Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 270336 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #380 Gepost op: 14 juni 2013, 14:06:30
Ongeval op gasplatform op de Noordzee.

14 juni 2013
 Om 09.50 uur ontving het Kustwachtcentrum Den Helder de melding van het platform ‘L5FA1’ Van GdF SUEZ dat tijdens testwerkzaamheden aan apparatuur op het platform een ernstig incident heeft plaatsgevonden, waardoor twee personen zijn overleden en één persoon zwaar gewond is geraakt. Het platform staat op ongeveer 100 kilometer noordwest van Den Helder. Op het moment van het ongeval lag de productie van het platform stil.
 Door het Kustwachtcentrum is direct de offshore redding helikopter gealarmeerd, die met een arts om 10.45 uur is geland op het platform. Na onderzoek is de patiënt aan boord gebracht van de helikopter die om 11.40 uur vanaf het platform is vertrokken naar de vliegbasis Leeuwarden, vanwaar de man per ambulance naar het Medisch Centrum Leeuwarden is vervoerd. De toestand van de patiënt is stabiel.
 Staatstoezicht op de Mijnen en de Eenheid Maritieme Politie zullen onderzoek naar de oorzaak van het ongeval.

Bron : Kustwacht.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #381 Gepost op: 15 juni 2013, 12:03:02
Rijkswaterstaat neemt poolshoogte bij tanker

Rijkswaterstaat inspecteert de vastgelopen tanker*) bij Harlingen. Rond het schip is uit voorzorg een oliescherm geplaatst.

Inmiddels is een deel van de olie uit de tanker gepompt. De hoop is dat het schip daardoor bij hoog water weer loskomt. Hoe het kan dat het schip is vastgelopen, is nog onduidelijk.

RTL Nieuws

*)Elize V 1800 m3



Olietanker vast bij Harlingen

Geplaatst door
admin
 3 uren geleden

 

DSCF3030DSCF3031DSCF3032DSCF3035

HARLINGEN – Zaterdagochtend is net buiten de haven van Harlingen een olietanker vastgelopen. Het schip met ruim 1800 kub dieselolie ligt buiten de vaargeul. Het levert dan ook geen gevaar op voor de overige scheepvaart. Er is voor de zekerheid wel een oliescherm om het schip gelegd.

Vanmiddag zal tussen 12.00 uur en 14.00 uur bij hoog water geprobeerd worden het schip los te krijgen. Over de oorzaak van het vastlopen is nog niets bekend.

http://www.harlingen-online.nl/2013/06/15/gastanker-vast-bij-harlingen/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #382 Gepost op: 15 juni 2013, 12:50:50
Ronde om Texel dag uitgesteld

Een eerdere editie van de Ronde om Texel ANP

Toegevoegd: zaterdag 15 jun 2013, 11:24
Update: zaterdag 15 jun 2013, 11:33


 De organisatie van de Ronde om Texel heeft besloten de zeilers vandaag wegens de onvoorspelbare wind niet te laten vertrekken voor de 36e editie van het catamaranevenement. De wedstrijd is nu tot morgen uitgesteld.

Racemanager Romkema zegt dat een passerend koufront gepaard gaat met windstoten tot 9 Beaufort. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. De meeste deelnemers zien dat gevaar ook en hebben begrip voor de beslissing om de wedstrijd uit te stellen tot zondag.

Veel zon

Romkema verwacht dat de meeste van de 269 ingeschreven boten zondag alsnog van start gaan. De weersverwachtingen zijn goed, met veel zon en windkracht 4 tot 5, in de middag afnemend tot 3.

De Ronde om Texel is een klassieker in de zeilwereld. De eerste editie was in 1978. De catamaranrace om het eiland Texel is 100 kilometer lang en begint en eindigt bij paal 17

NOS

Begrijpelijk : Momenteel Wind ZW 7

De organisatie van de Ronde om Texel heeft zaterdagmorgen besloten de zeilers niet te laten vertrekken voor de 36ste editie van het catamaranevenement. Die is nu een dag uitgesteld. Reden was de te harde en onvoorspelbare wind.
 
Racemanager Jeroen Romkema vertelde dat een passerend koufront gepaard ging met windstoten tot 9 Beaufort. Dat zou tot onveilige situaties leiden. De meeste deelnemers zagen dat gevaar ook en toonden begrip voor de beslissing de vloot niet de zee op te sturen.

