Kleur van EHBO kleding

Auteur Topic: Kleur van EHBO kleding  (gelezen 51004 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Roderick

  • Gast
Gepost op: 31 januari 2008, 10:50:38
Hallo allemaal,

Ik ben heel erg nieuwschierig naar jullie mening over welke kieur EHBO kleding volgens jullie het beste zou zijn.
Jullie hebben trouwens twee stemmen die jullie uit kunnen brengen.
Als je kleuren combinaties in gedachte hebt zet dit er dan even onder als gewone tekst.

Alvast bedankt.

Groeten,
Roderick




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2008, 12:41:45
Dat wordt steeds lastiger, bijna iedereen die in de openlucht werkt heeft tegenwoordig een reflecterend pakje met neonkleuren oid aan.
Ik denk dat je bij een keuze de vraag moet stellen "wat wil ik bereiken"

Gaat het om opvallen / zichtbaarheid ?
Gaat het om herkenbaarheid (lokaal/reginaal/nationaal/internationaal ??)
Soms wil je (of de opdrachtgever) dat de ehbo juist niet opvalt (gala voorstelling etc)

Kortom een lastige keuze die steeds lastiger wordt met het onstaan van allerlei bonden, verenigingen, stichtingen en andere organisaties

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2008, 12:48:02
Wit-Rood.....



Maar ja, Rode Kruiser hé
Arts  www.alphalog.nl


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2008, 14:38:01
delta, das grijs rood 8) 8) 8)
grijze broek, rode jas, trui en bodywarmer... :-*
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2008, 16:20:24
Plaatjes zeggen meer dan woorden...





Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2008, 16:30:24
In den landen wordt blauw-fluorgeel verkocht onder de noemer 'EHBO-kleding'. Dit soort kleding is vooral goed in de buitenlucht op evenementen omwille van de zichtbaarheid.

Op een hulpverleningspost zou ik niet niet zo snel dergelijke felle kleuren dragen binnen en dus vallen die werkhemden voor mij al gauw af. Dergelijke felle kleuren lijken mij niet echt 'rustig' voor het slachtoffer. Dan zou een gewoon witte polo/shirt beter staan. Maar ja, past dat dan weer op je felkleurige broek....  Dan staat de grijze broek van het NRK weer wat netter (en 'rustiger').

Moraal: felle kleurtjes leuk en goed voor de zichtbaarheid, op de posten kun je beter minder fel er bij lopen ;-)

groet, Michel


ariekanarie112

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2008, 16:44:16
Als ik die rood/gele kleding zie denk ik gelijk aan het MMT.
Dan moet je als andere organisatie niet in die kleding gaan lopen om natuurlijk de verwarring te voorkomen.
Ik zou gewoon een eige kleurstelling ontwerpen en dan wat reflecteren strepen erop plakken.
Bijvoorbeeld een blouwe jas met reflectie.
kan je daaronder gewoon een blouwe trui of tshirt doen zonder reflectie zodat je niet te opvallend bent op plekken waar dat ook niet hoeft O0


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2008, 18:06:17
Als ik die rood/gele kleding zie denk ik gelijk aan het MMT.
Dan moet je als andere organisatie niet in die kleding gaan lopen om natuurlijk de verwarring te voorkomen.
Ik zou gewoon een eige kleurstelling ontwerpen en dan wat reflecteren strepen erop plakken.
Bijvoorbeeld een blouwe jas met reflectie.
kan je daaronder gewoon een blouwe trui of tshirt doen zonder reflectie zodat je niet te opvallend bent op plekken waar dat ook niet hoeft O0
Gelukkig heeft het MMT zijn kleursamenstelling al veranderd...

De pakken van het Almeerse EHBO team vind ik ook duidelijk. Er staat duidelijk EHBO op, en het lijkt niet op ambulancepakken. (Hoewel ik de pakken van het NRK nog steeds het duidelijkst/mooist vind :))



Ook worden er blauwe broeken met striping gedragen, dezelfde kleur blauw als de jas.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2008, 21:37:58
das toch "de"kleurstelling die voor de ehbo bedacht is...?
d8 van wel
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2008, 22:43:36
das toch "de"kleurstelling die voor de ehbo bedacht is...?
d8 van wel

inderdaad.... en voor first-responders van de brandweer. En afvalverwerkingsbedrijf Van Gansewinkel loopt ook in een dergelijke kleurstelling ;-)