Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 271269 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #780 Gepost op: 21 november 2016, 10:11:43
Eleven Rescued from Cargo Ship in England After Heavy Weather Collision

http://gcaptain.com/eleven-rescued-from-cargo-ship-saga-sky-in-england/


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #781 Gepost op: 22 november 2016, 22:02:26
Wat de Amerikanen niet boeit en mij wel is dat de Engelsen hun Emergency Towing Vessels duidelijk niet op orde hebben in het Kanaal. Na de bezuinigingen in 2011 hebben ze nog 2 boten in Schotland. Verder niks. In dit geval heeft notabene de Franse Defensie een ETV-schip gestuurd (l'Abeille Languedoc) om 1,5 mijl onder de Engelse kust te werken.
(Admiraal Nelson gaat nu overstag in zijn graf  ::))
Ook de Franse marine prefectuur is (tussen de regels door) niet heel erg te spreken: De Engelsen hebben een deel van de Chinese bemanning van boord gehaald terwijl de rompcontructie intact was en de machinekamer ook. Dat blijkt ook als de motor weer op gang komt en ze naar Duinkerken kunnen varen. Op korte afstand was er nog een schip, de Crystalwater in nood in Engelse wateren. Ook die deed een beroep op de Franse ETV. Het blijkt dat bij storm de huidige ETV capaciteit in het kanaal aan de krappe kant is. De ETV van Cherbourg had dit weekend ook een klus.

Dat de Engelsen rekenen op het bedrijfsleven voor dit soort klussen blijkt een misrekening. Voor zover ik heb kunnen vinden, zijn er geen commerciele bergers naar buiten gegaan.
Het is te hopen dat de Engelsen een onderzoek instellen. Via hun Marine Incident Investigation Branch. (https://www.gov.uk/government/organisations/marine-accident-investigation-branch). En dat ze weer investeren in de veiligheid op zee en ETV capaciteit.

De bak met stenen die daar voor anker lag, is overigens waarschijnlijk de vermaarde Stema Barge II, die Multraship in 2007 in de Eemshaven binnenbracht op Loyds Open Form.

Voor meer informatie:
Over dit incident:http://forum.shipspotting.com/index.php/topic,15398.msg81772.html] [url]http://forum.shipspotting.com/index.php/topic,15398.msg81772.html[/url]
https://www.premar-manche.gouv.fr/communiques-presse/operation-assistance-navire-difficulte-dans-les-eaux-britanniques-france-apporte-son-soutien.html
Meer grote foto's en een filmpje van de evacuatie (ook over schade aan de kust) op de site van de Sun:https://www.thesun.co.uk/news/2223803/storm-angus-saga-sky-cargo-ship-crash-barge-dover-crew-evacuated/

Over de Stema Barge II http://www.hjh-shipping.com/pdf/Stema-Barge-II.pdf


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #782 Gepost op: 22 november 2016, 23:32:24
Is weliswaar in Engeland, maar wel erg herkenbaar, dus ter lering:

In Cardiff is een man overleden die alleen in zijn kruiser aan het klussen was. Twee clubleden kwamen kijken toen zijn motor 3 kwartier bleef draaien terwijl de boot gewoon aan de steiger lag met gesloten zeilen en 1 rits open. De man bleek buiten kennis. Er werd direct begonnen met reanimatie. Ambulance-personeel constateerde symptomen van koolmonoxide vergiftiging bij de redders. In het ziekenhuis bleek de jachteigenaar overleden. De redders werden behandeld voor CO-vergifitiging. Een eerste onderzoek bevestigde de aanwezigheid van koolmonoxide in de boot. Er was geen koolmonoxide-alarm aan boord.

