Ik dacht dat er voor een brandweerwagen met een doorrijhoogte van 4,2 meter wordt gerekend.
Gezien onderstaand artikel is de vraag of met daar rekening mee gehouden heeft.
En de tunnel is nog geen dag open of de 1e vrachtwagen kan er al niet doorheen
Het is trouwens niet het enige probleem.
File door technische problemen op nieuwe A73 Uitgegeven: 18 februari 2008 19:30
Laatst gewijzigd: 18 februari 2008 20:20
ROERMOND - De nieuwe tunnels op de A73-Zuid tussen Venlo en Roermond, die maandagochtend werden geopend, hebben maandag tot problemen geleid.
Door een technische storing stond er rond 19.00 uur bijna 10 kilometer file voor de tunnel in Swalmen. Dat heeft de ANWB gemeld.
Camera's
Rond 18.00 uur vielen de camera's in de tunnel in Swalmen uit, waarna de toegang tot de tunnel met slagbomen automatisch geblokkeerd werd. Daardoor ontstonden kilometers lange files. Het verkeer wordt omgeleid.
Om 15.00 uur maandagmiddag waren er problemen bij de tunnel in Roermond.
Een te hoge vrachtwagen reed de tunnel in, waarop de veiligheidssystemen in de tunnel in werking traden en de tunnel afsloten. De vrachtwagen reed zich overigens net niet klem en verdween. Rijkswaterstaat en politie hebben de vrachtwagen wel op video vastgelegd.
De tunnels zijn toegankelijk voor vrachtwagens lager dan 4,1 meter.Schadeclaims
De tunnels hadden eigenlijk 1 januari al open moeten gaan, maar de aannemer bleek het project niet tijdig te kunnen opleveren. Daarom dreigen de provincie Limburg en de gemeente Roermond Rijkswaterstaat (RWS) en de aannemer nu met schadeclaims.
RWS had volgens hen eerder moeten laten weten dat de aanleg van 32 veiligheidssystemen in de 2,4 kilometer lange tunnel in Roermond en de 400 meter lange tunnel in Swalmen maandenlange vertraging zou gaan oplopen.
Bizarre bijkomstigheid is dat een afslag vanuit Roermond naar de A73 niet mag worden geopend. De afslag is volgens de nieuwe tunnelwet te kort en het verkeer heeft vlak voor de tunnel te weinig ruimte om in te voegen. Omstreden
De aanleg van de A73-Zuid, op de oostoever van de Maas, was decennia lang omstreden. Milieugroepen, gemeenten en politieke partijen verzetten zich tegen het opofferen van vele hectaren natuurgrond. Zij wilden dat de weg aan de minder kwetsbare westkant van de Maas zou worden aangelegd.
Bron:
www.nu.nl