Ongelooflijk wat een opmerkingen ik in dit topic al heb gelezen.
Alleen collega's weten wat een nachtdienst bij de politie in kan houden.
Ik was vorige week nog om 11 uur pas thuis na een nachtdienst die overigens al om 22 uur de dag daarvoor was begonnen.
Als ik het voor het kiezen had gehad, dan had ik wel om 7 uur gelijk weg gegaan na einde dienst. Maar sommige dingen heb je niet in de hand en je wil de burger ook niet in de steek laten, dus dan wordt het overwerk....
Wat is dan het goeie voorbeeld? De burger laten zitten, of erg slaperig naar huis rijden? Een tukkie doen ergens op een verlaten plaats in het bureau? Geen nachtdiensten?
Zeg het maar...
Ik weet van mezelf dat als ik te veel slaap heb om te rijden, ik in het bureau blijf en pas weer ga rijden als ik weer voldoende alert ben. Mocht ik tijdens de dienst ernstige slaap krijgen, dan laat ik mijn collega ons naar het bureau rijden om daar 'een sterk bakkie' te halen. Hebben we beiden dezelfde klachten dan doet onze chef niet moeilijk: die houdt ons gewoon binnen. Eigen veiligheid gaat voor. Het is al meerdere keren voorgekomen in mijn omgeving dat er ernstige ongelukken zijn gebeurd door vermoeidheid. Er is dan ook afgesproken dat er bij ernstige vermoeidheidsklachten linea recta naar het bureau wordt gereden, ook al is de andere collega nog voldoende wakker. Tenslotte ben je met z'n tweeen en moet je met z'n tweeen ook daadkrachtig kunnen optreden wanneer dat nodig mocht zijn.