Kustwacht trekt mogelijk de handen af van Randmeren

Auteur Topic: Kustwacht trekt mogelijk de handen af van Randmeren  (gelezen 4187 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 31 januari 2008, 20:56:54
Citaat
0700292 11:11:40 31-01-08 PRIO 1 : 681 683 671 642 MARKERMEER/thv marinaweg ALMERE BOOT IN NOODregio 25 Flevoland BRANDWEER

0700280 11:13:42 31-01-08 Bootje in nood. Markermeer thv marinaweg Almere.Reddingsbrigade Almere Flevoland
  
0703029 11:31:55 31-01-08 Pr 1 IJMEER THV MARINA MUIDERZAND ALMERE RB7119 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigadebrandweer Huizen / Reddingsbrigade / Gooi en Vechtstreek
0703309 11:31:55 31-01-08 Pr 1 IJMEER THV MARINA MUIDERZAND ALMERE RB7119 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigadeReddingsbrigade Naarden / Reddingsboten Ronduit & Johanna Smidt / Gooi    

0703309 11:42:08 31-01-08 Melding IJMEER komt te vervallen. U hoeft niet uit te varenReddingsbrigade Naarden / Reddingsboten Ronduit & Johanna Smidt / Gooi  
0703029 11:42:08 31-01-08 Melding IJMEER komt te vervallen. U hoeft niet uit te varenbrandweer Huizen / Reddingsbrigade / Gooi en Vechtstreek  



Even vertaald: hedenmorgen 31 januari 2008 om 09 minuten over 11 komt bij het RAC flevoland een melding binnen betreffende een klein bootje dat op het Markermeer in nood is, het is op dat moment windkracht 8 en dus besluit men om 11.13 de Almeerse Reddingsbrigade te alarmeren. Ook HOGE ziet de alarmering en besluit gezien de windkracht en de prio 1 melding "boot in nood" direct uit te varen.

Om 11.27 uur meldt de Seeker zich in en vraagt de kustwacht om bijzonderheden, type schip aard van de problemen enz. De kustwacht reageert verrast en weet van niets.

Om 11. 37 vaart ook de Blizzard van Jachtservice Huizen uit, meldt zich in op 16 maar nog steeds is de kustwacht niet op de hoogte van bijzonderheden, wat ze weet heeft ze gehoord van de Seeker.

Omdat de Almeerse reddingsbrigade 15 minuten geen enkel respons geeft besluit men om 11.31 op de RAC Flevoland RAC Gooi en Vechtsreek alarm te laten geven voor de RB Naarden en de KNRM station Huizen. De Seeker is dan al in vliegende storm onder de Hollandse Brug.

Er roept iemand echter de hele tijd op 16 "Hallo hallo, de aktie wordt afgeblazen, hallo hoort U mij u kunt terug over". Als de kustwacht hem echter oproept gaat hij niet in op de vragen van welke organisatie hij/wie hij is en geeft aan ook niet naar een ander kanaal te kunnen, slechts dat hij "de 615" is en dat "alles wordt afgeblazen, hallo!".

De blizzard deelt de kustwacht mee dat hij vermoedt dat het hier een brandweereenheid betreft, die op de dijk gezien heeft dat het bootje kennelijk niet in nood is.

De Kustwacht deelt ons mede dat wij (de Seeker en de Blizzard) dan weer terug naar station kunnen.

Om 11.42 wordt ook het alarm gegeven door Gooi en Vechtstreek ingetrokken.

Om een of andere reden blijft de alarmering bij Flevoland gewoon staan.

Dit is één voorbeeld waarbij de kustwacht wel op de hoogte zou moeten zijn, maar in de praktijk slechts af en toe op tijd wordt ingelicht. En als de informatie komt is dat meestal pas als de reddingsboot uit vaart. Als tie tenminste uitvaart.

De kustwacht heeft al eerder te kennen gegeven (toen dit nog onder de noemer "aanloop problemen" onder werd gebracht)  dat als zij door gebrek aan medewerking -met name het niet (tijdig) informeren over incidenten- van de diverse RAC's niet naar behoren zou kunnen functioneren zich uit de Randmeren zal terugtrekken.

Dat dit gebeurt is niet denkbeeldig, de kustwacht kan haar taak -het coördineren van SAR- alleen uitvoeren als ze tijdig van alles op de hoogte is en niet als laatste over de benodigde bijzonderheden beschikt.

"Het kustwachtje spelen" van de RAC's is alle lange tijd een doorn in het oog van de Kuwa evenals de onderonsjes op C2000.

