1.Er komt inderdaad een onderzoek van de MAIB: https://www.gov.uk/government/news/collision-between-a-cargo-ship-and-an-anchored-barge. Het is te hopen dat de Britse ETV capaciteit in het Kanaal ook onderwerp van dat onderzoek wordt.
2.In Schotland is het inderaad redelijk geregeld met een ETV aan de westkant en een ETV uit de vloot van BP aan de oostkant en de diverse schepen van de olieindustrie daar.
Bronnen: [url=https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel] [url]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel] [url]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel[/url]
https://www.gov.uk/government/news/moore-welcomes-bp-and-north-star-support-for-second-support-vessel
3.Maar over de rest van Engeland is weinig te vinden. De Phenix (IMO 9408023) en de Lomax (IMO 9657832) liggen inderdaad bij de raffinaderij in Southampton. Het lijken mij moderne havensleepboten. Met 35 resp. 28 meter aan de korte kant voor een ETV.
In Plymouth liggen nog een ouder schip: de Powerful (IMO 8401482). Die is ook maar 38 meter. En de Bountyful (IMO: 9533787) is ook weer zo'n modern kort schip.4. Dat soort boten is toch niet geschikt als ETV, of vergis ik me daarin?
1.Een opmerkelijke plek om een bak voor anker te gooien,een behoorlijke toevalstreffer die aanvaring.
2.Het gaat hier in jouw bronnen om BP offshore schepen en niet over de 3 escort sleepboten van de Hound Pont terminal.(120,65,65 ton bp)
3.Bij Esso Fawley opereren de terminal sleepboten(70 ton bp) van Solent Towage. De haven van Southampton,de Solent, BP wordt bediend door o.a. Svitzer.
De Fawley boten pikken,nadat de loods aan boord is gekomen, de tankers mbt het escort werk op in volle zee bij Nab Tower.
Ik ben daar vaak met de Solent sleepboten geweest, niet al te prettige zeegang in slecht weer.
4.De kwaliteit van een zeesleepboot wordt bepaald door : het geïnstalleerde vermogen,de bollard pull,de zeegangseigenschappen,het sleepgerei:constant tension winches(uitermate belangrijk,een must),de lengte en samenstelling van de sleepdraad en de kwaliteit van de bemanning.
De optimale lengte van de sleepboot is afhankelijk van de golfperiode,op de Nederlandse kust bijv. met een golfperiode van 8 sec. Is dit rond de 30 meter.
Afhankelijk van het geïnstalleerde vermogen en de bunkercapaciteit,accomodatie etc. kunnen de sleepboten qua afmetingen sterk varieren.
Een ETV moet kunnen slepen,dus trekken in de zee en wind op,maar ook de op drift geraakte schepen voor de zee en wind kunnen sturen langs mogelijke obstakels.