Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 267210 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #440 Gepost op: 10 augustus 2013, 10:59:14
Citaat van: Doruz link=msg=1188315 date=1375432815
Haven Den Oever dicht voor oude zeemijn

DEN OEVER - Het haventerrein van Den Oever is vanmiddag voor enige tijd afgesloten geweest in verband met vondst van een zeemijn bij de visafslag. Deze is door onbekenden opgevist en bij de visafslag neergelegd.
De mijn lag er volgens omstanders 's morgens al. 's Middags werd het terrein door de politie afgezet. Nieuwsgierigen die op de Havendijk toekeken, werd verzocht achter de dijk te blijven uit voorzorg, in afwachting van de Explosievenopruimingsdienst (EOD).

Toen de twee inspecteurs van de EOD waren gearriveerd, bleek al vrij snel dat de er geen acuut gevaar was. Nadat zij, met behulp van een detector, een kennersblik op de zwaar beschadigde mijn hadden geworpen, keerden ze hem om, teneinde goed in het gat aan de onderkant te kunnen kijken.

“We laten hem ophalen voor verder onderzoek en zullen hem indien nodig elders tot ontploffing brengen,” aldus een van de inspecteurs tegen onze verslaggever. De gemeentelijke havendienst zegt niet te weten wie de mijn heeft opgevist en bij de afslag heeft neergelegd.


DEN OEVER - In de haven van Den Oever heeft dagenlang explosiegevaar op de loer gelegen. Er zat 20 tot 25 kilo kruit in de opgeviste Britse zeemijn uit de Eerste Wereldoorlog, die vermoedelijk 28 juli bij de visafslag is gedumpt.

Pas op 31 juli werd de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) gealarmeerd en is het bolvormige oorlogstuig van het terrein gehaald.
Volgens een EOD-deskundige is die hoeveelheid bijna een kwart van wat normaal in zo’n mijn zit. En hadden beslist mensen gewond kunnen raken of erger.
De politie is een onderzoek gestart naar hoe het explosief, een MK3, op de kade terecht is gekomen. En wie daarvoor verantwoordelijk is.
De mijn kan voor boei of oud ijzer zijn aangezien en ondoordacht aan wal zijn gebracht.
De MK3 zal op een springlocatie buitengaats door EOD-specialisten tot ontploffing worden gebracht.

 www.nhd.nl  :o  :o


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #441 Gepost op: 10 augustus 2013, 23:17:22

Blusboot naar brandend schip op de Rijn

Geplaatst op:10 augustus 2013 Laatste update: 10 augustus, 17:06 Foto's 2 Reacties 1 Afbeelding Hulpdiensten bij de tanker, brandweermannen op de kade. Foto: DG

MILLINGEN - De blusboot van de brandweer in Nijmegen is ingezet bij het blussen van een boot op de Rijn, net over de Duitse grens tussen Millingen en Tolkamer.

De brand brak rond 16.00 uur uit, terwijl het schip in de Rijn bij Tolkamer voer. De gealarmeerde brandweer is vanaf de kade met schuimblussers naar het schip gevaren.

Blusboot
 Hierbij werd het vaartuig van iemand anders gebruikt die bij de supermarkt aan de kade lag aangemeerd, omdat de blusboot vanuit Nijmegen moest komen. Dat duurt 50 minuten. De blusboot uit Emmerik (20 minuten) was niet beschikbaar, daarom werd ook de blusboot uit Wesel (ook 50 minuten) opgeroepen.

Nafta
 Volgens een woordvoerder van  de brandweer was er aanvankelijk veel rook- en vuurontwikkeling. De schipper had zelf al voorzorgsmaatregelen getroffen, waardoor erger voorkomen is. De tanker had nafta (aardolie) vervoerd, maar was inmiddels leeg. Het schip is van een rederij uit Duitsland.

http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-van-nijmegen/blusboot-naar-brandend-schip-op-de-rijn-1.3952538


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #442 Gepost op: 11 augustus 2013, 22:37:56
Ouddorp - Strandwachten van de Ouddorpse Reddingsbrigade hebben donderdagmiddag 8 augustus rond 15:45 uur ter hoogte van strandpaviljoen de Zeester 2 broertjes van 9 en 11 jaar uit het water gered. De bemanning van de  reddingsboot Sedna was op dat moment bezig met een vaarpatrouille. Ze werden door zwaaiende strandgasten gealarmeerd.