Maar nu even voortbordurend: als de Kuwa zich terug trekt, wat doet dan de KNRM met de stations die dan ineens in een soort Loosdrechte Plassen liggen: zijnde niet Kustwacht gebied. Die zullen dan hoogstwaarschijnlijk weer gesloten worden.
Ik kan mij niet voorstellen dat de KNRM werkloos toet gaat zien hoe miljoenen door het afvoerputje wegspoelen.

Hebben de Gemeentes dan voldoende middelen om het gat op te vullen. En zal dan de RAC flevoland wel de RAC Gooi en vechtstreek meteen op de hoogte stellen dat een boot in nood is op het Markermeer? Of eerst 15 minuten wachten of de "eigen" Reddingsbrigade in staat is uit te varen al vorens de volgende trap te ontsteken.

Want als er echt iemand in het water had gelegen, en de KNRM komt pas na drie kwartier buiten haar schuld ter plaatse (reken maar uit 11.31 werd pas alarm gegeven, dwz 11.45 uitvaren, 12.00 uur ter plaatse van een melding van 11.09) wie krijgt dan straks de schuld in zo'n geval als de Kustwacht zich terugtrekt? (En wat moet ik met een melding THV "de Marinaweg", moet ik eerst opzoeken bij welke boei dat is...)

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen hieromtrent voorzover deze voor publicatie geschikt zijn.

Henk




rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2008, 22:28:10
@henk
allereerst, je weet hoe de arb is dus dat verbaasd niet.  O0

daarnaast is het volgens mijn info zo dat er binnen het randmerengebied afspraken zijn die zijn samengevat in de zgn "SAMIJ" regeling. hierin is afgesproken dat ook als de melding bij de kustwacht binnen komt de rac flevoland coordinator is in de inzet. nu is deze melding al langer bestaand en dus ook van voor de tijd van de knrm in huizen, dus misschien is het tijd voor een opfrissing. tuurlijk blijft het vreemd dat de kustwacht totaal niet op de hoogte is maar volgens mij is ook op de racflevo geen marifoon aanwezig, zodat zij niet kunnen reageren op jullie infoverzoek.

misschien toch nog wat pr werk te doen die kant op maar ja de voorzitter van de arb weet ook goed haar politieke wegen te bewandelen en dus heb je daar een achterstand. ook al is je organisatie professioneler van opzet en kwaliteit helaas werkt dat niet altijd.  ;)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2008, 23:50:01
Henk,

Weer met veel interesse je verhaal gelezen, vooral de tijdstippen zijn interessant.

En het is herkenbaar ook hier in Kennemerland treedt soms onnodige vertraging op.

Hopelijk gaat onder andere Waterrand dit oppakken en verbeteren.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2008, 08:31:31
Dankje Koen, blij dat het boeit. Maar wat betreft waterrand, er bereiken mij steeds meer geluiden uit de kustwacht dat zij verre van tevreden is met de haar toebedeelde rol in het project. Er zijn ook zoveel spelers die "hun" stukje van de taart willen, echt Hollands! Iedereen wil meer verantwoordelijkheid als er echter werkelijk wat gebeurd zijn ze er niet!

Maar stel dat de kustwacht haar voornemen uitvoert en zich echt terugtrekt, dan sluiten ook de twee KNRM stations en hebben sommige gemeenten een probleem!

Rick, de Samij is volkomen in tegenspraak met het OPPLAN-SAR, het handboek van de kustwacht. Terwijl dit handboek de operationele uitwerking is van wat op ministrieel niveau en in internationale verdragen als taak van de kustwacht is vastgelegd. Lagere overheden die het rijk verantwoordelijkheden willen afsnoepen zeg maar. Gaat om geld, ego's en macht.
Hoe kan nu een RAC flevoland coördineren op het water zonder boten? En zonder de RACS mét boten te informeren...

Alarmering om 11.09 en om 11.42 vaart er nóg niks, allemaal dankzij die SAMIJ!


Henk


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2008, 09:14:57
ben ik helemaal met je eens henk ::) echter dat is waar daar mee gewerkt en geschermd wordt. tuurlijk is het op z'n minst vreemd dat je alleen via c2000 met de boten kunt comuniceren. daarnaast hoor je ten alller tijde de kustwacht ten minste te informeren.

daarom gaf ik al eerder aan dat die situatie op z'n zachts gezegd niet optimaal werkt. maar als de lokale politiek niet verder aan de bel trekt bereikt het kustwacht kennelijk ook niet veel.