Romkema verwacht dat zo'n 250 van de ingeschreven 269 boten zondag alsnog van start gaan. De weersverwachtingen zijn goed, met veel zon en windkracht 4 tot 5, in de middag afnemend tot 3.

Bon AD


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #383 Gepost op: 15 juni 2013, 13:52:31
Citaat van: Thor link=msg=1173662 date=1371290582
Rijkswaterstaat neemt poolshoogte bij tanker

Rijkswaterstaat inspecteert de vastgelopen tanker*) bij Harlingen. Rond het schip is uit voorzorg een oliescherm geplaatst.

Inmiddels is een deel van de olie uit de tanker gepompt. De hoop is dat het schip daardoor bij hoog water weer loskomt. Hoe het kan dat het schip is vastgelopen, is nog onduidelijk.

RTL Nieuws

*)Elize V 1800 m3



Olietanker vast bij Harlingen

Geplaatst door
admin
 3 uren geleden

 

DSCF3030DSCF3031DSCF3032DSCF3035

HARLINGEN – Zaterdagochtend is net buiten de haven van Harlingen een olietanker vastgelopen. Het schip met ruim 1800 kub dieselolie ligt buiten de vaargeul. Het levert dan ook geen gevaar op voor de overige scheepvaart. Er is voor de zekerheid wel een oliescherm om het schip gelegd.

Vanmiddag zal tussen 12.00 uur en 14.00 uur bij hoog water geprobeerd worden het schip los te krijgen. Over de oorzaak van het vastlopen is nog niets bekend.

http://www.harlingen-online.nl/2013/06/15/gastanker-vast-bij-harlingen/


Waddenvereniging: olieramp Waddenzee niet ondenkbaar

 Geplaatst door
admin
 3 uren geleden


Zaterdagochtend is in de vaargeul Boontjes nabij Harlingen olietanker Elize V. vastgelopen. De schipper heeft waarschijnlijk een stuurfout gemaakt en is met de romp vast komen te zitten. Het schip is onbeschadigd en lekt geen olie. Maar voor de Waddenvereniging is een olieramp in de Waddenzee niet ondenkbaar. Het is van groot belang voor zowel economie en ecologie om optimaal voorbereid te zijn voor bij een olieramp in de Waddenzee, meldt de Waddenvereniging op haar website.

De Waddenvereniging heeft samen met Rijkswaterstaat en andere organisaties de laatste jaren gewerkt aan het ontwikkelen van 50 verbeterpunten voor de rampenbestrijding in de Waddenzee. Het ‘Ecologisch spoorboekje bij oliebestrijding in de Waddenzee’ is daar een voorbeeld van. Het belang van een snelle invoering van deze verbeterpunten wordt vandaag weer eens benadrukt. De Waddenvereniging zal er dan ook alles aan doen om verantwoordelijke partijen aan te spreken om dit snel te bewerkstelligen, aldus de Waddenclub.

Een olieramp in de Waddenzee is heel anders dan een olieramp op de Noordzee.

Bij een olieramp verspreiden verontreinigingen zich in de Waddenzee door de sterke getijdenstromingen razendsnel. Via de gangen van bijvoorbeeld wormen en schelpdieren of via de wortels van planten komt olie bovendien diep in het systeem terecht. Daar blijft het als een soort tijdbom zitten en kan het lange tijd schade aanrichten.

Rampenbestrijding op de Waddenzee vraagt om een heel specifieke aanpak. Het is er ondieper, waardoor je bijvoorbeeld geen diepstekende schepen met veegarmen kunt gebruiken. Grote delen, zoals kwelders, droogvallende platen en slikkige delen, zijn lastig te bereiken met varend of rijdend materieel. Door de enorme stroomsnelheden is inzet van materieel soms zelfs helemaal niet mogelijk. Eenmaal aangespoeld op het wad of de kwelder, is de olie nauwelijks meer op te ruimen. Het opruimen zélf kan bovendien ook schade en verstoring veroorzaken.

http://www.harlingen-online.nl/2013/06/15/waddenvereniging-olieramp

Gasolietanker loopt vast in de Waddenzee

 In de nacht van 15 juni is in de Boontjes, de vaargeul tussen Harlingen en Kornwerderzand een tanker met 1850 ton gasolie vastgelopen. Hoogst waarschijnlijk heeft de schipper een stuurfout gemaakt waardoor de tanker aan de grond is gelopen. De romp is onbeschadigd en er heeft geen olielekkage plaatsgevonden. Rijkswaterstaat heeft voor alle zekerheid een oliescherm rondom het schip gelegd. De verwachting is dat de tanker vanmiddag met hoogwater los kan komen. Om dit zeker te stellen wordt er lading overgepompt naar een ander schip.


