@Thor
In een bespreking met RWS vernam ik laatst dat een duwboot o.i.d. op het Amsterdam-Rijnkanaal ook met haar ankers vele kilometers heeft afgelegd en pas bij de eerste sluisdrempel er achter kwam dat het anker over grote afstand over de bodem had gesleept. Onbegrijpelijk dat een schipper dat niet merkt, maar het komt blijkbaar vaker voor...
We moeten er niet aan denken wat de gevolgen waren geweest als dit zwaar krabbende anker een belangrijke kabel of leiding had meegenomen.
Duweenheden hebben ankers voorop op de bakken en achterop op de duwboot. Dat achteranker wordt vrijwel nooit gebruikt behalve in noodsituaties.
De bakken worden soms voor anker gelegd en het kan voorkomen dat de ankerketting niet helemaal of maar gedeeltelijk wordt binnengehaald.
Een duwboot met daarvoor lege bakken kan tijdens zware dwarswinden op het A-R kanaal, zonder voorboot, de nodige moeite hebben om de boel op koers te houden.
Het kan zijn dat dan het vooranker al krabbend wordt gebruikt. Een methode die door lege en ondiepe binnenvaartschepen werd toegepast over kortere afstanden en in havens, de schipper voorop bij de ankerlier en de schippersvrouw in de stuurhut. Eventuele kabels en duikers, drempels etc. moet je dan wel in de gaten houden.
N.B. De vroegere wagenveren over het A-R kanaal reden op rails boven de bodem, dus obstakels voor evt. ankers maar dat was voordat de duwvaart op het A-R een grote vlucht nam, toen werden de wagenveren opgedoekt.
Het is ooit tijdens SAIL op het Noordzeekanaal voorgekomen dat een zeesleepboot,Roustebout, machineproblemen kreeg, voor anker ging en vervolgens een zware el. kabel met het anker boven haalde, Noordzeekanaal tijdelijk gestremd en de grote SAIL optocht naar buiten in de wacht.