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2008, 10:39:39
volgens mij heb ik in een psoting ergens gelezen dat de kustwacht ook toen al aan het oefenen was met het op de fleetmap te komen van c2000, daar ik al gaten in de communicatie op het ijsselmeer tussen kustwacht en reddingsdiensten krijg en er ook gevraagd werd om een sitreo bij een gevalletje bij de ketelbrug op het ijsselmeer door de kustwacht op c2000.!!
Verder hoorde ik vorige week met een gesprek tussen een reddingboot en de kustwacht dat de rac flevoland voor dat de reddingsboot zou gaan uitvaren dat men al conatct had gehad tussen de rac flevoland en de kustwacht.
henk zal wel meer gevallen kunnen opnoemen als dagelijkse prktijkvoorbeelden maar ik denk dat het ook aan de dienstdoende centralist kan liggen.
Is het al officeel dat de kustwacht zich beraad of is het een opmerking nav dit geval?
als men waterrand leest dan wordt de mogelijk onderzocht dat SAR actie bij de rws verkeerscentrale kan komen te liggen in de toekomst. dat zou voor de randmeren komen op de centrale meldpost ijsselmeer.
en die loopt volgens het coordinatieplan ijsselmeer en de samij regeling.

om ook voor reddingsorg.Hoge kan men zich aansluiten bij de samij (reddingsstation Kampen in oprichting is hier ook deelnemend lid van).
Als de actie's op het randmeren gebied dan overgaat heeft men als rws allle eenheden ter beschikking en kan er doelgericht worden ingezet en kunne gevallen zoals bovenstaande wellicht voorkomen worden.
ik lees trouwens nergens hoe dit is afgelopen    m  (de hulpvrager )
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2008, 10:54:48
Citaat
ik lees trouwens nergens hoe dit is afgelopen    m  (de hulpvrager )

Goede opmerking KNRMfan, helemaal vergeten! Het betrof een visser die bij windkracht 10 even zijn hengeltje uitgooide in zijn open vissersbootje op het Markermeer. Een automobilist op de dijk dacht dat ie in nood moest zijn en belde 0900 8844.
En over dat andere: als geen ander (KNRMFAN) weet je dat de KNRM nooit onder RWS zal gaan varen.

Alle schepen van de KNRM zijn gerelateerd aan de kustwacht.

En in hoeverre het daadwerkelijk al speelt kan ik niet zeggen, en al zou ik het weten dan nog kan ik helaas hier niet zomaar alles vertellen wat wel al ik weet.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2008, 11:11:46
ik heb geen enkele relatie met de knrm
als ik van mijn baas mocht zou ik me wel aanmelden bij het plaatselijke station.
ik heb de naam toen ik begon omp dit forum omdat ik graag mag luisteren naar de scanner en de knrm te spotten.
Maar waarom zou de knrm niet onder de rws varen
ik neem aan dat zij ook weet hebben van de waterrand plannen.
en op Urk wordt een dezer dagen waarempel een JF klasse neergelegd ter vervanging van de Beatrix
dat doen zo ook niet zomaar denk ik als er onduidelijke plannen zouden zijn.

een valentijn had dan ook volstaan    of even doorgaan met de Beatrix.

met vr gr Kees
hulpdiensten-spotter


Tyndareus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2008, 11:18:29
Ach, andersom gebeurd het ook dat de kustwacht "vergeet" de RAC te informeren over een alarmering van een KNRM station. De RAC wordt dan verrast door een zich inmeldende reddingsdoot die dan om nadere info vraagt. Dan is het ook....huh ??? De pot verwijt.....enz.

Om dan nog maar te zwijgen over de reacties van de plaatselijke gemeentelijke brandweer baasjes die dan bij de RAC verhaal gaan halen over waarom hun duikgroepen niet gelijktijdig met de KNRM zijn gealarmeerd. Ze lezen namelijk allemaal die P2000 pagina's. :o


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2008, 16:26:44
Wel leuk hoor dat de brandweerduiker ook geallarmeerd wil worden.....

Ik denk niet dat ze enige meerwaarde hebben bij windkracht 9 met golven van 1/1,5 mtr hoog.
Ik als ervaren duiker wil mij ook niet begeven in water dat zo woelig is.

Zijn hun boten wel bedoeld voor dit werk?
Zijn de duiklijnen wel lang genoeg? (gevalletje weerwater)

Wat betreft de Kuwa. Als er een boot vaart onder de regie van de Kuwa is het niet heel erg noodzakelijk dat de rac ook ingelicht wordt. De Kuwa is eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen op het water waar zij de scepter zwaaien.
Alle namaak scepters van de rac's hebben dan alleen een meerwaarde voor het vergaren van meer info en ondersteunende taken(ook de Kuwa zal info vergaren bij een inzet).
Wat de rac's en de commandaten van de brandweer willen moetten ze maar een keer onderling uitvechten.
Wat wil de Regionale Brandweer Flevoland nu met een Tas op de dijk? Kunnen ze beter een brandweerboot standby leggen naast de Albertus.
Als ze alleen maar 16 hebben kunnen ze beter thuis blijven of zeuren voor een fatsoenlijke marifoon in de auto.

Gr. Matthijs