https://www.gov.uk/government/news/carbon-monoxide-poisoning-fatality-cardiff


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #783 Gepost op: 23 november 2016, 08:26:52
Citaat van: T4tinus link=msg=1462590 date=1479848546
Wat de Amerikanen niet boeit en mij wel is dat de Engelsen hun Emergency Towing Vessels duidelijk niet op orde hebben in het Kanaal. Na de bezuinigingen in 2011 hebben ze nog 2 boten in Schotland. Verder niks. In dit geval heeft notabene de Franse Defensie een ETV-schip gestuurd (l'Abeille Languedoc) om 1,5 mijl onder de Engelse kust te werken.
(Admiraal Nelson gaat nu overstag in zijn graf  ::))
Ook de Franse marine prefectuur is (tussen de regels door) niet heel erg te spreken: De Engelsen hebben een deel van de Chinese bemanning van boord gehaald terwijl de rompcontructie intact was en de machinekamer ook. Dat blijkt ook als de motor weer op gang komt en ze naar Duinkerken kunnen varen. Op korte afstand was er nog een schip, de Crystalwater in nood in Engelse wateren. Ook die deed een beroep op de Franse ETV. Het blijkt dat bij storm de huidige ETV capaciteit in het kanaal aan de krappe kant is. De ETV van Cherbourg had dit weekend ook een klus.

Dat de Engelsen rekenen op het bedrijfsleven voor dit soort klussen blijkt een misrekening. Voor zover ik heb kunnen vinden, zijn er geen commerciele bergers naar buiten gegaan.
Het is te hopen dat de Engelsen een onderzoek instellen. Via hun Marine Incident Investigation Branch. (https://www.gov.uk/government/organisations/marine-accident-investigation-branch). En dat ze weer investeren in de veiligheid op zee en ETV capaciteit.


Zie het zeer uitvoerige Lord Donaldson Report (Safer Ships and Cleaner Seas) o.a. naar aanleiding van de stranding Braer 87,730 ton dwt  op de rotskust van de Shetland Isles  d.d. 5.1.1993.

Ik was toen op de Orkney Isles. De Shetland Islands council had geen geschikte sleepboten om met dat weer naar buiten te gaan om de Braer met de heersende wind en de zeegang langs de eilanden te sturen. De Orkney Islands beschikte wel over twee terminal sleepboten (Scapa terminal) 55 ton bollard pull die dat wel zouden kunnen maar er is geen verzoek gedaan om deze boten ter assistentie van de Braer te sturen om de in de richting van de Shetlands drijvende olietanker langs de Shetlands te sturen. In de wind en zee op slepen zou ook voor die twee boten (55 ton bp) niet mogelijk zijn geweest maar sturen wel, ze hadden althans een poging daartoe kunnen ondernemen.

De diverse olieterminals o.a.BP Hound Point (Edinburgh) de Hopetoun (120 ton bp) en Cramond/Dalmeny (60 ton bp) en bijv.Esso Fawley (Southampton) Solent Towage, boten (67 ton bp) kunnen onder de slechtste weersomstandigheden naar buiten om hulpverleningen uit te voeren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #784 Gepost op: 23 november 2016, 10:32:02
Citaat van: T4tinus link=msg=1462590 date=1479848546
1.Wat de Amerikanen niet boeit en mij wel is dat de Engelsen hun Emergency Towing Vessels duidelijk niet op orde hebben in het Kanaal. Na de bezuinigingen in 2011 hebben ze nog 2 boten in Schotland. Verder niks. In dit geval heeft notabene de Franse Defensie een ETV-schip gestuurd (l'Abeille Languedoc) om 1,5 mijl onder de Engelse kust te werken.
(Admiraal Nelson gaat nu overstag in zijn graf  ::))
2.Ook de Franse marine prefectuur is (tussen de regels door) niet heel erg te spreken: De Engelsen hebben een deel van de Chinese bemanning van boord gehaald terwijl de rompcontructie intact was en de machinekamer ook. Dat blijkt ook als de motor weer op gang komt en ze naar Duinkerken kunnen varen. Op korte afstand was er nog een schip, de Crystalwater in nood in Engelse wateren. Ook die deed een beroep op de Franse ETV. Het blijkt dat bij storm de huidige ETV capaciteit in het kanaal aan de krappe kant is. De ETV van Cherbourg had dit weekend ook een klus.

3.Dat de Engelsen rekenen op het bedrijfsleven voor dit soort klussen blijkt een misrekening. Voor zover ik heb kunnen vinden, zijn er geen commerciele bergers naar buiten gegaan.
Het is te hopen dat de Engelsen een onderzoek instellen. Via hun Marine Incident Investigation Branch. (https://www.gov.uk/government/organisations/marine-accident-investigation-branch). En dat ze weer investeren in de veiligheid op zee en ETV capaciteit.