 Het ziet er naar uit dat dit incident met een sisser afloopt. Maar het laat wel zien dat een olieramp op de Waddenzee niet ondenkbaar is. Het is van groot belang voor zowel economie en ecologie om optimaal voorbereid te zijn voor bij een olieramp in de Waddenzee. De Waddenvereniging heeft samen met Rijkswaterstaat en andere organisaties de laatste jaren gewerkt aan het ontwikkelen van 50 verbeterpunten voor de rampenbestrijding in de Waddenzee. Het ‘Ecologisch spoorboekje bij oliebestrijding in de Waddenzee’ is daar een voorbeeld van. Het belang van een snelle invoering van deze verbeterpunten wordt vandaag weer eens benadrukt. De Waddenvereniging zal er dan ook alles aan doen om verantwoordelijke partijen aan te spreken om dit snel te bewerkstelligen.
 
Een olieramp in de Waddenzee is heel anders dan een olieramp op de Noordzee. Bij een olieramp verspreiden verontreinigingen zich in de Waddenzee door de sterke getijdenstromingen razendsnel. Via de gangen van bijvoorbeeld wormen en schelpdieren of via de wortels van planten komt olie bovendien diep in het systeem terecht. Daar blijft het als een soort tijdbom zitten en kan het lange tijd schade aanrichten.

Rampenbestrijding op de Waddenzee vraagt om een heel specifieke aanpak. Het is er ondieper, waardoor je bijvoorbeeld geen diepstekende schepen met veegarmen kunt gebruiken. Grote delen, zoals kwelders, droogvallende platen en slikkige delen, zijn lastig te bereiken met varend of rijdend materieel. Door de enorme stroomsnelheden is inzet van materieel soms zelfs helemaal niet mogelijk. Eenmaal aangespoeld op het wad of de kwelder, is de olie nauwelijks meer op te ruimen. Het opruimen zélf kan bovendien ook schade en verstoring veroorzaken.
Publicatiedatum: 15-06-2013

http://www.waddenvereniging.nl/nieuws/item.php?item_id=7081


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #384 Gepost op: 15 juni 2013, 20:44:48
Tot heden een kleine dertig alarmeringen KNRM,waaronder enkele vurpijlen en surfers in de problemen verder nogal wat stuur en motorproblemen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #385 Gepost op: 15 juni 2013, 21:06:48
Een van die gevallen :

Uit:Reddingrapporten KNRM
 
Windigo, problemen met wind
 
Egmond aan Zee, 15 juni 2013
 
Zaterdagochtend rond 10.30 uur, het zeiljacht Windigo ligt voor de kust van Egmond, door stroom en wind komt het jacht nauwelijks vooruit, men probeert de motor bij te zetten hetgeen niet lukt.
 De schipper van de Windigo neemt contact op met de Nederlandse Kustwacht en doet zijn verhaal, dit gesprek wordt ook meegeluisterd door de bemanning van KNRM station Egmond aan Zee. Het zeiljacht ligt dwars van Egmond, na overleg met het Kustwachtcentrum wordt de bemanning van de Adriaan Hendrik gealarmeerd.
 
In verband met de Egmondse Visserijdag is de Adriaan Hendrik binnen een recordtijd onderweg naar het onfortuinlijke zeiljacht. Als Adriaan Hendrik langszij komt stappen twee opstappers over om de situatie aan boord op te nemen, er zit een lijn in de schroef. Als pogingen de lijn uit de schroef te halen mislukken word er een sleep verbinding gemaakt.
 
Een klein uur na de eerste berichtgeving ligt de Windigo achter de Adriaan Hendrik en gaat met een kleine 4 knopen richting IJmuiden.
 
