Xenon verlichting

Auteur Topic: Xenon verlichting  (gelezen 6502 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

paul_hartog

  • Gast
Gepost op: 23 maart 2008, 11:43:56
Ik vroeg mij het volgende af.

Ik heb een opel astra uit 2001.
Hier zitten gewoon de originele lampen in.
Nu zit ik er aan te denken om deze te vervangen voor xenon lampen.
Mag dat??
Wat zijn de ervaringen van jullie met deze lampen?
vinden jullie ook dat je een veel beter zicht hebt vanuit de auto?

alvast bedankt voor de reacties!




Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2008, 12:16:11
Auto met fabriek-af xenon verlichting is OKE. :)
Auto met achter-af ingebouwde xenon is NIET oke. :o

Dit in verband met automatische hoogte verstelling en wiswas installatie  of heb jij dat toevallig al op je astra zitten? O0
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


paul_hartog

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2008, 12:28:01
kweet niet wat een wiswas instalatie is??
ik kan vanuit de auto wel de lampen in hoogte verstellen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2008, 12:47:15
Auto met fabriek-af xenon verlichting is OKE. :)
Auto met achter-af ingebouwde xenon is NIET oke. :o

Dit in verband met automatische hoogte verstelling en wiswas installatie  of heb jij dat toevallig al op je astra zitten? O0

Dat is niet waar... Er zijn uitzonderingen voor wagens ouder dan een bepaald jaar. Daar mag je de verlichting gewoon in laten zetten. Op google moet ook vast iets te vinden zijn.

EDIT:

Is het ombouwen van halogeen naar xenon verlichting wettelijk toegestaan?

Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.

Xenon wat is nu de situatie ;

Er waren de laatste tijd nogal wat verschillende berichten omtrend ombouw naar xenon verlichting, hier de laatste gegevens :

Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :

    * Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
    * Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
    * Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticake helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.

Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.


paul_hartog

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2008, 14:10:06
ok dus ik mag ze er gewoon in laten zetten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2008, 14:24:30
ok dus ik mag ze er gewoon in laten zetten.

De vraag is of je dat wilt ... De ervaringen die ik persoonlijk heb met aftermarket Xenon is dat je lichtopbrengst zelf niet heel anders is ... Het is witter / blauwer.
Plus dat je ontiegelijk irritant bent voor tegemoet komend verkeer (en je vaker aan de kant gezet gaat worden om te kijken of het allemaal correct bevestigd en goedgekeurd is).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2008, 15:22:10
De vraag is of je dat wilt ... De ervaringen die ik persoonlijk heb met aftermarket Xenon is dat je lichtopbrengst zelf niet heel anders is ... Het is witter / blauwer.
Plus dat je ontiegelijk irritant bent voor tegemoet komend verkeer (en je vaker aan de kant gezet gaat worden om te kijken of het allemaal correct bevestigd en goedgekeurd is).

De problemen beginnen pas als je hoger gaat dan 8500K en geen E-keur hebt. Voldoe je daar aan dan heb je geen enkel probleem.


paul_hartog

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2008, 15:43:51
De vraag is of je dat wilt ... De ervaringen die ik persoonlijk heb met aftermarket Xenon is dat je lichtopbrengst zelf niet heel anders is ... Het is witter / blauwer.
Plus dat je ontiegelijk irritant bent voor tegemoet komend verkeer (en je vaker aan de kant gezet gaat worden om te kijken of het allemaal correct bevestigd en goedgekeurd is).
ik zou het dan laten doen door de garage dus dan ga ik er vanuit dat het goed geplaatst word ;)


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2008, 11:07:23
Je mag dit gewoon hebben hoor.

Het mooiste is 7000K.

Daarboven zou ik zelf persoonlijk niet gaan ivm lichtopbrengst.

Let er wel ff op dat je een goede set koopt want er zit nogal verschil in de vele setjes.
De beste is van Pilot maar kost ook wat..

En dat het irritant is voor tegemoet komend verkeer,
Lekker boeien..!

Weet je wat irritant is..?
Mensen die 25km. geleden iemand een seintje hebben gegeven en nog steeds met groot licht aan rijden.. <- wat is toch dat blauwe lichtje in mijn tellerbak..?
Mensen die 'sMorgens 10 minuten in de mist hebben gereden en een week later nog met hun mistachterlicht aan rijden..

Da's pas irritant..!

Lekker een goede set Xenon (7000K) inbouwen en is gewoon APK goedkeur.
Wat wel wijs is,

Laat nadat jeje Xenon in gebouwt hebt ff je koplampen in de garage opnieuw afstellen.
Ze zetten er ff zo'n kast tegenaan en zien meteen of je verblindt of niet..
Groetjes, Marco


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2008, 11:19:13
De vraag is of je dat wilt ... De ervaringen die ik persoonlijk heb met aftermarket Xenon is dat je lichtopbrengst zelf niet heel anders is ... Het is witter / blauwer.
Plus dat je ontiegelijk irritant bent voor tegemoet komend verkeer (en je vaker aan de kant gezet gaat worden om te kijken of het allemaal correct bevestigd en goedgekeurd is).
Ik heb ook aftermarket 8000K Xenon met Philips IC. Lichtopbrengst is zeker 2 a 3 keer toegenomen, alles wordt beter gereflecteerd (wegbelijnening en borden) en je hebt een heel stuk van de berm verlicht aan de rechterzijde. Ik zou niet anders meer willen. Sinds ik xenon heb, rijd ik vrijwel nooit meer met het grote licht aan. Simpelweg niet nodig, want licht genoeg.
Daarna heb ik het goed laten afstellen door de garage, en ik heb nog nooit gemerkt of gehoord dat ze mijn verlichting irritant of verblindend vinden. Misschien dat dat bij de goedkopere setjes wel het geval is. Die schijjnen ook meer kans te hebben op kortsluiting heb ik gehoord.
Ik kom dagelijks meerdere politievoertuigen tegen, en nooit kijken ze mijn kant op of kijken ze mij na. Opvallen ermee doe ik dus blijkbaar niet.
En de mensen moeten maar gewoon aan xenon wennen, steeds meer nieuwere auto's worden er standaard mee uitgerust en volgens een ANWB test is het de beste en veiligste verlichting op het moment.
Gewoon nemen dus, en niets van andere aantrekken. Zijn inderdaad veel irritantere dingen op de weg dan zogenaamd verblindende verlichting (onnodig links, 60 waar je 80 mag, mistlamp voor aan, geen licht aan overdag,)
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance