Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 270428 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #710 Gepost op: 19 september 2016, 14:04:20
Ik heb geen overzicht voor het hele land, maar om een idee te geven:
400 boetes en heel veel waarschuwingen: Twaalf weken lang, zeven dagen per week, minimaal drie boten dagelijks: politie, provincie en Rijkswaterstaat hebben zich deze zomer duidelijk laten zien op de randmeren.

Bron: De Stentor http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/harderwijk/de-boetes-op-het-water-zijn-torenhoog-1.2912102


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #711 Gepost op: 19 september 2016, 14:08:56
Published on Sep 19, 2016

Een meisje van tien uit Deurne is zondagmiddag door een strandwacht in Vlissingen gered uit het kolkende water. Het meisje werd op het strand bij Vlissingen verrast door een vloedgolf. De vloedgolf werd veroorzaakt door twee passerende zeeschepen.

https://www.youtube.com/watch?v=9oDHFNeUfnU


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #712 Gepost op: 19 september 2016, 14:13:43
Citaat van: T4tinus link=msg=1447860 date=1474286660
Ik heb geen overzicht voor het hele land, maar om een idee te geven:
400 boetes en heel veel waarschuwingen: Twaalf weken lang, zeven dagen per week, minimaal drie boten dagelijks: politie, provincie en Rijkswaterstaat hebben zich deze zomer duidelijk laten zien op de randmeren.

Bron: De Stentor http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/harderwijk/de-boetes-op-het-water-zijn-torenhoog-1.2912102

In 2008...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #713 Gepost op: 19 september 2016, 14:14:28
@Oma.

Dat komt regelmatig voor bij zeeschepen die de Noord in gaan.
Er is al een eerder topic geweest en daar werd vermeld dat de RWS post de reddingsbrigade etc. tijdig zou waarschuwen bij mogelijk naderend onheil.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #714 Gepost op: 19 september 2016, 14:29:43
Citaat van: T4tinus link=msg=1447860 date=1474286660
Ik heb geen overzicht voor het hele land, maar om een idee te geven:
400 boetes en heel veel waarschuwingen: Twaalf weken lang, zeven dagen per week, minimaal drie boten dagelijks: politie, provincie en Rijkswaterstaat hebben zich deze zomer duidelijk laten zien op de randmeren.

Bron: De Stentor http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/harderwijk/de-boetes-op-het-water-zijn-torenhoog-1.2912102

Dat zijn voor 90 % speedboten die worden gecontroleerd op te hard varen, veiligheidsuitrusting aan boord, vaarbewijs, controle of het nummer wel klopt met het papiertje etc. verder gaat het meestal niet.

N.B. Je kunt een snelle boot laten registreren, dus ook een politiebootje, zonder dat je bewijs moet overleggen dat je de eigenaar bent, nummer er op, het papiertje tonen en het valt helemaal niet op dat je met een gejat bootje rondvaart als je van te voren weet wat je gaat jatten en de kenmerken, motor en motornummer etc van het bootje goed doorgeeft.

De snelboten uit Huizen varen lustig continu te hard,met passagiers en als ze uitrukken om een buit binnen halen van een watersporter die moeilijkheden heeft vooral om er eerder te zijn dan de KNRM boten van Huizen etc.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #715 Gepost op: 19 september 2016, 15:10:27
Citaat van: janvangent link=msg=1447864 date=1474287223
In 2008...
Klopt sorry, het tijdfilter in DuckDuckGo werkt niet.
Maar deze campagne is ook dit jaar gedraaid. Ook weer op de Randmeren.
Friesland:
21 schippers op de bon op het Friese water op een dag (21-07-2016)
https://www.politie.nl/nieuws/2016/juli/21/01---21-schippers-op-de-bon.html


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #716 Gepost op: 19 september 2016, 15:43:52
Citaat van: Thor link=msg=1447817 date=1474273602
...
Hoe zit het tegenwoordig in Nederland met het toezicht, Scheepvaartinspectie en de toezichthouders te water zijn gedecimeerd en als er een overtreding wordt geconstateerd welke zijn de sancties en serieus wordt het genomen ?