De sleep bereikt om 13.30 uur de Seaport Marina IJmuiden alwaar de Windigo uit het water is gehaald voor een controle van de aandrijving.
 
Na het opnemen van de gegevens keert de Adriaan Hendrik retour station.
 
actie : 2013/07

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/egmond-aan-zee/reddingrapporten/?contentID=6BABAEB0


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #386 Gepost op: 16 juni 2013, 16:39:43
Citaat van: Thor link=msg=1173852 date=1371321888
Tot heden een kleine dertig alarmeringen KNRM,waaronder enkele vurpijlen en surfers in de problemen verder nogal wat stuur en motorproblemen.
En dan tel je de meldingen die via 16 zijn gelopen, buitenom P2000, nog niet eens mee :o ?


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #387 Gepost op: 16 juni 2013, 17:04:09
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1174038 date=1371393583
En dan tel je de meldingen die via 16 zijn gelopen, buitenom P2000, nog niet eens mee :o ?

En de inzetten van niet KNRM eenheden... Was druk druk druk.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #388 Gepost op: 16 juni 2013, 18:05:04
Citaat van: Thor link=msg=1173857 date=1371323208
Een van die gevallen :

Uit:Reddingrapporten KNRM
 
Windigo, problemen met wind
 
Egmond aan Zee, 15 juni 2013
 
Zaterdagochtend rond 10.30 uur, het zeiljacht Windigo ligt voor de kust van Egmond, door stroom en wind komt het jacht nauwelijks vooruit, men probeert de motor bij te zetten hetgeen niet lukt.
 De schipper van de Windigo neemt contact op met de Nederlandse Kustwacht en doet zijn verhaal, dit gesprek wordt ook meegeluisterd door de bemanning van KNRM station Egmond aan Zee. Het zeiljacht ligt dwars van Egmond, na overleg met het Kustwachtcentrum wordt de bemanning van de Adriaan Hendrik gealarmeerd.
 
In verband met de Egmondse Visserijdag is de Adriaan Hendrik binnen een recordtijd onderweg naar het onfortuinlijke zeiljacht. Als Adriaan Hendrik langszij komt stappen twee opstappers over om de situatie aan boord op te nemen, er zit een lijn in de schroef. Als pogingen de lijn uit de schroef te halen mislukken word er een sleep verbinding gemaakt.
 
Een klein uur na de eerste berichtgeving ligt de Windigo achter de Adriaan Hendrik en gaat met een kleine 4 knopen richting IJmuiden.
 
De sleep bereikt om 13.30 uur de Seaport Marina IJmuiden alwaar de Windigo uit het water is gehaald voor een controle van de aandrijving.
 
Na het opnemen van de gegevens keert de Adriaan Hendrik retour station.
 
actie : 2013/07

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/egmond-aan-zee/reddingrapporten/?contentID=6BABAEB0

Zolang je zeil kunt voeren,dus de tuigage niet onklaar is geraakt en je normaal kunt sturen etc. hoef je onder deze omstandigheden (wind ZW 7) toch geen hulp in te roepen. De weersvoorspellingen waren duidelijk,dus je had kunnen  weten waar je aan begon. Als het je gaat vervelen in de wind en golven op dan ga je toch voor de wind terug, in dit geval neem ik aan naar Den Helder.
In een aantal gevallen wordt wel heel snel en gemakkelijk hulp ingeroepen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #389 Gepost op: 16 juni 2013, 21:08:32
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1174038 date=1371393583
En dan tel je de meldingen die via 16 zijn gelopen, buitenom P2000, nog niet eens mee :o ?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zondag voor de Kustwacht minder druk dan zaterdag. 16 juni 2013

