bezetting van de oparationroom niet toerijkend is...

Als er echt getornd zou moeten worden aan de anonimiteit, laat dan alleen de mods weten wie er achter een bepaalde nickname schuilgaat en niet het grote lezende publiek.

En als je iets in een post ophangt moet je in deze tijd bereid zijn te accepteren dat deze brief ook op internet kan opduiken.
De tijd van de geheime brief op het prikbord is voorbij.

Henk