Van achter bureaus worden door theoretici allerlei eisen en maatregelen bedacht maar zijn die in de praktijk nuttig ?
Ik begrijp niet precies wat je daar mee bedoeld. In de recreatievaart wordt de overlast van snelvarende schepen, varen onder invloed aangepakt en foutief marifoongebruik. In de beroepsvaart wordt op snelheid gecontroleerd:https://www.portofrotterdam.com/nl/nieuws-en-persberichten/controle-vaarsnelheid-binnenvaart] [url]https://www.portofrotterdam.com/nl/nieuws-en-persberichten/controle-vaarsnelheid-binnenvaart[/url], op vaar en rusttijden gecontroleerd: https://www.ilent.nl/actueel/controle-werktijden-en-bemanningsterkte-op-bi.aspx. Verder worden de schepen periodiek gekeurd door klassebureaus aan de hand van de voorschriften (om een idee te geven: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02006L0087-20131101&from=EN). Daarnaast voert de ILT ook zelf inspecties uit. En ILT vestigt de aandacht op gevaarlijke trends: https://www.ilent.nl/actueel/ilt-controleert-zeildoekoverkapping-op-open-r.aspx.
Als ik met binnenschippers spreek, worden ze al gek van de controles. Wat wil je nog meer dan?


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #717 Gepost op: 19 september 2016, 16:15:13
Citaat van: Thor link=msg=1447867 date=1474288183
...
De snelboten uit Huizen varen lustig continu te hard,met passagiers en als ze uitrukken om een buit binnen halen van een watersporter die moeilijkheden heeft vooral om er eerder te zijn dan de KNRM boten van Huizen etc.
Dit is pertinent onzin. Juist zij waken er zorgvuldig voor voor enige overlast te veroorzaken. En er zitten nooit meer dan 12 man in, dus geen passagiers. En hun reddingen zijn gratis, dus er is geen sprake van buit. Zij zijn er inderdaad wel eerder, maar dat is prettig in een noodsituatie. Bron: eigen ervaring.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #718 Gepost op: 19 september 2016, 16:35:39
Citaat van: T4tinus link=msg=1447880 date=1474292632

Als ik met binnenschippers spreek, worden ze al gek van de controles. Wat wil je nog meer dan?

Dat ze niet gek van de controles want als een binnenschipper is gecontroleerd wordt dat vaak niet doorgegeven en krijgt hij binnen de kortste kerenweer een controle.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #719 Gepost op: 19 september 2016, 16:58:34
Citaat van: T4tinus link=msg=1447887 date=1474294513
Dit is pertinent onzin. Juist zij waken er zorgvuldig voor voor enige overlast te veroorzaken. En er zitten nooit meer dan 12 man in, dus geen passagiers. En hun reddingen zijn gratis, dus er is geen sprake van buit. Zij zijn er inderdaad wel eerder, maar dat is prettig in een noodsituatie. Bron: eigen ervaring.

Ze varen gewoon harder dan de 6/16 km/uur en ze kunnen 12 passagiers meenemen, die boten die voor Fletcher liggen.

De hulpverleningen zijn echt niet gratis behalve dan door de KNRM, Menno Leder, waterhulpdienst@gmail.com  heeft in Huizen een heel bedrijf met supersnelle en dure boten  om hulpverleningen uit te voeren en dat brengt hij terecht in rekening na hulpverleningen.
Als je op de Randmeren in noodsituaties (levensbedreigend) komt, 90% zijn geen echte noodsituaties en als je een echt noodsituatie zelf hebt ervaren is dat spijtig
Het is daar op de Randmeren in de buurt van Huizen al ruim veertig jaar geruzie tussen de waterhulpverleners en de KNRM