 De zondag verliep dit weekeinde voor de Kustwacht in Den Helder rustiger dan de zaterdag. Ook vandaag stond er tot het einde van de middag een harde wind. Elf keer moest in actie gekomen worden voor de recreatievaart. Naast de gebruikelijke hulpverlening voor aan de grond gelopen jachten of jachten met motor- en roerproblemen, ontving het Kustwachtcentrum rond 14.40 uur een melding van de Margrietsluis dat nabij Lemmer een aanvaring had plaatsgevonden tussen een binnenvaartschip en een zeiljacht. Omdat de aard van het incident niet meteen duidelijk was, werden door het Kustwachtcentrum naast reddingboten van de KNRM ook duikers gealarmeerd. Toen de reddingboot van Lemmer ter plaatse kwam, bleek het alleen om materiële schade te gaan. Het jacht is binnengebracht en de binnenvaarder is later doorgevaren naar de sluis. De politie zal de oorzaak van het ongeval nader onderzoeken.
 Op het IJsselmeer moest in actie gekomen worden, nadat twee zwemmers te water waren gegaan om een hond te redden, maar 1 zwemmer kwam hierbij zelf in problemen. Zwemmer en hond zijn door reddingboten opgepikt en naar de kant gebracht. Zij maken het goed. Tijdens de Ronde van Texel moest een zeiler opgehaald worden die een arm uit de kom had. Hij is door de reddingboot van Den Helder aan een ambulance overdragen en behandeld.
 
Kustwacht en reddingseenheden hebben handenvol aan recreatievaart. 15 juni 2013

 Door het onstuimige weer van vandaag zijn vele recreatievaarders en surfers in problemen gekomen op de Noordzee, het IJsselmeer, de Waddenzee en de Zeeuwse- en Zuid Hollandse Stromen. Tussen 10.30 uur en 19.00 uur kwamen 32 hulpaanvragen binnen op het Kustwachtcentrum Den Helder.
 Het betrof:
 12 jachten met motorproblemen
 9 jachten aan de grond gelopen
 1 jacht maakt water
 3 surfers in problemen
 3 surfers die hun uitrusting hadden verloren
 3 jachten met gebroken mast of roerproblemen
 Verder kwam nog een melding binnen van rode vuurpijlen op het IJsselmeer. Een zoekactie daar naar leverde echter niets op.
 In totaal werden 36 reddingboten van de KNRM, 5 reddingboten van diverse reddingbrigades, 15 bergingsboten en 1 politievaartuig ingezet voor de hulpverlening.
 Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Bron Kustwacht



Harde wind bezorgt KNRM hele dag werk
 
IJmuiden, 15 juni 2013
 
De bij vlagen stormachtige wind heeft zaterdag de hele dag gezorgd voor alarmeringen van reddingboten van de KNRM. Meer dan 20 keer kwamen de vrijwilligers in actie voor een variatie aan hulpverleningen. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.
De dag begon met een zeiljacht met een lijn in de schroef ter hoogte van Egmond aan Zee. De reddingboot bracht het schip veilig naar IJmuiden. Een zware regenbui die in de ochtend over het land trok bracht watersporters op het Veerse Meer, Grevelingen, Randmeren, Markermeer, IJsselmeer, Waddenzee en Lauwersmeer in moeilijkheden. In de meeste gevallen was de wind de veroorzaker van averij, zoals een gebroken mast of een gescheurd zeil. Op het IJsselmeer raakten verschillende schepen aan de Friese lagerwal en moesten worden vlotgetrokken door reddingboten uit Hindeloopen en Lemmer.
 
Naar de herkomst van waargenomen vuurpijlen op het IJsselmeer is door vier reddingboten gezocht, maar een schip in nood werd niet aangetroffen.
 
De Hindelooper reddingbootbemanning, die ’s morgens net haar nieuwe onderkomen feestelijk had geopend was de rest van de dag in touw met de twee zeiljachten die werden geassisteerd.
 
Vrijwel alle meldingen werden door het Kustwachtcentrum in Den Helder doorgegeven en gecoördineerd. In totaal kwamen 35 reddingboten in actie, met ruim honderd vrijwilligers.


Reddingrapporten
 
Zeilboot aan lagerwal
 
Blaricum, 15 juni 2013
 
Zaterdag rond half vijf kreeg de bemanning van de reddingboot Blaricum-1 een melding van een zeilboot in problemen bij Bunschoten.
 De zeilboot van 6 meter was door de harde zuidwestenwind aan lagerwal geraakt. De reddingboot Blaricum-1 heeft een sleepverbinding gemaakt en de boot van de dijk afgehaald. De zeilboot is door de Blaricum-1 naar de jachthaven van Bunschoten gesleept waar de eigenaar donateur werd.
 
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/blaricum/reddingrapporten/?