1.In het verleden lagen er (soms) wel particuliere boten op station o.a. Penzance,Dover,(o.a. Wijsmuller,Smit) Brest, St Nazaire (Les Abeilles/Progemar) etc. maar de spoeling werd te dun. (zie o.a. de Flying Entreprise (Turmoil en Abeile..))
2.Het is aan de kapitein om een (gedeelte van) bemanning van boord te laten halen en op verzoek wordt dat dan vervolgens gedaan.
3.Als duidelijk is dat er een grote Franse ETV *) ter plaatse zal gaan dan maken particuliere bedrijven **) in hun optiek mogelijk minder kans op een interessante  job, zowel technisch/ operationeel als prijstechnisch. *) Die zijn daar toch ook voor bedoeld **) Voor zover ze in de buurt waren met geschikte boten.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #785 Gepost op: 24 november 2016, 20:43:19
Er komt inderdaad een onderzoek van de MAIB: https://www.gov.uk/government/news/collision-between-a-cargo-ship-and-an-anchored-barge. Het is te hopen dat de Britse ETV capaciteit in het Kanaal ook onderwerp van dat onderzoek wordt.
In Schotland is het inderaad redelijk geregeld met een ETV aan de westkant en een ETV uit de vloot van BP aan de oostkant en de diverse schepen van de olieindustrie daar.
Bronnen:https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel] [url]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel[/url]
https://www.gov.uk/government/news/moore-welcomes-bp-and-north-star-support-for-second-support-vessel

Maar over de rest van Engeland is weinig te vinden. De Phenix (IMO 9408023) en de Lomax (IMO 9657832) liggen inderdaad bij de raffinaderij in Southampton. Het lijken mij moderne havensleepboten. Met 35 resp. 28 meter aan de korte kant voor een ETV.
In Plymouth liggen nog een ouder schip: de Powerful (IMO 8401482). Die is ook maar 38 meter. En de Bountyful (IMO: 9533787) is ook weer zo'n modern kort schip. Dat soort boten is toch niet geschikt als ETV, of vergis ik me daarin?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #786 Gepost op: 25 november 2016, 00:27:41
Citaat van: T4tinus link=msg=1462956 date=1480016599
1.Er komt inderdaad een onderzoek van de MAIB: https://www.gov.uk/government/news/collision-between-a-cargo-ship-and-an-anchored-barge. Het is te hopen dat de Britse ETV capaciteit in het Kanaal ook onderwerp van dat onderzoek wordt.
2.In Schotland is het inderaad redelijk geregeld met een ETV aan de westkant en een ETV uit de vloot van BP aan de oostkant en de diverse schepen van de olieindustrie daar.
Bronnen: [url=https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel] [url]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel] [url]https://www.gov.uk/government/news/uk-government-saves-emergency-towing-vessel[/url]
https://www.gov.uk/government/news/moore-welcomes-bp-and-north-star-support-for-second-support-vessel

3.Maar over de rest van Engeland is weinig te vinden. De Phenix (IMO 9408023) en de Lomax (IMO 9657832) liggen inderdaad bij de raffinaderij in Southampton. Het lijken mij moderne havensleepboten. Met 35 resp. 28 meter aan de korte kant voor een ETV.
In Plymouth liggen nog een ouder schip: de Powerful (IMO 8401482). Die is ook maar 38 meter. En de Bountyful (IMO: 9533787) is ook weer zo'n modern kort schip.4. Dat soort boten is toch niet geschikt als ETV, of vergis ik me daarin?