De schipper en opstapper zijn naar de plek gevaren die door badgasten werd aangewezen. Hier  aangekomen zagen zij inderdaad twee jongetjes in het water. Het oudste broertje was zijn jongere broertje achteraan gegaan toen hij zag dat deze in nood was en probeerde deze met grote moeite boven water te houden. De schipper heeft de reddingsboot Sedna tegen de zandbank gevaren en is met de opstapper overboord gegaan om de broertjes te redden, ze hadden toen al veel water binnengekregen. Omdat het afgaand water was kon de reddingsboot Sedna niet bij het strand komen, daarom zijn de broertjes  aan boord genomen en is men terug gevaren naar de reddingspost 'Flaauwe Werk', Hier kon de schipper met de boot over de zandbank heen en zodoende bij het strand komen. De andere strandwachten met de  strandjeep stonden gereed om de slachtoffertjes naar de reddingspost te vervoeren. Vlak nadat zij hier waren aangekomen arriveerde ook de gealarmeerde hulpdiensten. De broertjes zijn ter controle naar het ziekenhuis vervoerd. De gealarmeerde traumaheli is niet meer ter plaatse  geweest. Omstreeks 19:00 uur ontving de Ouddorpse Reddingsbrigade het bericht dat de broertjes gezond en wel uit het ziekenhuis waren ontslagen.

Bron:igo.nl/nieuws/actueel/artikel/9492/Ouddorpse-Reddingsbrigade-redt-2-broertjes-uit-de-zee


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #443 Gepost op: 12 augustus 2013, 11:29:46
Op zich een routine actie maar 25 jaar(!) oude zeekaarten maken het dan toch weer heel bijzonder! :o

Solozeiler ’s nachts uit benarde positie geholpen
Hoek van Holland, 9 augustus 2013

‘Over datum’ bemerkte de Hoekse redders. Solozeiler 73 jaar, vaartuig 40 jaar en navigatiekaart 25 jaar.
Jaren onderweg, nu op de thuisreis van Kaapstad naar Helsinki, strandde de Finse zeiler op de zuidkant van de Maasvlakte waardoor zijn roer onbruikbaar werd.


Vrijdagochtend 00.20 uur gepaged voor ‘vaartuig aan de grond’. Het bewuste vaartuig bevond zich aan de zuidzijde van de Maasvlakte in positie 51°.57.5 Noord en 003°57.5 Oost. De weersomstandigheden waren ideaal, weinig golf en 2-3 Beaufort uit het Zuidwesten. In het duister en op aanwijzing van de verkeerspost het jacht snel gevonden. Om 01.00 uur 2 opstappers overgezet op het zeiljacht Snoopy, waarna er vlot een sleepverbinding werd gemaakt. Het zeiljacht, met een kiel van 2.30 meter, bonkte aardig op de bodem en kwam snel los.

Om 01.10 uur met de sleep naar de Berghaven, gezamenlijk met de RPA 16. De 73-jarige solozeiler liet alles gelaten over zich heen komen en was totaal niet bezorgd. Waarschijnlijk wist hij wel dat het opkomend water werd. De avonturier is wel aangesproken op het feit dat de navigatie werd gedaan met een zeekaart van 25 jaar oud. De RPA heeft voor ruimte gezorgd in de Berghaven om het jacht aan te meren. Om 02.45 uur stapten ook de KNRM redders aan wal na aanmeren.

Korte video: http://www.youtube.com/watch?v=lmKbRkPdwcQ


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #444 Gepost op: 12 augustus 2013, 13:12:55
Aanvaring bij Wemeldinge, opvarenden vermist

zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=77389.0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #445 Gepost op: 12 augustus 2013, 16:50:20
Citaat van: Thor link=msg=1190662 date=1376169442
Blusboot naar brandend schip op de Rijn

Geplaatst op:10 augustus 2013 Laatste update: 10 augustus, 17:06 Foto's 2 Reacties 1 Afbeelding Hulpdiensten bij de tanker, brandweermannen op de kade. Foto: DG

MILLINGEN - De blusboot van de brandweer in Nijmegen is ingezet bij het blussen van een boot op de Rijn, net over de Duitse grens tussen Millingen en Tolkamer.

De brand brak rond 16.00 uur uit, terwijl het schip in de Rijn bij Tolkamer voer. De gealarmeerde brandweer is vanaf de kade met schuimblussers naar het schip gevaren.

Blusboot
 Hierbij werd het vaartuig van iemand anders gebruikt die bij de supermarkt aan de kade lag aangemeerd, omdat de blusboot vanuit Nijmegen moest komen. Dat duurt 50 minuten. De blusboot uit Emmerik (20 minuten) was niet beschikbaar, daarom werd ook de blusboot uit Wesel (ook 50 minuten) opgeroepen.