1.Een opmerkelijke plek om een bak voor anker te gooien,een behoorlijke toevalstreffer die aanvaring.
2.Het gaat hier in jouw bronnen om BP offshore schepen en niet over de 3 escort sleepboten van de Hound Pont terminal.(120,65,65 ton bp)
3.Bij Esso Fawley opereren de terminal sleepboten(70 ton bp) van Solent Towage.  De haven van Southampton,de Solent, BP wordt bediend door o.a. Svitzer.
De Fawley boten pikken,nadat de loods aan boord is gekomen, de tankers mbt het escort werk op in volle zee bij Nab Tower.
Ik ben daar vaak met de Solent sleepboten geweest, niet al te prettige zeegang in slecht weer.
4.De kwaliteit van een zeesleepboot wordt bepaald door : het geïnstalleerde vermogen,de bollard pull,de zeegangseigenschappen,het sleepgerei:constant tension winches(uitermate belangrijk,een must),de lengte en samenstelling van de sleepdraad en de kwaliteit van de bemanning.
De optimale lengte van de sleepboot is afhankelijk van de golfperiode,op de Nederlandse kust bijv. met een golfperiode van 8 sec. Is dit rond de 30 meter.
Afhankelijk van het geïnstalleerde vermogen en de bunkercapaciteit,accomodatie etc. kunnen de sleepboten qua afmetingen sterk varieren.

Een ETV moet kunnen slepen,dus trekken in de zee en wind op,maar ook de op drift geraakte schepen voor de zee en wind kunnen sturen langs mogelijke obstakels.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #787 Gepost op: 25 november 2016, 10:45:40
Dat die stortsteenbakken 2 km uit de kust liggen is toch niet zo gek? Ze zijn daar overal bezig met windfarms en dergelijke. En er worden in het kanaal ook pijpleidingstraten met stortsteen beschermd.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, Thor, over het slepen op de Solent. Ik ben daar niet geweest, en ik kon geen grotere sleepboten vinden in die regio op marinetraffic.com.

En dat van die optimale lengte gaat toch alleen op onder "normale" condities?  Ik dacht dat die zeegaande sleepboten die lengte nodig hebben om de pitch tegen te gaan. En dat de moderne bijlboegen daar ook weer aan bijdragen, omdat ze door de golf heen snijden. Ik zal mijn boeken weer eens raadplegen :). In ieder geval bedankt voor de moeite van je uitgebreide antwoord. O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #788 Gepost op: 25 november 2016, 13:27:54
Citaat van: T4tinus link=msg=1463002 date=1480067140
1.Dat die stortsteenbakken 2 km uit de kust liggen is toch niet zo gek? Ze zijn daar overal bezig met windfarms en dergelijke. En er worden in het kanaal ook pijpleidingstraten met stortsteen beschermd.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, Thor, over het slepen op de Solent. Ik ben daar niet geweest, en ik kon geen grotere sleepboten vinden in die regio op marinetraffic.com.

2.En dat van die optimale lengte gaat toch alleen op onder "normale" condities?  Ik dacht dat die zeegaande sleepboten die lengte nodig hebben om de pitch tegen te gaan. En dat de moderne bijlboegen daar ook weer aan bijdragen, omdat ze door de golf heen snijden. Ik zal mijn boeken weer eens raadplegen :). In ieder geval bedankt voor de moeite van je uitgebreide antwoord. O0

1.Als het een op de zeekaarten etc. aangegeven ankerplaats etc. is inderdaad niet.

2.Het zeegangsgedrag wordt in hoge mate bepaald door de MG waarde, naarmate die hoger is wordt het schip wreder.
   Met de tegenwoordige constant tension lieren, 100% bollard pull, is het zeegangsgedrag niet meer zo belangrijk voor het in stand kunnen houden van de sleepverbinding(breken
   sleepdraad) onder zware/extreme golfcondities, maar door de bemanningen wordt het als aanzienlijk minder prettig ervaren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #789 Gepost op: 6 december 2016, 11:19:34
How a Loose Anchor Cut Up Britain’s Power Link With France

At least one ship pulled off course in the English channel dragged its anchor through a giant power cable linking the U.K. with France, according to people familiar with the matter.

It will take until at least February to repair the power cable, depriving both nations of 50 percent of their mutual import and export capacity. Reduced access to British exports of cheaper electricity has increased the chance of power cuts in France this winter, French grid operator Reseau de Transport d’Electricite SA said Thursday. The grid operator warned last month that it may need to take measures such as rolling blackouts.

The cables are buried under the seabed, so the full extent of the damage isn’t yet known and investigations and repairs will take time. Sonar technology will probably be needed to determine whether some of the cables are completely split, said the people, who asked not to be identified because the information is private. The affected area is 5 kilometers off the British coast at a depth of 20 meters.

http://gcaptain.com/how-a-loose-anchor-cut-up-britains-power-link-with-france/