Nafta
 Volgens een woordvoerder van  de brandweer was er aanvankelijk veel rook- en vuurontwikkeling. De schipper had zelf al voorzorgsmaatregelen getroffen, waardoor erger voorkomen is. De tanker had nafta (aardolie) vervoerd, maar was inmiddels leeg. Het schip is van een rederij uit Duitsland.

http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-van-nijmegen/blusboot-naar-brandend-schip-op-de-rijn-1.3952538

Het betrof de Elisabeth Jaegers, de tanker was leeg maar niet ontgast van aardoliedestillaat .


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #446 Gepost op: 17 augustus 2013, 19:09:42

Urker schipper vaart rakelings langs boorplatform voor kust

Geplaatst op:17 augustus 2013 Laatste update: 17 augustus, 09:34 Foto's 1 Afbeelding ANP Photo
AMSTERDAM/URK - Tegen een 58-jarige schipper uit Urk die met zijn visserskotter rakelings langs een boorplatform is gevaren, is gisteren in hoger beroep een forse straf geëist door het Openbaar Ministerie (OM).


Voor de rechtbank in Amsterdam eiste het OM een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden, een geldboete van duizend euro en een werkstraf van 180 uur. De Urker wordt er van verdacht met zijn visserskotter bijna een aanvaring met een boorplatform te hebben veroorzaakt voor de kust van IJmuiden.

Het incident dateert van 22 februari 2010.

Bij de politierechter werd de man grotendeels vrijgesproken voor de diverse overtredingen waarvan hij wordt verdacht.

Het OM ging daarop in hoger beroep.

http://www.destentor.nl/regio/urk/urker-schipper-vaart-rakelings-langs-boorplatform-voor-kust-1.3960763


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #447 Gepost op: 19 augustus 2013, 16:06:45
Leuk bericht:

Bodyboarder gered door examenkandidaten

19 aug 2013 15:42 | laatste update: 19 aug 2013 15:43

BERGEN Tijdens een examen voor lifeguards in Bergen werd een oefenscenario afgelopen vrijdag plotseling levensecht.
Een groep van acht aspirant-reddingsbrigademedewerkers deed afgelopen vrijdag examen. Als laatste proef moesten ze een in nood geraakte bodyboarder uit het water redden, maar terwijl het examen bezig was kwam er een echte alarmering binnen.


Noodsituatie
Het ging, toevallig genoeg, om een bodyboarder die even verderop écht in de problemen was geraakt. Een vrouw zag hoe een watersporter op een bodyboard veel te ver uit de kust ronddreef en ook nog eens geen wetsuit aanhad. De examenkandidaten werden onmiddellijk ingezet om het slachtoffer uit het water te redden.

Geslaagd
En deze gelegenheid om zich te bewijzen lieten de lifeguards in spe niet aan zich voorbijgaan. De acht slaagden er, onder meer met hulp van een helikopter, in de watersporter veilig uit het water te krijgen.

Alle kandidaten zijn, hoe kan het ook anders, geslaagd voor hun examen.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/114617/Bodyboarder%20gered%20door%20examenkandidaten


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #448 Gepost op: 19 augustus 2013, 16:27:09
Ik wist niet dat er tegenwoordig op het strand door srandwachten ook met helikopters gewerkt wordt....  ;D

Het natuurlijk maar net hoe je het leest!


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #449 Gepost op: 19 augustus 2013, 17:58:37
Ja, zeker een leuk bericht! En het klopt nog half ook!  ;D

Het examen stond zondag (!) op het punt om te beginnen toen er meldingen binnenkwamen dat 2 bodyboarders in de problemen zouden zijn. 1 daarvan in wetsuit met gele bovenkant (RB-lid, de pseudo-drenkeling voor het examen) en iemand zonder wetsuit. Daarop is de actie gestart als zoektocht naar die tweede boarder, de eerste hoorde immers bij het examen en behoefde dus geen actie. Vanwege de in eerste instantie serieus klinkende melding toch gelijk de melding ook doorgezet naar RB Schoorl en later ook Kustwacht die KNRM, heli en een extra rondje van het patrouillevliegtuig heeft ingezet. Nadat er, ook vanuit de lucht, geen enkel teken is gevonden van een bodyboarder (een plank zou altijd moeten blijven drijven en vanuit de lucht dus snel waar te nemen zijn) en er geen personen als vermist waren opgegeven is besloten de zoekactie verder te beëindigen. Er is dus geen slachtoffer daadwerkelijk uit het water gehaald.

Inderdaad zijn wel alle examenkandidaten geslaagd tijdens dit zeer realistische examen.  O0
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)